| کد خبر: 231994 |

بر اساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی، دولت تدبیر و امید موفق شده است در برنامه توسعه خود ظرفیت بنادر را از ۱۸۰ میلیون تن در سال ۹۲ به ۲۵۰ میلیون تن در سال ۹۹ برساند و اکنون این ظرفیت با عبور از این رقم در حال نزدیک شدن به ظرفیت ۲۸۰ میلیون تن در سال است.

تین نیوز

بر اساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی، دولت تدبیر و امید موفق شده است در برنامه توسعه خود ظرفیت بنادر را از ۱۸۰ میلیون تن در سال ۹۲ به ۲۵۰ میلیون تن در سال ۹۹ برساند و اکنون این ظرفیت با عبور از این رقم در حال نزدیک شدن به ظرفیت ۲۸۰ میلیون تن در سال است.

به گزارش روز تین نیوز به نقل از ایرنا از سازمان بنادر و دریانوردی، عملکرد دولت تدبیر و امید در توسعه ظرفیت حمل‌ونقل کشور و بخش دریایی حاکی از افزایش ظرفیت بنادر تجاری کشور تا چند برابر از زمان تحویل بنادر در هشت سال گذشته است.

اگر بنا باشد توسعه بنادر کشور با ارقام و اعداد بررسی شود باید گفت که ظرفیت بنادر تجاری کشور ابتدای انقلاب ۱۹ میلیون تن و در سال ۱۳۹۲، ابتدای دولت تدبیر و امید ۱۸۰ میلیون تن بوده است.

اکنون ظرفیت بنادر کشور درحال عبور از ۲۵۰ میلیون تن است و با اجرای چند پروژه توسعه‌ای به ۲۸۰ میلیون تن در سال افزایش می‌یابد.

ظرفیت کانتینری بنادر تجاری نیز در سال ۱۳۵۷، ۷۵ هزار TEU و در سال ۱۳۹۲، ۴ میلیون و ۵۸۰ هزار TEU بوده که تا پایان دولت به ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار TEU می‌رسد.

«محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی پیش تر اعلام کرده بود که هدف‌گذاری شده تا ظرفیت بنادر از ۲۸۰ میلیون تن نیز طی یک برنامه ۵ ساله و شتابان به ۵۰۰ میلیون تن ارتقا یابد.

دولت تدبیر و امید همچنین در توسعه دریانوردی مسافری موفق عمل کرده است. به طوری که ظرفیت مسافری بنادر از ۵۰۰ هزار نفر در ابتدای انقلاب و ۱۴ میلیون نفر در ابتدای کار دولت، به ۲۵ میلیون نفر در سال خواهد رسید.

با توجه به وابستگی بیش از ۹۰ درصدی تجارت خارجی و اقتصاد ملی به واردات انواع ماشین آلات، تجهیزات، قطعات و مواد اولیه تولیدی و صادرات انواع مواد اولیه و محصولات تولیدی و کشاورزی، بنادر بازرگانی کشور که دروازه های حیاتی تجارت خارجی و اقتصاد ملی هستند، از جایگاه و نقش حیاتی و بی بدیلی برای امنیت ملی و توسعه کشور برخوردارند.

 از اینرو کارکرد بی‌وقفه و توسعه مستمر بنادر بازرگانی کشور همواره جزو اولویت‌ها و دغدغه‌های اصلی همه دولت‌ها به ویژه دولت تدبیر و امید بوده است. این مهم با لحاظ طیف گسترده اقدامات خصمانه و تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه استکبار جهانی علیه بنادر بازگانی و سیستم حمل‌ونقل دریایی کشور بیش از پیش بروز می‌کند.

بخش دریایی با بررسی شرایط منطقه‌ای و ظرفیت‌های بنادر همواره توسعه و تجهیز بنادر کشور را همسو با تحولات و پیشرفت‌های تکنولوژی و فناوری‌های روز دنیا در دستور کار قرار داده و با وجود محدودیت‌های ناشی از گسترش دامنه تحریم‌ها، توانسته است با تکیه بر ظرفیت نیروی انسانی متخصص و مجرب و بهره‌گیری از توان مشاوران متخصص داخلی نسبت به تعریف و پیشبرد به هنگام پروژه‌های توسعه‌ای در بنادر کشور موجبات افزایش ظرفیت بنادر تجاری را فراهم آورد.

 بر این اساس سازمان بنادر و دریانوردی در سال ۱۳۹۲ تعداد زیادی از پروژه‌های بهبود و توسعه بنادر را تعریف و در دست اجرا داشت که عمده ترین آنها شامل ادامه طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، ادامه اجرای فاز اول ترمینال کانتینری شهید بهشتی چابهار، تکمیل فاز اول طرح توسعه بندر شهید رجایی، ادامه اجرای فاز دوم طرح توسعه بندر شهید رجایی،  ادامه فاز اول و اجرای فاز دوم طرح توسعه بندر امیرآباد، ادامه طرح توسعه بندر انزلی، طرح توسعه نگین بندر بوشهر، توسعه زیرساخت‌های اراضی پشتیبانی بنادر شهیدرجایی، امام خمینی(ره)، امیرآباد و جزیره نگین بوشهر، برنامه تعمیرات اساسی اسکله‌های بنادر تجاری، بازسازی و تأمین تجهیزات استراتژیک دریایی، بندری و مخابراتی بنادر تجاری، برنامه بهبود و نگهداری ابنیه و تأسیسات بنادر تجاری، توسعه پایانه‌های مسافری بندر انزلی شهید حقانی، خرمشهر، لنگه، خارک، گناوه و تجهیز پایانه های مسافری بنادر به تجهیزات روزآمد است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین
helptinn

تین‌نیوز در مدت 12 سال فعالیت مستمر، با رعایت اصل بی‌طرفی رسانه‌ای، اخبار، گزارش‌ها و رویدادهای حمل‌ونقل کشور را تحت پوشش و به‌طور رایگان در اختیار علاقه‌مندان و متخصصین قرار داده است.
ادامه فعالیت این رسانه علاوه بر حمایت‌های معنوی شما که همواره از آن بهره‌مند بوده‌ایم، نیازمند حمایت مادی شما است.

از ما حمایت کنید