| کد خبر: 215967 |

در حالی که برخی کارشناسان اتصال راه‌آهن قزوین-رشت-آستارا به بندر انزلی را ضروری نمی‌دانند، یک کارشناس حمل و نقل می‌گوید: راه‌آهن قزوین-رشت-انزلی از ابتدا با فرض اتصال به بندر انزلی طراحی و اجرا شده است.

تین نیوز

در حالی که برخی کارشناسان اتصال راه‌آهن قزوین-رشت-آستارا به بندر انزلی را ضروری نمی‌دانند، یک کارشناس حمل و نقل می‌گوید: راه‌آهن قزوین-رشت-انزلی از ابتدا با فرض اتصال به بندر انزلی طراحی و اجرا شده است.

به گزارش تین نیوز، سید مرتضی ناصریان افزود: این‌که اتصال به مرز آستارا باعث بهبود عملکرد ریلی و اتصال به جمهوری آذربایجان و روسیه و اروپا می‌شود درست بوده و این مزیت آستارا نسبت به انزلی است.

اتمام زیرسازی راه‌آهن رشت-بندرکاسپین؛ امسال

وی در بخش نظرهای کاربران تین نیوز، عنوان کرد: با این حال بندر انزلی مزیتی دارد که اتصال به آستارا ندارد و آن اینکه مرز آستارا وابسته به عملکرد جمهوری آذربایجان است که تابع شرایط روز اقتصادی و سیاسی بوده ولی بندر انزلی امکان جذب بار از دیگر کشورهای حوزه خزر یعنی قزاقستان و روسیه را به صورت مستقیم فراهم می‌کند.

این کارشناس تاکید کرد: اینکه اتصال به انزلی تاکنون فراهم نشده به علت آن است که ابتدا اولویت اجرایی به بخش قزوین-رشت داده شده و اولویت درستی بوده چون بخش قزوین-رشت مشترک برای مسافری گیلان و بارهای به مقاصد آستارا، بندر انزلی و بندر کاسپین است و اکنون اتصال رشت به ایستگاه انزلی به صورت جدی در شرکت ساخت دنبال می‌شود و اتصال بندر کاسپین جزو اهداف سال‌جاری شرکت ساخت قرار گرفته است.

ناصریان گفت: اتصال به بندر انزلی قبلاً بنا به محدودیت‌های عبور از تالاب انزلی فاقد مجوز زیست محیطی بوده و در سال گذشته توافق شده است با اجرای بخشی از مسیر به صورت پل، اجرای راه‌آهن به گونه‌ای باشد که مانع جریان آبی تالاب نباشد.

به گزارش تین نیوز، وی در مورد این دیدگاه که چون بندر امیرآباد به راه‌آهن متصل است ولی در سال‌های طولانی میزان حمل بار از این بندر توسط راه‌آهن اندک بوده، اتصال ریلی راه‌آهن به انزلی فاقد توجیه است، افزود: در مقایسه بندر انزلی با بندر امیر آباد گرچه عملکرد کلی بندر امیر آباد بالاتر بوده با این حال وضعیت پس کرانه ریلی آنها متفاوت است و مسیر ریلی قزوین-رشت به عنوان پس کرانه بندر انزلی بسیار بهتر از پس کرانه ریلی بندر امیر آباد یعنی مسیر ریلی گرمسار-بهشهر می‌باشد و خط قدیمی محور شمال محدودیت‌های قابل توجهی دارد.

وی عنوان کرد: به‌هرحال جذب بارهای ریل پسند بندری به راه‌آهن به عنوان قطب متمرکز بارهای انبوه اهمیت دارد و حتی چندی پیش شاهد تخلیه و بارگیری مستقیم از کشتی به قطار در بندر عباس بوده‌ایم بنابراین برای بنادر بزرگ اتصال ریلی یک مزیت محسوب می‌شود.

حالا که اینجا هستید...

تین‌نیوز از مخاطبانش درخواست کوچک اما مهمی دارد. ما در پایگاه خبری صنعت حمل‌و‌نقل همواره سعی داشتیم جامع‌ترین اخبار، تحلیل‌ها و گزارش‌ها را مطابق با واقعیات و توجه به اصل بی‌طرفی رسانه تهیه و اطلاع‌رسانی کنیم. اما حوزه‌ی حمل‌و‌نقل بسیار گسترده است و پوشش دقیق و متمرکز همه‌ی آن کاری بس دشوار. بنابراین تصمیم براین گرفتیم که روی بخش‌هایی از این حوزه بیشتر تمرکز کنیم که اولویت و دغدغه اصلی مخاطبانمان است و مشکلات این حوزه‌ها را با فوریت بیشتری از مسئولان پیگیری کنیم. بنابراین پرسشنامه‌ای تهیه کردیم که اولویت شما در حوزه بزرگ حمل و نقل را مشخص می‌کند حال تنها قدمی که مانده این است که با پر کردن این پرسشنامه ما را در این مسیر یاری کنید. «راه روشن است.»؛ اگر شما راهنمای ما باشید.

پرسشنامه
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 0 0

    سلام. سوال: از بندر انزلی چگونه به قزاقستان و روسیه وصل میشوید؟

  • مهرداد فرشیدی 0 0

    در احداث مسیر ریلی رشت به بندر کاسپین باید به این مهم اشاره کرد که این مسیر مانند مسیر بندر امیرآباد فاقد توان فعالیت در زمینه حمل مسافر است و از طرفی با احداث مسیر ریلی پیربازار به آستارا، مسیر بندر کاسپین فاقد جذابیت برای استفاده در کریدور بین المللی شمال - جنوب خواهد بود چون وقتی بارهای ترانزیتی در کل مسیر چابهار تا آستارا به وسیله قطار حمل خواهد شد، مسیر ترکیبی بندر کاسپین فاقد توجیه اقتصادی برای صاحبان کالا خواهد بود چون هم از لحاظ هزینه و هم از لحاظ زمانی قابل مقایسه با حمل تک وجهی ریلی در کریدور شمال - جنوب نخواهد بود ولی به دلیل فاصله بسیار کوتاه پیربازار تا بندر کاسپین که کمتر از بیست کیلومتر است، ساخت این مسیر ریلی برای فعال تر کردن بندر کاسپین مناسب و مقرون به صرفه است و نباید بازدهی این مسیر ریلی را تنها به حمل بارهای ترانزیتی و ارتباط آن با کریدور شمال - جنوب نسبت دهیم
    از طرفی برای آنکه خود را تنها محدود به عبور از کشور آذربایجان نکنیم و مانع از به شکل گیری یک رانت حمل و نقلی از سوی دولت آذربایجان شویم، لازم است تا مسیر ریلی بندر کاسپین را احداث و فعاد نگهداریم

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین