| کد خبر: 210430 |

وزیر راه:تامین سرمایه ۱۲ پروژه ریلی و آزادراهی از طریق بازار سرمایه

وزیر راه و شهرسازی بخشی از سیاست های وزارتخانه را در بخش حمل و نقل در سال ۹۹ اعلام کرد و از تامین سرمایه ۱۲ پروژه ریلی و آزادراهی از طریق بازار سرمایه خبر داد.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی بخشی از سیاست های وزارتخانه را در بخش حمل و نقل در سال ۹۹ اعلام کرد و از تامین سرمایه ۱۲ پروژه ریلی و آزادراهی از طریق بازار سرمایه خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد در خصوص برنامه های آن وزارتخانه برای سال ۹۹ در شقوق حمل و نقل به ارایه توضیحاتی پرداخت. وی در عین حال بر نقش حمل و نقل جاده ای، ریلی و بنادر در حمل کالاهای اساسی و رساندن آن به دست مردم در بحران کرونا، تاکید کرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در ایام نوروز امسال برخلاف سال های گذشته که در نوروز تردد کامیون ها از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین، ممنوع اعلام می شد یا با محدودیت مواجه بود، امسال این محدودیت های به دلیل بحران کرونا، لغو شد و درخواست کردیم تا رانندگان حمل و نقل بار به بنادر مراجعه کنند و نسبت به تخلیه بار در بنادر، اهتمام داشته باشند که اینکار انجام شد.

رشد ۷ درصدی حمل کالاهای اساسی از بنادر در نوروز ۹۹

عضو کابینه دولت دوازدهم ضمن تشکر از رانندگان حمل بار به خاطر حمل کالای اساسی  در ایام نوروز افزود: در بندر امام (ره) که پیش از کرونا، حداکثر روزانه ۱۴۰۰ کامیون حمل بار فعالیت می‌کرد، تعداد کامیون‌ها به بیش از ۳۰۰۰ کامیون بار افزایش یافت. در مجموع حمل کالاهای بارهای اساسی به ویژه در بندر امام (ره) نسبت به مدت مشابه سال های گذشته بین ۶ تا ۷ درصد رشد داشت.

اسلامی ادامه داد: در ایام کرونا، کالاهای اساسی از ۳ بندر در شمال و ۴ بندر در جنوب کشور به اقصی نقاط کشور ارسال شد. خوشبختانه با تدابیر اندیشیده شده، راه آهن نیز نقش اساسی در حمل کالاهای اساسی ایفا کرد. بدین معنا که کالاهای اساسی با راه آهن به نقاط مختلف کشور ارسال شد و راه آهن نیز در این پروسه نقشی جدی ایفا کرد.

رشد ۱۱۹ درصدی حمل بار در راه آهن در سال۹۹

وی با یادآوری اینکه حدود ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته و پیش از کرونا، راه آهن در حمل بار ضعف‌هایی داشت، گفت: نوسازی ناوگان ریلی در سال گذشته کمک موثری کرد و برای اولین بار، رشد تخلیه بار توسط قطار در بندر شهید رجایی و بندر امام (ره) به دو برابر مدت مشابه در سال قبل رسید. در سال ۹۸، رشد ۱۱۹ درصدی حمل بار در راه آهن به ثبت رسید.

استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در پروژه های راه آهن

اسلامی در خصوص برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در جذب سرمایه‌گذاری در حوزه ریل، اعلام کرد: در قانون بودجه سال ۹۹  اصلاحیه‌ای را اعمال کردیم که مجلس نیز آن را تصویب کرد که بر اساس آن، دولت می تواند از بزرگراه ها و سایر پروژه های زیرساختی از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کند. پیش تر، تنها در آزادراه ها امکان استفاده از ظرفیت بخش خصوصی وجود داشت که با این اصلاحیه، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی به راه آهن نیز تسری یافته است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اسناد حدود ۱۲ پروژه راه آهن و آزادراهی در حال آماده سازی است تا از بازار سرمایه، تامین مالی شود. با وزیر اقتصاد و امور دارایی توافق کردیم تا بورس کمک کند و بتوانیم از بازار سرمایه که مورد تاکید رییس جمهوری نیز هست، استفاده کنیم.

تقویت همکاری وزارت راه و شهرسازی با پلیس برای کاهش تصادفات جاده‌ای

عضو کابینه دولت دوازدهم در خصوص برنامه های وزارت راه و شهرسازی برای سفرهای تابستانی و ایمنی سفرهای جاده‌ای در ایام پیش رو گفت: افزایش تصادفات جاده‌ای در سال‌های گذشته دغدغه بزرگی برای مسئولان ارشد بود که ما در سال ۹۷ نیز شاهد این افزایش بودیم. در خصوص برنامه‌های کاهش تصادفات جاده‌ای کار مهمی که انجام شد همکاری مستقیم وزارت راه و شهرسازی با پلیس و نیروی انتظامی بود.

وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی در نقاط آسیب پذیر جاده ای تمهیداتی را در نظر گفته است. در نقاط آسیب پذیر جاده ها، هم پلیس به تجهیزات موردنیاز تجهیز شده است. وزارت راه و شهرسازی نیز با تجهیز دوربین های نظارتی و راه اندازی سیستم های هوشمند و افزایش میزان باند دوم بزگرراه ها موفق شد تا در سال ۹۸ و قبل از کرونا شیب افزایشی تصادفات جاده ای را ثابت و کاهشی کند.

نظارت در سفرهای برون شهری بیشتر می‌شود

اسلامی افزود: بنا به تفاهم‌نامه‌ای که در روزهای گذشته با پلیس و نیروی انتظامی منعقد کردیم امسال اقدامات مشترک و شدیدتری را برای نظارت بر سفرهای جاده ای اعمال خواهیم کرد تا شاهد کاهش تصادفات جاده ای باشیم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: امیدوار هستیم با امکانات زیرساختی که در جاده های کشور راه اندازی شده است و همچنین حضور جدی تر پلیس شاهد کاهش تصادفات جاده‌ای باشیم. هم اکنون با تجهیز کامل پلیس و ایجاد ایستگاه های پلیس در بین راه،  افزودن ۹۰۰ دوربین نظارتی و ۲۰۰۰ دوربین دیگر در ماه های آتی شاهد کاهش تصادفات خواهیم بود. ضمن آنکه سیستم حمل و نقل جاده ای هوشمند را پیگیری خواهیم کرد.

وی اظهار امیدواری کرد تا سال ۹۹ سال آرامتر و کم حادثه تر باشد. به گفته اسلامی، در ایام کرونا ۵۸ درصد کاهش تصادفات جاده ای در جاده های کشور ثبت شد.

حمایت دولت از شرکت‌های حمل و نقل زیان‌دیده در ایام کرونا

وزیر راه و شهرسازی در خصوص نوسازی ناوگان جاده ای و حمایت هایی که دولت در ایام رکود از این شرکت های خواهد کرد، توضیح داد: بسته ای را به این منظور تهیه کردیم  که تصویب هم شد. حمایت های دولت از شرکت های حمل و نقل در سه بخش، انجام خواهد شد. در گام اول تسهیلات قرض الحسنه به ۱۱۳ هزار راننده بین شهری اتوبوس، مینی بوس و کرایه بین شهری پرداخت می‌شود. شماره کارت هوشمند، کارت ملی و اسامی آنها را اعلام کردیم تا تسهیلات قرض الحسنه به آنها پرداخت شود. دیروز جلسه ای با آقای نهاوندیان داشتیم که هرچه زودتر این پرداخت ها انجام خواهد شد.

اسلامی با اشاره به اینکه شرکت های حمل و نقلی هوایی، آسیب قابل ملاحظه ای دیده اند، بر حمایت دولت از شرکت های هوایی، ریلی و بندر تاکید کرد و افزود: حفظ نیروی انسانی برای ما هم در صنعت هواپیمایی و  هم در راه آهن مورد تاکید است. به همین منظور نیز اسامی تمامی شرکت های هوایی و ریلی اعلام شده است و تسهیلات به شرکت های زیان دیده از محل اعتبار ۷۵ هزار میلیاردتومانی  پرداخت خواهد شد.

وی ارایه تسهیلات حمایتی را شامل شرکت فرودگاه ها و شرکت‌هایی که در خدمات فرودگاه فعالیت می کنند، نیز برشمرد.

ارایه تسیهلات حمایتی به شناورهای دریایی

به گفته اسلامی، تسهیلات حمایتی دولتی به شرکت های دریایی تعلق می‌گیرد. به شناورهای مسافری که ۹۸ درصد کاهش سفرهای دریایی داشتند تسهیلات حمایتی پرداخت می شود که بخشی از آنها دریافت کردند و بخش دیگری در حال بررسی است.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اعلام اینکه در حدود یک میلیون سفر هوایی کنسل شد و شرکت های هواپیمایی ۹۸ درصد مسافران خود را از دست دادند، گفت: شرکت های هوایی نقدینگی را که داشتند به پرداخت سفرهای کنسل شده پرداختند و با نقدینگی که از طرف دولت تامین خواهد شد، مابقی پرداخت ها را به مسافران انجام خواهند داد.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص تایر و لاستیک خودروهای سنگین و اقدامات وزارت راه و شهرسازی گفت: ارز۴۲۰۰ تومانی هم به کارخانجات برای واردکردن مواد اولیه پرداخت شد و هم به واردات لاستیک. همچنین به میزانی که به کارخانجات کمک شد از واردات جلوگیری شد تا به روند تولید داخلی رونق داده شود. ارز ۴۲۰۰ تومانی به احداث کارخانجات تعلق نمی گیرد، بلکه ارز ۴۲۰۰ تومانی به تامین مواد اولیه برای تولید لاستیک تعلق می گیرد. اولویت برای ما جان گرفتن تولید داخلی است.  

اسلامی ادامه داد: در ارتباط با نوسازی ناوگان، چندین سال است که روند نوسازی ناوگان مسافری و باری کند بوده و یا متوقف شده است. وزارت راه و شهرسازی در سال جهش تولید طرحی را به سازمان برنامه و بودجه ارایه کرده است که مراحل نهایی تصویب را طی می کند، با این روش که همچنانکه توسعه ناوگان ریلی که در سال گذشته رخ داد، توسعه ناوگان جاده ای بین شهری انجام شود. با اینکار در صدد هستیم تا ناوگان جاده ای نوسازی و بهسازی شود و کیفیت متفاوتی را در حمل و نقل ریلی و جاده ای شاهد باشیم.

وی ادامه داد: برای نوسازی ناوگان شامل واگن مسافری و باری، لوکوموتیو، ۲۰۰۰ دستگاه، اتوبوس، مینی بوس، کرایه بین شهری و کامیون، جمعا ۶۵ هزار دستگاه که با کارخانجان و وزارت صمت مذاکره شده است و بناست پس از آنکه تفاهم نامه نهایی شد، رسانه ای شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.