| کد خبر ۸۸۳۲۸
کپی شد

◄ آشنایی با هلیکوپتر سیکورسکی سی‌اچ - ۵۳

◄ آشنایی با هلیکوپتر سیکورسکی سی‌اچ - ۵۳
|

تین‌نیوز| سیکورسکی سی‌اچ-۵۳ بالگردی است از خانواده بالابر و حمل‌و‌نقل سنگین که برای استفاده سپاه تفنگ‌داران آمریکا توسعه یافت است. این بالگرد سنگین هم اکنون در کشور‌های ایران٬ مکزیک٬ آلمان٬ اسرائیل و همچنین نیروی هوایی آمریکا (مدل اچ‌اچ-۵۳) در حال فعالیت است.
 
به گزارش تین‌نیوز، این هلیکوپتر در حقیقت بزرگترین و سنگین‌ترین هلیکوپتر در دنیای غرب است. این بالگرد توسط صنایع هوایی «Sikorsky Aircraft» و بر مبنای طرح هلیکوپتر «CH-53D Sea Stallion» ساخته شده است. صنایع سیکورسکی اسب پرنده‌اش را به سه موتور و هفت پره‌گردان مجهز کرد و قسمت متحرک عقب را هم ۲۰ درجه چرخاند تا قدرت مانور و بلند شدن این پرنده غول‌پیکر را افزایش دهد.
 
این بالگرد اولین‌بار در سال ۱۹۸۱ به خدمت ارتش آمریکا درآمد و هنوز هم در نیروی دریایی مهم‌ترین وسیله نقلیه برای جابه‌جایی نیرو، مهمات و تجهیزات به شمار می‌رود.  
 
ارتش آمریکا بیشتر با نام «Hurricane Maker» یا طوفان‌ساز شناخته می‌شود.  زیرا نیروی گریز از مرکز و جریان هوایی که این غول پرنده هنگام بلند شدن ایجاد می‌کند، به راحتی می‌تواند افراد را از جای خود کنده و به اطراف پرت کند.  شفت توربوی سه‌گانه T64-GE-416 آن‌قدر توانمند است که نیروی لازم برای بلند کردن و انتقال ۵۵ سرباز با ساز و برگ کامل، یا ۱۳هزار و 600 کیلوگرم بار را تامین کند، اگر هم تجهیزات را به زیر هلیکوپتر آویزان کنید، می‌توانید وزن آنها را تا 16 هزار و 300 کیلوگرم افزایش دهید، یعنی اینکه یک کامیون موشک‌انداز هشت چرخ یا یک هلیکوپتر را به راحتی برایتان جابه‌جا می‌کند.
 
هلیکوپتر CH-53E نسبت به اسب‌های قبلی نیروی دریایی آمریکا به شکل قابل توجهی بهبود یافته است، سیستم انتقال نیروی آن قوی‌تر شده، تیغه‌های گردان آن از آلیاژ (تیتانیوم - فایبرگلاس) ساخته شده‌اند و به سیستم کنترل پرواز خودکار مجهز شده است.  سیستم کنترل پرواز دیجیتال این هلیکوپتر از فشار بیش از اندازه خلبان به بالگرد که ممکن است باعث سقوط آن شود، جلوگیری می‌کند.

این پرنده آهنی بیش از ۳۰ متر طول، ۸.۵ متر ارتفاع و بیش از 14 هزار و 900  کیلوگرم وزن دارد. با این حال موتورهای قدرتمند CH-53E می‌توانند تا ۱۷۳ گره (یا ۳۱۵ کیلومتر بر ساعت) سرعت بگیرند و مسافت تقریبی ۵۵۰ مایل دریایی (۱۰۱۸ کیلومتر) را بپیمایند. این هلیکوپتر به کاهنده‌های مادون قرمز ویژه‌ای در انتهای لوله اگزوز موتور مجهز شده که تا حد زیادی ردپای حرارتی این غول پرنده را از بین می‌برند. این کار تقریبا موشک‌های زمین به هوای دارای ردیاب حرارتی را از فقل شدن روی این بالگرد، باز می‌دارد و جان وی را نجات می‌دهد، اگر هم CH-53E مورد حمله قرار گیرد به سیستم دفاعی chaff dispenser system مجهز بوده و همچنین قسمت‌های حیاتی و استراتژیک بدنه آن با تیتانیوم و kevlar نوعی فیبر سنتتیک پوشانده شده‌اند.
 
این هلیکوپتر همچنین به ابزارهایی چون دید در شب، FLIR  یا حس‌گر گرمایی،Doppler یا کاهنده صدا و رادار جستجوگر زمین مجهز است، که تمامی این ابزارها اطلاعات خود را از طریق صفحه نمایش و کلاه خلبان در اختیار وی می‌گذارند. اگر هم خلبان مجبور به درگیری و پاسخ به آتش دشمن باشد، دو مسلسل BMG XM218 کالیبر ۵۰ در جلو و یک مسلسل GAU-21 کالیبر ۵۰ در عقب این هلیکوپتر نصب شده‌اند. همچنین می‌توان یک موشک ضدهوایی یا دو موشک استینگر AAM هم بر روی این هلیکوپتر سوار کرد.
 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.