تصادفات رانندگی ترمز برید/ حتی یک تصادف هم زیاد است

مسئولان راهور و پلیس راه از جمله عوامل مهم حوادث رانندگی امسال را، خواب آلودگی، خستگی، سرعت زیاد، عدم توجه به جلو، عدم رعایت فاصله طولی مطرح نموده اند که همگی ناشی از عامل انسانی است.

تصادفات رانندگی ترمز برید/ حتی یک تصادف هم  زیاد است
تین نیوز

حوادث رانندگی کشور همچنان قربانی می گیرد و متاسفانه در ایام تعطیلات عید امسال هم شاهد جان باختن تعداد زیادی از هموطنان هستیم.

به گزارش تین نیوز، یک راننده برون شهری فعال در بخش حمل و نقل جاده ای کالا با بیان این مطلب گفت: در مقوله تصادفات، بیش از ۲ میلیون حادثه در طول سال رخ داده و حدود ۱۳۸ همت سالانه تصادفات به اقتصاد کشور خسارت وارد می شود.

محمد اتحادی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: در تصادفات رانندگی؛ سهم نا ایمن بودن جاده ها ۲۰ درصد و سهم خودروهای ناایمن حدودا ۱۲ درصد و باقی مانده نیز سهم کاربران جاده ای و رانندگان و عامل انسانی می باشد.

او عنوان کرد: خاطرم هست حدود ۱۵ سال پیش، طرح آموزش برای هموطنان قبل از سفر و تعطیلات را در شبکه های اجتماعی منتشر و همین طور در ملاقات با ریاست وقت پلیس راهور فراجا در استان اصفهان این پیشنهاد را مطرح نمودم.

وی ادامه داد: پیشنهاد بنده به این صورت مطرح شد که قبل از تعطیلات و در اسفند ماه مراکزی را در استان ها مشخص کنند و با اطلاع رسانی به هموطنان درخواست کنند برای دوره آموزش های ۲ ساعته و به صورت دلخواه شرکت نمایند و قالب این آموزش ها شامل رانندگی صحیح در جاده های برون شهری و نکات مهم ایمنی در رانندگی و نمایش فیلم های آموزشی باشد.

اتحادی گفت: برای شرکت کنندگان در این طرح بسته های تشویقی از جمله استفاده رایگان از آزادراه ها و بزرگ راه های کشور (عوارض اخذ نشود) در نظر گرفته شود برای هموطنان شرکت کننده در این کلاس ها که تخلف حادثه سای برای آنان ثبت نشده جوایز دیگری در نظر گرفته شود و شرکت های بیمه با همکاری پلیس و راهداری هزینه ها را تقبل کنند.

این راننده برون شهری با بیان این که متاسفانه برای اجرای این طرح و پیشنهادات بنده همکاری نشد، گفت: چند روز پیش از قول یکی از مسئولان سازمان راهداری، یکی از علل حوادث رانندگی اخیر، بی تجربگی و عدم اطلاعات لازم رانندگی در راه های برون شهری عنوان شد.

اتحادی افزود: سوال این است که رانندگان سواری شخصی که در جاده های برون شهری در حال رانندگی هستند، چطور باید کنترل شوند که تجربه دارند یا خیر؟ آیا رانندگان سواری شخصی از رانندگی تدافعی اطلاعات کامل دارند؟ آیا مدارک رانندگان سواری شخصی که در جاده های برون شهری در این ایام رانندگی می کنند کنترل و بازدید می شود؟ آیا پلیس راه نمی تواند در پاسگاه ها با افزایش نیرو، رانندگان و مدارک آن ها را کنترل کند؟

وی با تاکید بر این که الان پاسگاه‌ه ای پلیس راه وسیع و دارای پارکینگ و لاین های زیادی هستند، گفت: کنترل مدارک رانندگان مهم است و این موارد باید مدنظر قرار گیرد چرا که مسئولان راهور و پلیس راه از جمله عوامل مهم حوادث رانندگی امسال را، خواب آلودگی، خستگی، سرعت زیاد، عدم توجه به جلو، عدم رعایت فاصله طولی مطرح نموده اند که همگی ناشی از عامل انسانی است.

وی گفت: همچنین به کرات در طول سال گذشته از طرف مسئولان مربوطه به ۳۲ دستگاه دولتی و غیر دولتی در مقوله تصادفات اشاره شده است و همینطور کمیسیون ایمنی راه ها هم فعالیت های زیادی در زمینه کاهش تصادفات داشته است ولی متاسفانه حوادث رانندگی در کشور ما ترمز بریده و سالانه حدود ۲۰ هزار کشته و ۳۶۰ هزار مجروح برجا می گذارد که زیبنده کشور ما نیست این درحالی است که از دست دادن یکی از اعضای خانواده به هیچ روشی قابل جبران نیست.

وی افزود: امسال ایستگاه های پویش چشم به راهیم در مراکز استان های کشور برپا شد. در این ایستگاه ها مراسم مختلفی اجرا می شود از جمله این که از هنرمندان و پیشکسوتان دعوت می شود. امسال آقای خیابانی مجری توانا و گوینده برنامه های ورزشی هم دعوت شده است. چرا همراه با ایشان اساتید و کارشناسان پلیس راه ، دفتر ایمنی ترافیک سازمان راهداری و همین طور اساتید دانشگاه انتظامی و کارشناسان تصادفات دعوت نشده اند؟

اتحادی تاکید کرد: لازم بود به همراه مجریان تلویزیونی، اساتید محترم هم در همه استان ها حضور داشته و نکات ایمنی برای کاهش تصادفات را مطرح می کردند،  شعار، خوب رانندگی کنیم حتی یک تصادف هم زیاد است را فراموش نکنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • شهریار

    درسته که در ظاهر همه این عوامل انسانی هستند
    اما یک نگاه عمیقتر داشته باشیم
    «خواب آلودگی» و «خستگی» از عوامل انسانی هستند، نبود استراحتگاه مناسب در جاده، نبود صندلی راحت در خودرو هم میتونه جزو عوامل تشدید کننده حوادث باشه.
    «عدم توجه به جلو» و «عدم رعایت فاصله طولی» میتونه در اثر عوامل مختلفی باشه، از صحبت با موبایل تا خستگی.
    «سرعت زیاد» این کاملا درسته، شاید و اگر تعیین سرعت، منطبق شرایط جاده می‌بود (نه فقط خود جاده، تراکم عبوری هم بر سرعت موثر هست) ، باعث میشد که راننده کلافه بشه در اولین فرصت با سرعت غیرمجاز حرکت کنه.

    در این بین يادمون باشه که راننده انسان هست و قرار هست اشتباه کنه.
    باید سایر عوامل موثر (جاده، خودرو) برای به حداقل رساندن خسارت اقدام کنند.

  • ناشناس

    میزان 138 همت عدد بسیار کمی است یعنی هر کشته معادل 7 میلیارد تومان حالا از حدود 300 هزار زخمی و ... هم بگذریم .