یک میلیارد دلار در چابهار سرمایه گذاری شده است
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: دولت برای آماده سازی و افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار حدود بیش از یک میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام داده و این بندر بهترین و کم هزینه ترین مسیر ترانزیت به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: دولت برای آماده سازی و افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار حدود بیش از یک میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام داده و این بندر بهترین و کم هزینه ترین مسیر ترانزیت به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، قاسم عسکری نسب اظهارکرد: بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ(حمل و نقل دریایی) کالا دارد و ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار که پس از افتتاح فاز نخست به هشت و نیم میلیون تن رسیده پذیرای کشتی های ۱۰۰ هزار تنی است.
وی به مزیت های بندر چابهار اشاره کرد و افزود: زیرساخت های کنونی و پسکرانه ای در حال توسعه بندر چابهار نگاه جدید شرکت های کشتیرانی منطقه و جهان را برای رسیدن به بازارهای کشورهای CIS (کشورهای آسیای میانه) و افغانستان از تمرکز بر خلیج فارس خارج و به دریای عمان و بین بنادر چابهار، صحار و گوادر معطوف می کند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: اجرا و تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان - سرخس، خط لوله گاز ایرانشهر- چابهار، پتروشیمی توسعه نگین مَکُران، ایجاد صنایع فولاد، ساخت فرودگاه بین المللی چابهار و همچنین توسعه بنادر کشورهای همسایه از جمله عمان (بندر صحار) و پاکستان (گوادر) می تواند نقش مهمی برای جذب سرمایه گذاران داخلی وخارجی وتوسعه تجارت و ترانزیت داشته باشند.
وی بیان کرد: در همین راستا حرکت به سمت آسان تر کردن قوانین مناطق ویژه اقتصادی در بنادر شهید بهشتی و کلانتری به منظور تسهیل سرمایه گذاری و ارائه خدمات بندری ارزان و سریع و سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه ترمینال مواد معدنی، مخازن نگهداری مواد پتروشیمی و نفتی و ساخت اسکله های اختصاصی نفتی علاوه بر فراهم کردن زمینه رسیدن به افق های برتر منطقه ای، تعیین کننده نقش کلیدی بندر چابهار به عنوان موتور مولد توسعه سواحل مکران و محور شرق کشور و دروازه طلایی ترانزیتی به کشورهای CIS و افغانستان است.
عسکری نسب بیان کرد: چابهار فاصله نزدیکی با افغانستان محصور در خشکی دارد و این کشور را می تواند به آب های اقیانوسی متصل و انواع کالاهای آن (معادن، محصولات کشاورزی و خشکبار) را به دنیا صادر کند.
وی افزود: بزودی این منطقه راهبردی به قطب اقتصاد و تجارت تبدیل خواهد شد و شاهد اشتغال و توسعه خواهیم بود.
بندر چابهار فاقد محدودیت برای توسعه
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار محدودیتی برای توسعه ندارد و یک بندر مطمئن در حوزه ترانزیت، صادرات، واردات و ترانشیپ به کشورهای همجوار ایران است.
وی ادامه داد: بندر چابهار ظرفیت خوبی برای بانکرینگ (سوخت رسانی به کشتی عبوری) دارد و در این زمینه مطالعات لازم از سوی سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده است.
عسکری نسب تصریح کرد: در صورت ترانزیت و ترانشیپ کالا در بندر چابهار با بندر صحار عمان یک مرحله عملیات تخلیه و بارگیری کمتر از سایر بنادر است.
وی با اشاره به اینکه چابهار در منطقه بهترین بندر برای ترانشیپ کالا به کشورهای خلیج فارس است، افزود: هزینه تخلیه کالا در بندر شهیدبهشتی یک هزار دلار به ازای هر کانتینر ارزانتر از بنادر همجوار داخلی و خارجی است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: ۲ میلیارد تن مواد معدنی و سنگ های قیمتی در افغانستان می تواند از طریق چابهار به دنیا حمل شود.
به گفته وی؛ بندر چابهار با قرار گرفتن در شمال اقیانوس هند و شرقی ترین نقطه سواحل کشور موسوم به سواحل مَکُران از نظر جایگاه حمل و نقل چند وجهی بین المللی در مسیر ۲ کریدور شمال-جنوب و شرقی - غربی واقع است و دروازه طلایی ترانزیت به کشورهای cis (کشورهای آسیای میانه) و افغانستان به حساب می آید.
عسکری نسب تصریح کرد: در فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار ۱۵ میلیون مترمکعب لایروبی، ۲۰۳ هکتار استحصال اراضی جدید، هزار و ۶۵۰ طول موج شکن و ساخت یک هزار و ۷۰۰ متر اسکله انجام شده و عمق حوضچه آن نیز منفی ۱۶.۵ متر است.
شهرستان چابهار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند، از شرق به دشتیاری و کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) آبهای آزاد اقیانوس هند و از غرب به شهر کنارک متصل است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مکران بلوچستان و در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان قرار دارد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.