مدیرکل راه آهن جنوب: هیچگونه توقف قطار در جنگ 12 روزه نداشتیم
مدیرکل راه آهن جنوب گفت: هیچگونه توقف قطار اعم از باری و مسافربری در طی ۱۲ روز جنگ با اسرائیل نداشتیم.

مدیرکل راه آهن جنوب گفت: یکی دیگر از اقداماتی مهمی که در حوزه زیرساخت صورت گرفت، گماردن نگهبان در مراکز حساس و استراتژیک در پل ها است. علاوه بر این، قطارهای نجات را در دو نقطه ایستگاه اهواز و بندر امام آماده به کار قرار دادیم.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، غلامحسین ولدی چهارشنبه ۴ تیر در قرارگاه رسانه ای سپهبد شهید غلامعلی رشید در مورد عملکرد اداره کل راه آهن جنوب در مدت حملات رژیم صهیونیستی اظهار کرد: ما بلافاصله پس از حمله رژیم صهیونیستی به ایران، جلسه مدیریت بحران را با همکاران و معاونان در این اداره کل تشکیل دادیم و ما یک دستگاه خدمات رسان هستیم و باید از توقف قطارهای خود جلوگیری و سیر روان و ایمن قطارها را حفظ می کردیم.
وی افزود: طبیعتا اولین اقدام این اداره کل در شرایط جنگی، حفظ زیرساخت ها است. ما قبل از قبول قطارهای مسافری از مبادی تهران، قم، مشهد مقدس و همچنین قبل از اعزام قطارهای مسافری خود، درزین ها را به صورت پیشرو اعزام می کردم تا از سلامت مسیر ریلی اطمینان حاصل کنیم.
ولدی ادامه داد: افرادی را تحت عنوان راهبان که تقریبا تا ۱۰ کیلومتر مسیر را به صورت پیاده بازدید می کنند تعیین کردیم تا هرگونه مورد مشکوک اعم از مشکل در زیرساخت و نقص یا ایراد در ریل را به مافوق خود در کنترل مرکزی مخابره کنند؛ این اقدامات در راستای جلوگیری از توقف قطارهای باری و مسافربری صورت گرفت.
ولدی گفت: یکی دیگر از اقداماتی مهمی که در حوزه زیرساخت صورت گرفت، گماردن نگهبان در مراکز حساس و استراتژیک در پل ها است. علاوه بر این، قطارهای نجات را در دو نقطه ایستگاه اهواز و بندر امام آماده به کار قرار دادیم.
وی افزود: ما دیزل ذخیره برای ایستگاه ها آماده کردیم تا چنانچه قطاری در مسیر به هر دلیلی متوقف شد، بتوانیم بدون فوت وقت به آن امدادرسانی کنیم.
ولدی با بیان اینکه خوشبختانه در طی این ۱۲ روز جنگ، هیچگونه توقف قطار اعم از باری و مسافربری نداشتیم، بیان کرد: ما پیش بینی کردیم که ممکن است در تامین سوخت دچار مشکل شویم، به همین دلیل در سه نقطه از راه آهن جنوب مانند بندر امام، اهواز و خرمشهر سه پایگاه سوخت آماده به کار قرار دادیم و ذخیره سوخت به مدت یک ماه در این پایگاه ها وجود دارد.
وی با اشاره به نبود حمل هوایی و وجود تقاضای حداکثری برای حمل راه آهن گفت: در این راستا با توجه به تقاضای موجود ۸ قطار فوق العاده با ظرفیت ۳۷۰۰ نفر برای این ایام قرار دادیم. علاوه بر آن، ما تمامی سالن های ذخیره که در ایستگاه های مبدا و مقصد گذاشته بودیم را در چرخه فعالیت قرار دادیم و ۲۰ سالن با ظرفیت ۱۰۰۰ نفر اضافه کردیم.
ولدی افزود: در طی این ۱۲ روز صندلی ایجادی در حوزه قطارهای بین شهری ۳۳ هزار نفر بود و استان خوزستان رتبه دوم در قطارهای حومه ای را دارد و ما توانایی جابه جایی بیش از ۱۰ هزار نفر را در درون استان داشتیم.
وی ادامه داد: پس از آمادگی زیرساخت ها برای تردد قطارها، اصلی ترین وظیفه ما که از سوی راه آهن جمهوری اسلامی ایران به ما تکلیف شد، تخلیه کالاهای اساسی از بندر امام بود.
ولدی با اشاره به جلسات با مدیرعامل بنادر و دریانوردی استان و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: در طی این ۱۲ روز، ما بیش از ۳۰۰ واگن حمل کالای اساسی داشتیم که با توجه به اینکه در روزهای عادی میانگین واگن ها ۱۱۲ واگن بود، رشد قابل توجه در این زمینه صورت گرفته است.
وی در خصوص تقاضای حداکثری و ازدحام در قطارهای بین شهری اظهار کرد: وقتی قیمت یک نوع حمل و نقلی پایین است، تقاضا برای آن به حداکثر می رسد. کاری که از ابتدای سال برای قطارهای حومه ای یا محلی انجام دادیم، آنلاین شدن بلیت فروشی قطارها بود تا مسافران بتوانند بدون اتلاف وقت سوار قطار شوند.
ولدی بیان کرد: معتقدم که افزایش تعداد سالن های قطار، اقدامی خوب است و البته این کار در دستور کار راه آهن جمهوری اسلامی ایران هم قرار دارد.
وی با اشاره به تعامل با دستگاه ها و سازمان های متولی حمل و نقل کالا گفت: ما ارتباط بسیار خوبی با بندرامام و سازمان راهداری در مورد جابه جایی های بار داشتیم و هم صاحبان بار، هم مالکان واگن ها و سایر دستگاه های دولتی به ما کمک کردند تا عدد قابل توجهی حمل بار داشته باشیم.
با تقدیر تشکر از تمامی پرسنل زحمتکش راه آهن سراسری کشور