| کد خبر: 267840 |

۱۳۵۰ میلیارد تومان از اعتبار متروی پایتخت بلوکه شد؛

اعتبار مترو، گروگان شبکه بانکی

سه سال پیش بانک آینده بخشی از پول فروش اوراق مشارکت متروی تهران را که با عاملیت این بانک انجام شده بود، بلوکه کرد؛ دو سال قبل هم بانک رفاه ۴۰۰ میلیارد تومان از پول شهرداری تهران از محل فروش اوراق مشارکت را نزد خود نگه داشت تا تکلیف بدهی‌ قبلی فی‌ مابین مشخص شود؛ گویا حالا هم این اتقاق تکرار شده و بانک تخصصی در حوزه شهرداری‌ها ۱۳۵۰ میلیارد تومان از پولی که باید به مترو تزریق شود را مسدود کرده است!

تین نیوز

 داستان تکرار شد، داستان گروکشی پول مترو در شبکه بانکی به دلیل بدعهدی و بدنامی شهرداری تهران! سه سال پیش بانک آینده بخشی از پول فروش اوراق مشارکت متروی تهران را که با عاملیت این بانک انجام شده بود، بلوکه کرد؛ دو سال قبل هم بانک رفاه ۴۰۰ میلیارد تومان از پول شهرداری تهران از محل فروش اوراق مشارکت را نزد خود نگه داشت تا تکلیف بدهی قبلی فی مابین مشخص شود؛ گویا حالا هم این اتقاق تکرار شده و بانک تخصصی در حوزه شهرداری ها ۱۳۵۰ میلیارد تومان از پولی که باید به مترو تزریق شود را مسدود کرده است!

به گزارش تین نیوز به نقل از روزن آنلاین، شهرداری تهران مجوز انتشار ۱۸۵۰ میلیارد تومان اوراق  مشارکت به منظور تامین مالی توسعه خطوط مترو را در مصوبه بودجه ۱۴۰۱ دولت دریافت کرد؛ برای فروش این اوراق با تنها بانک تخصصی شهرداری ها به تفاهم رسید و این بانک عاملیت خود را ایفا کرد و اوراق مذکور را به فروش رساند. اما به رغم تعهد قانونی، گفته می شود برای واگذاری مبلغ حاصل از فروش اوراق به شهرداری تهران، این بانک فقط ۵۰۰ میلیارد تومان از این رقم را به حساب شهرداری واریز و مابقی مبلغ یعنی ۱۳۵۰ میلیارد تومان را بلوکه کرده تا شهرداری تهران به تعهدات مالی خود در قبال بازپرداخت بدهی قبلی نزد این بانک عمل کند.

حساب تسویه نشده بابت ۶۳۰ واگن

این رفتار که از نگاه مدیریت شهری، مصداق گروکشی به نظر می آید، از ماجرای قرارداد ساخت ۶۳۰ واگن مترو شروع شد؛ موضوعی که از سال ۹۶ دنبال شد اما سرانجام در اواخر سال ۱۴۰۱ به نتیجه رسید و مقرر شد که با همت شهرداری تهران و دولت، ۱۵ درصد پیش پرداخت ساخت۶۳۰ واگن به شرکت چینی پرداخت شود؛ به این ترتیب که تامین مالی برای نیمی از این پیش پرداخت را شهرداری تهران برعهده گرفت.

مدیران شهری هم برای پرداخت این مبلغ دست به دامن بانک تخصصی شهرداری ها شده و توانستند سهم خود از پیش پرداخت قرارداد واگن ها را به این ترتیب تامین کنند. اما حالا در پی مبهم بودن چگونگی بازپرداخت بدهی به این بانک در مورد قرارداد ۶۳۰ واگن، شنیده ها حاکی از این است که بانک مذکور قصد دارد تا ۱۳۵۰ میلیارد تومان را فعلا به شبکه مترو تزریق نکند.

تکمیل سه ایستگاه مترو، در انتظار تامین مالی

ممانعت از پرداخت این پول به حساب مترو در حالی رخ می دهد که می توان با این رقم سه ایستگاه مترو که با پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰ درصد در انتظار افتتاح هستند را به مدار بهره برداری وارد کرد؛ ایستگاه هایی که هر یک به طور متوسط ظرفیت افزایش روزانه ۴۰ هزار سفر به شبکه مترو را دارد. با احتساب معطلی سه ایستگاه می توان گفت که ۱۲۰ هزار سفر مترویی روزانه، تحت تاثیر این گروگان گیری اعتباری قرار دارند.

البته ریشه این رفتار تکرارشونده در شبکه بانکی را باید در بدعهدی و بدنامی سابقه دار شهرداری تهران در طول یک دهه گذشته جست وجو کرد. بدهی انباشته شهرداری به شبکه بانکی که با در نظر گرفتن جرایم تاخیر به ۷۰ همت رسیده است، گویی قرار نیست سبک شود.

از سوی دیگر این سریال بدعهدی ناتمام در حالی ادامه دار شده که شهرداری در این دوره و به خصوص در سال جاری مدعی کسب اضافه درآمد بوده و حتی عزم کرده متمم دومی را هم تا پایان سال ۱۴۰۲ به شورای شهر ارائه کند. اما مشخص نیست چرا این اضافه درآمدها به کار مترو نیامده و نتوانسته اعتبار از دست رفته شهرداری را که عامل محرومیت مترو از پول اوراق مشارکت شده است، جبران کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

نظرسنجی
آیا جلسات اخیر مدیرعامل راه آهن با مدیران شرکت‌های مالک لوکوموتیو و واگن و تأکید ایشان بر حمایت از بخش خصوصی، تا کنون در بهبود وضعیت این شرکت ها مؤثر بوده است؟