◄ شرایط ناعادلانه بین رانندگان کامیون ایران و افغانستان/ قوانین به نفع رانندگان کامیون افغانستان است
انجمن صنفی کامیونداران تایباد با انتشار بیانیه ای ضمن برشمردن نمونه هایی از نابرابری های موجود بین کامیون های ایرانی و افغانستانی برای ورود و خرج از مرز، خواستار پایان یافتن شرایط ناعادلانه حاکم بر مرز دوغارون و دیگر گذرگاه های شرقی کشور شده است.

انجمن صنفی کامیونداران تایباد در حمایت از کامیونداران و رانندگانی که به مرز دوغارون و سایر مرزهای مشترک با افغانستان تردد می کنند، بیانیه ای صادر کرد.
خبر مهم امروز:
حق بیمه رانندگان کامیون 3300 میلیون تومان شد
به گزارش تین نیوز، در این بیانیه آمده است: ما، کامیونداران مرز دوغارون و سایر مرزهای شرقی کشور، دیگر توان تحمل بی عدالتی ها و تبعیض های آشکار در حوزه حمل و نقل بین المللی را نداریم.
خبرهای پربازدید امروز را بخوانید:
هشدار در مورد تضعیف ایمنی هوایی کشور/ جنگ هند و پاکستان و افزایش ترافیک پروازی در آسمان ایران
حداقل ارتفاع ممکن تونل برای برقی کردن راه آهن/ تونل های راه آهن لرستان محدودیتی برای برقی شدن ندارند
در ادامه این بیانیه تاکید شده است: شرایط موجود در مرز دوغارون به وضوح نشان دهنده تبعیض و نابرابری است که نه تنها حقوق رانندگان ایرانی، بلکه امنیت شغلی و معیشتی آنان را تهدید می کند.
در بخش دیگری از این بیانیه خاطرنشان شده است: در حالی که کامیون های خالی ایرانی تا ۲۰ روز در مرز دوغارون در انتظار ورود به وطن خود متوقف می مانند، ناوگان افغانستانی به راحتی و بدون مانع وارد خاک جمهوری اسلامی ایران می شوند.
در ادامه این بیانیه آمده است: این بی عدالتی آشکار، به ویژه در برابر سکوت مسئولان و بی تفاوتی برخی دستگاه های اجرایی، فشار بی وقفه ای را بر دوش کامیون داران ایرانی وارد کرده است.
در این بیانیه تاکید شده است: وضعیت کنونی در مرز دوغارون و سایر مرزهای شرقی، با سیاست های کلان کشور در حمایت از تولید داخلی، اشتغال و اقتصاد ملی در تضاد است.
در ادامه این بیانیه آمده است: قرارداد ورود ناوگان افغانستانی به کشور از سال ۸۵ به پایان رسیده است، ولی با این وجود همچنان شاهد ورود آزادانه و بی حد و حصر ناوگان خارجی به کشور هستیم، در حالی که رانندگان ایرانی در مرزهای کشور با هزاران مانع و مشکلات مختلف مواجه هستند.
انجمن صنفی کامیون داران تایباد در ادامه این بیانیه فهرستی از مواردی که به اعتقاد آنان موجب بروز این بی عدالتی ها شده, به شرح زیر برشمرده است:
1. ویزای رانندگان افغان به مدت 6 ماه، بدون درج در پاسپورت و تنها با یک برگ آچار صادر می شود، در حالی که ویزای رانندگان ایرانی تنها سه ماهه است و در پاسپورت ثبت می شود.
2. اگر اعتبار ویزای راننده ایرانی حتی یک روز کمتر از ۳۰ روز باشد، مجوز ورود (رودپاس) برای او صادر نمی شود، در حالی که برای رانندگان افغان چنین محدودیتی وجود ندارد.
3. ورود ناوگان ایرانی به افغانستان نیازمند طی مراحل پیچیده از طریق سفارت افغانستان است، در حالی که ناوگان افغانستانی با هر پلاک و بدون رعایت مسائل فنی آزادانه وارد کشور ما می شوند.
4. علاوه بر آن، ناوگان ایرانی تمامی هزینه های ترانزیت و عوارض کشور افغانستان را پرداخت می کنند، اما رانندگان ایرانی از ترس توقف های بی مورد و تحقیرآمیز، عطای مسیرهایی مانند اسلام قلعه تا هرات را به لقایش می بخشند. مسیری که حتی با وجود کوتاهی، حداقل ۱۰۰۰ دلار ارزآوری برای کشور دارد، اما به دلیل نابرابری ها عملاً برای رانندگان ایرانی غیرقابل استفاده شده است.
انجمن صنفی کامیون داران تایباد در ادامه با تاکید بر ضرورت پایان یافتن این تبعیض ها و نابرابری ها، با اشاره به نمونه ای از این تبعیض ها، خاطرنشان کرده است: کافی است به وضعیت ناعادلانه ای که در کرایه ها وجود دارد، توجه شود.
به گفته این انجمن، کرایه حمل از آبادان تا گمرک دوغارون، که مسافتی هزاران کیلومتری است، کمتر از کرایه ناوگان افغانستانی برای مسیر ۱۲۰ کیلومتری گمرک دوغارون تا هرات است. چرا؟ چرا این تبعیض آشکار و نابرابری همچنان ادامه دارد؟
انجمن صنفی کامیون داران تایباد در بخش دیگری از بیانیه خود از تمامی انجمن های صنفی کامیونداران و رانندگان کشور درخواست کرده است که به صورت فوری و مکتوب از نمایندگان مجلس در حوزه های انتخاباتی خود موارد زیر را درخواست کنند:
1. ورود ناوگان خالی خارجی (افغانستان، ترکیه، عراق، تاجیکستان و...) به کشور ممنوع اعلام گردد؛
2. سیاست های متقابل، بازدارنده و عادلانه در برابر طرف افغان اعمال شود؛
3. شرایط ناعادلانه حاکم بر مرز دوغارون و دیگر گذرگاه های شرقی پایان یابد.
مطمئن هستم این نظر پخش شدنی نیست ولی چون نوشته نظر من هم نظرم را گفتم این حال و روز ایران واقعی امروز است فقط به گذشته با حسرت نگاه کند و از آینده هراسان . بعد ادعاهای مقامات نظامی و دولتی سقف آسمان را پاره کرده کرده است دیگر از ایران فقط یک اسم مانده است که معلوم نیست کی آن را هم به از دست بدهیم چرا قبل از انقلاب آن همه عظمت و احترام داشتیم برایم سوالی بی جواب است .یعنی این ثمر چیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آقایونی که ادعای تفاوت کرایه بین ایران وافغانستان را دارند از قیمت گازوئیل در افغانستان خبر دارید تو ایران گازوئیل را مفت به مردم میده چون لیتر ۳۰۰ تومن پول حساب نمیشه در حالیکه چند کیلومتر اونطرف تر یک لیتر گازوئیل مبلغ معادل ۷۰۰۰۰ هفتاد هزار تومن است بقیه موارد که سر جای خودش
تو هر زمینه ای حق با ملیت دیگر است مردم ایران اسیر هستن.خاک بر سر دولت بیگانه پرست.
ایرانی هاهمه جامظلوم هستن، هرکاری میکنید این افغانی ها رو برچیده بکنید از کشورمون
درود بر انجمن تایباد
ولی کار بجایی رسیده ک ب افغانستان هم داریم باگ می دیم،
هیچ حمایتی از راننده ایرانی نیست در هیچ کجا،
متاسفم برا دولت و مسئولین همیشه در خواب غفلت جمهوری اسلامی
سلام من راننده ترانزیت مسیر آسیای میانه هستم هیچ ناوگان ایرانی حق اینکه خالی وارد ترکمنستان شود را ندارد ولی متاسفانه همه تریلی های آسیای میانه اکثرا خالی وارد ایران میشوند وباید جلو ورود خالی ناوگان خارجی گرفته شود
درود چرا ایران ر اداری تقدیم میکنید به افغانستان
یعنی کوچک کردن ایرانی تو پوست و خون این مسیولین غریبه پرست رفته بعد میگن دوره شاه ایرانی تحقیر میشد
سلام..ماشین های افغانی بار داخلی ایران رو باکرایه بین المللی میبرن.هیچکدوم داخل افعانستان نمیرن..توی مرز میدن ماشینهای داخل افغانستان..وضعیت سن و سال وتجربه رانندگی اونها رو کافیه یکبار از اسکله رجایی تا حداقل جیرفت پیگیری کنید..گازوئیل هم مرتب و ۳برابر کارت سوخت ایران شارژ میکنن،کارگران جایگاه سوخت هم به طمع انعام بیشتر بهشون گازوئیل میدن..کافیه مسیر بندرعباس تا همون جیرفت تحقیق کنید و نگاهی بیندازید..بعلاوه حمل مواد مخدر هم که نگفتنی هست،چون کمتر تفتیش میشن..مسئولان تشکر از شما بابت خدمت به...
حالا ببینید هیچ وقت افغانها ب ایرانیا رحم نمیکند بااینکه ۴۵ سال درایران زندگی میکنن .بنظرم دولت عاقل باشه همشون بدون هیچ قید وشرطی بیرون میکنه از ایران برن نه اینکه ۸۰ هزار افغانی مدرسه برن سنجش بشن نهایت تاسف برای ایرانیهاس
سلا خسته نباشید
همه مرز های ایران این مشکل را دارن تنها مرز دوغارون نیستش
همیشه مرغ همسایه برایمان غاز بوده!!!!
لعنت به این مدیریت و مدیرانش
واقعا خاککککک بر سر {م....} ..چقدر بدبخت شدیمممم
دولت پرمدعا حکومت گردنکش شما از افغانی ها میخورید آمریکا پیش کش شما فقط روزتون به ملت میرسه مردیتون تا همین حده
حقمونه ی روزی میرسه که میریم زیرسلطشون اب برق گاز فراوان زیردستشون رفاه کامل کجا برن توازادی کامل دارن میچرخن من ایرانی باید. واسه هرکاری مالیات بدم عوارض بدم اینا راحت دارن توکشورم ثروت اندوزی میکنن اون راننده های بدبخت که اونطرف مرزموندن ونمیتونن حرفی بزنن چون اگه حرف بزنن احتمال که نه حتمی شب سرشون رومیبرن میزارن روسینشون چی بگن مسولین باید حرف بزنن که متاسفانه یک سریشون طرفدارسرسخت اونا هستن حالا به چه دلیل نمیدونم
دوره دوره افغانی ها هست
تو کشور خودمون هم غریب هستیم
ماملت ایران خودمون داریم خودمون بدبخت میکنیم اگه مسئولان کشور بیخیال اتباع هستند بخاطر اینکه منافع خودشون درخطرنیفته الان اتباع توی شهر های جنوبی دارن نون مغازه دارهاراآجرمیکنن وهمه شدن دست فروش ومیوه فروش تمام منازل ویلایی رااجاره کردن وتوهرکدوم ۲تا۳خانواده زندگی میکنن هزینه آب وبرق ومسکن و موادغذایی سربه فلک زده اگه یکم شرافت تووجودمون بودخودمون خونه وکاربهشون نمیدادیم الان این نبودوضعیت کشورهم وطن خودمون نون شب ندارداونوقت افغانیها باگازائیل کشی وخلاف شدن سرمایه داردیگه عارشون میشه کارگری کنن ماملت خودمون نسبت به هم بیخیال شدیم کارومنزل ندیدمشکل حله اگه ایرانی هستید
واقعا چرا مسئولین ما اینقدر بیخیال شدن، این از ورود بی حساب و. کتاب افغانی ها و دردسرهای مردم، اینم از مرز و رانندگان عزیز این مملکت، تا کجا باید ظلم در حق مردم بشه، نکنید خداشاهده یه جایی صبر مردم تموم میشه هاااا
ان کسی که طرف افغانها را میگیرد ان وطن فروش وبی ناموس است
سلام اگر مسئولین ایرانی غیرت وشرافت ایرانی داشتن هیچگاه اجازه این بی عدالتی ها را نمیدادن واین افغانستانیهای بی شرف را سرجایشان مینشاندن هرچند که مسئولین خودشان بیگانه هستند
خدا مسولین وطن فروش را لعنت کند
واقعا از همه لحاظ دولت ما هوای افغانها رو داره.توکشور خودمون غریبیم. لعنت به وطن فروشی.