| کد خبر: 174342 |

امضای تفاهم‌نامه برای اتصال ریلی منطقه آزاد ارس به ترکیه

به راحتی می‌توان از بارهایی که در کشور جابجا می‌شود حداقل ۳۰ میلیون تن را به ریل منتقل و حدود ۶۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی نصیب اقتصاد کشور کرد.

تین نیوز

تفاهم نامه همکاری بین دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی (مناطق آزاد ارس- ماکو) و شرکت راه‌آهن به منظور احداث مسیر ریلی جلفا-پلدشت-چشمه ثریا در مسیر ایران و ترکیه، امضا شد.

در این تفاهم نامه؛ انجام کلیه عملیات طراحی، مطالعات مسیر، طرح و تاسیسات جانبی، ساختمان ایستگاه‌ها، خطوط فرعی و ایستگاه‌های تشکیلاتی مورد نیاز تا مرحله اول(فاز یک) در مناطق آزاد ارس وماکو، علایم و ارتباطات و مطالعات اقتصادی و ارائه پیشنهاد مدل مشارکت و سرمایه گذاری با اولویت BOT با نظر و تایید شرکت راه‌آهن بر عهده سازمان منطقه آزاد ماکو است.

همچنین انجام کلیه مطالعات مذکور باید با رعایت اسناد بالا دستی و سیاست‌های کلان راه آهن و با هماهنگی کامل معاونت فنی و زیربنایی راه آهن انجام شود.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، در این مراسم مرتضی بانک مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد، سعید محمدزاده مدیرعامل راه آهن، میرحسن موسوی معاون مسافری، مازیار یزدانی معاون فنی و زیر بنایی و بیرانوند معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل، محسن نریمان رئیس منطقه آزاد ارس و غلامرضا سلیمان رئیس منطقه آزاد ماکو حضور داشتند.

سعید محمدزاده در این مراسم با اشاره به اهمیت و غیرقابل رقابت بودن حمل و نقل ریلی در دنیا گفت: هرچه بتوانیم بار و مسافر را به بخش ریلی بیاوریم در پایداری اقتصاد کشور تاثیرگذارتر خواهیم بود.

محمدزاده با بیان اینکه مناطق آزاد باید در اقتصاد کشور نقش مولد داشته باشند، افزود: از این رو مناطق آزاد نیازمند ارتباطات قوی حمل‌ونقلی هستند.

مدیرعامل راه‌آهن تاکید کرد:‌ به راحتی می‌توان از بارهایی که در کشور جابجا می‌شود حداقل ۳۰ میلیون تن را به ریل منتقل و حدود ۶۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی نصیب اقتصاد کشور کرد.

محمد زاده با تاکید بر اینکه تمام تلاش ما در راه آهن انتقال بار از جاده به ریل است ، گفت: اتصال ریل به چشمه ثریا به لحاظ استراتژیک برای ایران حائز اهمیت است.

او افزود: اگرچه راه آهن ایران به راه آهن ترکیه متصل است اما دریاچه وان یک گلوگاه است و با اتصال راه‌آهن ایران به ترکیه از مسیر چشمه ثریا، اثرات اقتصادی خوبی در اقتصاد کشور شاهد خواهیم بود.

مدیرعامل راه‌آهن هچنین تاکید کرد: راه‌آهن برای اتصال ریلی منطقه آزاد اروند به بندر ماهشهر، ۱۵۰ میلیارد تومان آورده تامین کرده است.

محمدزاده در ادامه خواستار کوتاه شدن مطالعات احداث مسیر ریلی جلفا-پلدشت-چشمه ثریا شد و با اشاره به این‌که این مطالعات ظرف ۴.۵ ماه انجام خواهد شد، گفت: صندوق توسعه ملی برای همکاری اعلام آمادگی کرده و راه‌آهن آماده است از منابع این صندوق برای پروژه مذکور استفاده کند.

محمدزاده با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورها قیمت سوخت آزاد است، تصریح کرد: این کشورها با وجود اینکه قیمت سوخت آزاد است سیاست هایی در راستای صرفه جویی در مصرف سوخت دنبال می‌کنند.

توسعه مناطق آزاد در گروه توسعه شبکه ریلی  است

مرتضی بانک مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد نیز در مراسم امضای این تفاهمنامه گفت: ‌در برنامه‌های توسعه مناطق آزاد، توسعه شبکه ریلی می‌تواند به تحرک بیشتر حوزه حمل‌ونقل در کشور و مناطق آزاد منجر شود. بانک تصریح کرد: اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه ریلی بسیار ارزشمند است، توافق برای تکمیل راه‌آهن چابهار با سرمایه‌گذاری مشترک ایرانی و خارجی در حال اجراست که باعث می‌شود راه‌آهن سراسری در منطقه شرق تکمیل شود.

او با بیان این‌که مطالعات اتصال راه‌آهن کشور به ترکیه از مسیر چشمه ثریا توسط مناطق آزاد ارس و ماکو انجام می‌شود، افزود: منابع مالی این مطالعات نیز توسط این دو منطقه تامین می‌شود.

دبیر شورای مناطق آزاد اضافه کرد: اتصال بندر خرمشهر به بندر ماهشهر از پروژه‌های بسیار مهمی است که هم‌اکنون در حال اجراست. همچنین با اجرایی شدن اتصال ریلی خرمشهر به بصره، ظرفیت بسیار خوبی برای ترانزیت کشور فراهم خواهد شد.

بانک بیان کرد: طول راه‌آهنی که قرار است راه‌آهن سراسری کشور را به راه‌آهن ترکیه از مسیر چشمه ثریا متصل کند، حدود ۲۰۰ کیلومتر است.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه مهم‌ترین مسئله برای حیات مناطق آزاد، فعالیت مطلوب انواع شقوق حمل و نقل در آنهاست، گفت: ضرورت توسعه مناطق آزاد ، اتصال آنها به شبکه ریلی برون مرزی و داخل کشور است.

محسن نریمان با تاکید بر اینکه احداث مسیر ریلی جلفا-پلدشت-چشمه ثریا می تواند ارتباط ریلی ما را با کشورهای CIS و شوروی سابق فراهم کند افزود: برای این منظور با توجه به اشراف شرکت راه آهن به این مسئله و سوابق وزارت راه و شهرسازی تصمیم گرفتیم تا این تفاهم‌نامه امضا شود.

نریمان با بیان این که احداث مسیر ریلی جلفا-پلدشت-چشمه ثریا در فاز مطالعاتی قرار دارد، اضافه کرد: برای احداث این خطوط می توانیم از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده کنیم .

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد کاظم نیمه فروش 0 0

    نکته عجیب در مورد این خبر آن است که راه آسفالته در این مسیر هم در ایران و هم در ترکیه وجود دارد چراکه درست در مجاورت مرز زمینی فعال ترکیه با جمهوری نخجوان میباشد و مسیر آنهم یعنی مسیر مرند مرگنلر پلدشت چشمه ثریا در ایران و از چشمه ثریا به ایغدیر تا شهر خراسان در نزدیکی ارضروم در ترکیه بسیار امن تر و بهتر از مسیر فعلی مورد استفاده ناوگان ترانزیتی ایران میباشد اما چرا دولت علیرغم توافقات انجام شده با طرف ترکیه ای نسبت به احداث و باز کردن گذرگاه مرزی جدید در این نقطه هیچ اقدامی نمی نماید اما برای احداث راه آهنی که سالیان طولانی زمان ومقدار کلانی پول نیاز دارد اقدام میکند؟!!! آیا همان منافع و امتیازاتی که برای احداث راه آهن از این مسیر و این نقطه اتصال مرزی با ترکیه مدنظر قرار گرفته است برای ناوگان ترانزیتی ایران هم صدق نمیکند یا آسایش رانندگان و سهولت دسترسی آنان به مسیرهای بین المللی برای مسئولین مربوطه اهمیت چندانی ندارد؟!!!!