| کد خبر: 246414 |

ورود اتوبوس‌ های تازه‌نفس به خطوط پایتخت تا پایان شهریور

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص شنبه‌ های امید، بازگشایی مدارس، کاهش سرفاصله قطار های مترو در روزهای ابتدایی مهر، ماجرای شورایاری‌ ها، خروج نمایشگاه‌ های پرمخاطب از شهر و ... توضیحاتی ارائه کرد.

تین نیوز

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص شنبه های امید، بازگشایی مدارس، کاهش سرفاصله قطارهای مترو در روزهای ابتدایی مهر، ماجرای شورایاری ها، خروج نمایشگاه های پرمخاطب از شهر و ... توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش تین نیوز،  قرار است تا دوازدهم بهمن سال جاری هر شنبه یک پروژه و یا مجموعه ای از پروژه ها در شهر تهران افتتاح شود و از ۱۲ بهمن تا پایان سال روزانه در تهران پروژه های افتتاح و آماده بهره برداری می شود.

سال گذشته شورای اسلامی شهر تهران مصوبه ای در خصوص خروج نمایشگاه های پرمخاطب از شهر تهران داشت اما این مصوبه هنوز به تایید فرمانداری تهران نرسیده است و همچنان نمایشگاه های پرمخاطب در شهر برگزار و باعث بروز ترافیک و دردسر برای شهروندان می شود. اعضای شورای اسلامی شهر تهران پیگیر هستند تا این  مشکل را برطرف کنند.

بافت فرسوده در سال های گذشته رشد بیشتری داشته است .در حال حاضر بیش از ۴ هزار هکتار از شهر تهران دارای  بافت فرسوده است و  باید برای نوسازی آن اقدامات اساسی انجام شود. مدیران فعلی یکی از اولویت هایشان رفع معضل بافت فرسوده است و  بسته تشویقی تهیه کرده اند که باید مراحل قانونی خود را طی کند.

با نوسازی بافت فرسوده می توان بخشی از مشکل مسکن پایتخت نشینان را برطرف کرد. مدیریت شهری با ایجاد قرارگاهی به دنبال رفع مشکل مسکن پایتخت نشینان است و قرار است در این زمینه مانع زدایی های لازم صورت گیرد.

کمتر از یک ماه دیگر مدارس بازگشایی می شود. پیش بینی می شود که امسال ترافیک شدیدی را در روزهای ابتدایی مهر شاهد خواهیم بود. البته ستاد مهر تشکیل شده و قرار است هماهنگی های لازم صورت گیرد تا با کمترین مشکل این روزها سپری شود.

در خصوص آخرین وضعیت نوسازی بافت فرسوده، خروج نمایشگاه های پرمخاطب از شهر تهران، شنبه های امید در تهران، کاهش  سرفاصله قطارهای مترو  در روزهای ابتدایی مهر و ... با مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران به گفت وگو نشستیم.

شورای اسلامی شهر در سال گذشته مصوبه ای مبنی بر خروج نمایشگاه ها از سطح شهر داشت و قرار شد که نمایشگاه های پرمخاطب در شهر آفتاب برگزار شود، اما همچنان شاهدیم که نمایشگاه های پرمخاطب در سطح شهر برگزار و باعث بروز ترافیک و دردسر برای شهروندان می شود. از سوی دیگر شنیده شده که فرمانداری هم ایراداتی به مصوبه شورای شهر گرفته است، در این زمینه توضیح دهید.

 

بله، فرمانداری ایراداتی به مصوبه شورای اسلامی شهر تهران گرفته است. البته مقدمه ای که فرستاده اند با مؤخره خیلی همخوانی ندارد. از سویی نوشته اند که نمایشگاه ها ایجاد ترافیک می کند و بعد مصوبه را رد کرده اند. به دنبال این هستیم که مصوبه را پیگیری کنیم و ایرادات برطرف شود. این را هم بگویم که مصوبه ای در دولت قبلاً در این زمینه وجود داشته است که این مصوبه هم امضا شده و در خصوص نمایشگاه های پرازدحام است و می توان بر آن استناد کرد.

ببینید! برگزاری نمایشگاه های پرمخاطب باعث بروز مشکل برای شهروندان می شود و زندگی شهروندانی که در آن محدوده ساکن هستند را مختل می کند. برای ما رفع این مشکل بسیار مهم است. ما در شورای اسلامی شهر تهران هم مصوبه ای داشته ایم. در حال تهیه نامه ای هستیم و همچنین رایزنی هایی هم با دوستان برگزاری نمایشگاه ها داشته ایم تا برگزاری نمایشگاه ها با توزیع مناسبی انجام شود و زندگی شهروندان را مختل نکند. 

به طورکلی بحث ما در خصوص انتقال نمایشگاه های پرمخاطب بود، نمایشگاه هایی که مخاطب کمتری دارند می تواند در داخل شهر برگزار شود. نمایشگاه های تخصصی که مخاطب کمتری دارند و پرازدحام نیستند؛ می توانند در داخل شهرها به کار خود ادامه دهند.

چه راهکاری برای انتقال نمایشگاه های پرمخاطب شهر تهران دارید؟

باید مصوبه شورا را پیگیری کنیم و نباید نمایشگاه های پرازدحام در داخل شهر برگزار شود و البته از دولت هم می خواهیم که در این زمینه کمک کند. البته ما براساس بند 20 ماده 55 قانون شهرداری ها می توانیم جلوی این کار را بگیریم، اما به دنبال این هستیم که مسالمت آمیز مشکل را برطرف کنیم. وقتی نمایشگاه های پرمخاطب برگزار می شوند، بسیاری از خیابان ها مسدود می شود و برای شهروندان مشکل ایجاد می کند.

اخیراً نمایشگاه پر ازدحامی در سطح شهر برگزار شد که پلیس مقصر این امر را برخی سازمان ها و نهادها عنوان کرد، در این زمینه توضیح دهید.

پلیس در خصوص نهادی صحبت کرد که یکی از درهای ساختمان آن به خیابان اصلی باز می شد و پلیس معتقد بود که ترافیک رخ می دهد. البته ما در شهر آفتاب زیرساخت هایی داریم که می توان نمایشگاه های پرمخاطب را در آن برگزار کرد. ایراداتی هم که در نمایشگاه وجود دارد باید برطرف شود تا افرادی که می خواهند نمایشگاه برگزار کنند به راحتی در آنجا اقدام به برگزاری نمایشگاه کنند.

یکی از مشکلات اساسی کلان شهر تهران بافت فرسوده است که در دوره قبل مدیریت شهری بی توجهی به این موضوع شده است. در این دوره قرار است نوسازی بافت فرسوده صورت گیرد و بسته های تشویقی در نظر گرفته شود، در خصوص این بسته ها توضیح می دهید؟

بحث یک طبقه اضافه در بافت فرسوده مطرح است که البته باید مراحل قانونی خود را طی کند. بگذارید در خصوص بافت فرسوده موضوعاتی را مطرح کنم. یکی از اولویت های مهم در کلان شهر تهران، رفع مشکل بافت فرسوده است. باید روند نوسازی را در بافت فرسوده رونق دهیم. اگر بتوانیم نوسازی را در این بخش انجام دهیم، اقدامات خوبی در تهران انجام داده ایم ؛ البته برنامه ریزی هایی هم صورت گرفته است.

در تهران چه میزان بافت فرسوده داریم؟

میزان  بافت فرسوده نسبت به سنوات قبل افزایش یافته است و البته باید موضوع بازآفرینی و نوسازی انجام شود. اگر بتوانیم نوسازی را انجام دهیم، بخشی از کمبود مسکن هم برطرف می شود. البته باید تسهیل گری صورت گیرد تا بتوانیم شاهد اقدامات مؤثر باشیم. تقریبا 4 هزار هکتار از فضای شهر تهران مربوط به بافت فرسوده است. اگر زلزله ای در تهران رخ دهد حوادث ناگواری دارد، پس باید برای نوسازی اقداماتی صورت گیرد. در برخی از نقاط بافت فرسوده به دلیل ریزدانه بودن، امکان تأمین پارکینگ وجود نداشت و شرایط برای ساخت طبقات اضافی مهیا نبود. 

طی برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است که بسته های تشویقی داده شود تا شهروندان رغبت بیشتری به ساخت و ساز داشته باشند. ببینید! در خصوص ساخت و ساز باید بگوییم که برخی باید عقب نشینی هایی انجام دهند. در برخی نقاط پارکینگ تأمین نشده و باید مشکلات این چنینی برطرف شوند. ما در بافت فرسوده عوارض اخذ نمی کنیم و درآمدی هم در این زمینه برای شهرداری وجود ندارد. این را هم بگویم که اگر یک طبقه اضافه در بافت فرسوده هم داده شود درآمدی برای شهرداری نیست. باید سازمان ها و ارگان های مربوطه در این زمینه ورود کنند. شهرداری به دنبال تسهیل گری برای ساخت و ساز است و در صدور پروانه و ارائه زمین کمک می کند. البته ما به دنبال کاهش زمان صدور پروانه هم بوده ایم و اقداماتی هم در این زمینه صورت گرفت. قفل هایی به بحث ساخت و ساز زده شده بود که ما به دنبال رفع این قفل ها هستیم و می خواهیم رونق ساخت و ساز را در شهر ایجاد کنیم.

قرار است که شهرداری تهران مانع زدایی هایی در بحث مسکن انجام دهد، چه اقداماتی تاکنون صورت گرفته است؟

شهرداری تهران هماهنگی هایی با سایر نهادها در این زمینه انجام داده و قرارگاهی هم تشکیل داده است. تأمین مسکن وظیفه شهرداری نیست و قرار نیست شهرداری در این زمینه ورود کند بلکه به دنبال مانع زدایی است. البته شهرداری می تواند از زمین های فریز شده هم استفاده کند و در جاهایی که امکان دادن تسهیلات وجود داشته باشد شهرداری ورود خواهد کرد. باز هم تأکید می کنم که ما به دنبال مانع زدایی هستیم.

دیوان عدالت اداری رای به عدم برگزاری انتخابات شورایاری ها داد، آیا پیگیری های لازم برای ادامه فعالیت شورایاری ها انجام شده است؟ در این زمینه توضیح دهید.

شورایاران را خود ما در دوره دوم شورای اسلامی شهر تهران راه اندازی کردیم و در برخی از محلات انتخابات برگزار شد، اما به دلیل برخی موارد انتخاب شورایاری ها از سوی دیوان عدالت اداری رد شد. در دوره گذشته مدیریت شهری به خوبی از شورایاران دفاع نشد و در دادگاه فعالیت آنها منحل شد. البته ما تلاش می کنیم که از ظرفیت آنها استفاده کنیم.

یک ماه دیگر مدارس تهران بازگشایی می شوند، چه اقداماتی در خصوص بازگشایی مدارس از سوی مدیریت شهری انجام می شود؟ پیش بینی شده با توجه به اینکه دو سال آموزش ها به صورت غیرحضوری بوده و قرار است از  امسال آموزش ها حضوری شود، ترافیک سنگینی را در ابتدای مهر شاهد باشیم، در این باره توضیح دهید.

جلسه شورای شهری ها با مدیرکل آموزش و پرورش استان تهران/ستاد مهر تشکیل شد/ورود تعدادی اتوبوس تولید داخل تا پایان شهریور/هماهنگی  شهرداری های مناطق با مدارس برای بازگشایی مدارس 

در ارتباط با بازگشایی مدارس، مدیرکل آموزش و پرورش استان تهران را به جلسه شورای اسلامی شهر تهران  دعوت کردیم تا برنامه های خود را ارائه و هماهنگی هایی به وجود آید. البته ستاد مهر هم تشکیل شده است  تا کارهای هماهنگی در این زمینه انجام شود. قرار است  تعدادی اتوبوس هم تا آخر شهریور به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شود. این اتوبوس ها هم تولید داخل است که ان شاءالله تا بازگشایی مدارس این اتوبوس ها وارد ناوگان می شود. اما هماهنگی هایی هم شهرداران مناطق با مدارس داشته اند تا برای آن اقداماتی انجام دهند، البته بیشتر این اقدامات عمرانی است. ما هم در بودجه موضوعاتی را در این زمینه دیده ایم.

امسال هم پیش بینی می کنیم در اول مهر ترافیک متراکم و شلوغی زیادی داشته باشیم، چرا که بعد از دو سال به خاطر کرونا آموزش ها غیرحضوری بود و حال قرار است آموزش ها حضوری شوند و همه به مدارس و دانشگاه ها بروند و همین امر باعث می شود در  روز اول مهر ترافیک فشرده ای را در شهر تهران داشته باشیم. قاعدتا در ستاد مهر هماهنگی هایی در این زمینه صورت می گیرد اما فشردگی و تراکم ترافیک وجود دارد.

در خصوص سرویس مدارس امسال چه اقداماتی انجام شده است؟

طبق روال گذشته سرویس های مدارس قراردادهایی را با مدارس یا انجمن اولیاء و مربیان می بندند و نرخ ها هم تعیین شده است.

با توجه به اینکه بخشی از شهروندان از سیستم حمل و نقل عمومی در روزهای اول مهر استفاده می کنند قطعا میزان مسافران بیشتر می شود. چه تدابیری در این زمینه صورت گرفته است؟

سرفاصله قطارها کم می شود و تلاش می کنیم که خدمات خوبی به شهروندان داده شود. 

در خصوص اینکه قرار است هر شنبه یک پروژه در تهران افتتاح شود توضیح دهید.

بله، شهرداری این موضوع را اعلام و برنامه هایی داده  است. براساس برنامه ریزی صورت گرفته مشخص است تا پایان سال چه اقدامات انجام می شود. قرار است هر شنبه یک پروژه یا مجموعه پروژه ها در شهر افتتاح شود. تا 12 بهمن هر هفته یک پروژه و از 12 بهمن به بعد روزانه پروژه ها افتتاح می شود و این اقدام تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری فارس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین
    0 رویداد‌های ۱۰ روز آینده
    helptinn

    تین‌نیوز در مدت 12 سال فعالیت مستمر، با رعایت اصل بی‌طرفی رسانه‌ای، اخبار، گزارش‌ها و رویدادهای حمل‌ونقل کشور را تحت پوشش و به‌طور رایگان در اختیار علاقه‌مندان و متخصصین قرار داده است.
    ادامه فعالیت این رسانه علاوه بر حمایت‌های معنوی شما که همواره از آن بهره‌مند بوده‌ایم، نیازمند حمایت مادی شما است.

    از ما حمایت کنید