| کد خبر: 202480 |

راه‌اندازی اسکوتر چند پیش‌نیاز دارد که ما هیچ‌یک از آن را نداریم.

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل از نظریه «راه‌اندازی اسکوتر برقی در تهران» به دلیل عدم وجود پیش‌نیازهای این کار، به عنوان خطایی بزرگ یاد کرد.

به گزارش تین نیوز، مهرداد تقی‌زاده در کانال تلگرامی خود با طرح این پرسش که بر اساس چه مطالعات و تحلیلی یک مرتبه نظریه «راه‌اندازی اسکوتر برقی در تهران» مطرح می‌شود؟ گفت: ظاهر اسکوتر شیک و جالب است، اما برای تهران و بسیاری از شهرهای ما نه تنها اشتباه است، بلکه خطایی بزرگ محسوب می‌شود.

وی افزود: راه‌اندازی اسکوتر چند پیش‌نیاز دارد که ما هیچ‌یک از آن را نداریم:

اول این‌که ضوابط و مقررات و اصول ایمنی در آن شهر قبلاً به صورت کامل برای دوچرخه و موتور اجرا شده باشد: عدم قانون‌گریزی، کلاه ایمنی، عبور از مکان‌های مجاز، حمل بار مجاز و ....

دوم این‌که قبلاً در آن شهر سیستم دوچرخه به عنوان یک مد حمل و نقلی موفق اجرا شده باشد.

سوم این‌که سیستم حمل و نقل عمومی قوی، شبکه قوی و فراگیر داشته باشد تا دوچرخه و .... به عنوان فیدر استفاده شود، نه این‌که ۱۰ کیلومتر را بخواهد با این وسیله طی کند!

چهارم این‌که شرایط محیطی کاملاً مهیا باشد، مانند کیفیت آسفالت و صاف و استاندارد بودن سطح آن در مسیر و تقاطع‌ها و .... زیرا یک دست‌انداز خیلی کوچک منجر به چپ شدن اسکوتر می‌شود و خطرناک است.

پنجم این‌که ضوابط و مقررات به‌کارگیری آن و بایدها و نبایدها باید تعریف شده باشد.

و ......

وی اظهار کرد: بر این اساس این خطر قابل پیش‌بینی است که اسکوتر به معضلی مثل موتور برای ما تبدیل شود که نتوانیم آن را کاری کنیم.

تقی‌زاده با تاکید بر این‌که در مورد اسکوتر و هر طرحی باید مطالعه دقیق و کارشناسی صورت بگیرد، گفت: با یک مطالعه دقیق توسط مشاور ذیصلاح می‌توان مواردی که به عنوان پیش‌نیاز مطرح شد را رد کرد یا چند پیش‌نیاز دیگر به آن اضافه کرد.

معاون سابق حمل و نقل وزارت راه  و شهرسازی ادامه داد: مشکل کشور ما این است که بدون انجام مطالعات کامل و فراگیر فوراً می‌خواهیم سراغ اجرا برویم.

شهاب‌الدین کرمانشاهی کارشناس حمل و نقل اما در این مورد دیدگاه دیگری دارد. او در پاسخ به نظرات مهرداد تقی‌زاده گفت: این انتظار وجود دارد که در مقابل فناوری جدید و اضافه شدن شیوه‌های نو نگاهی مثبت و سازنده داشته باشیم.

به گزارش تین نیوز،  استادیار دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران اظهار کرد: همه ما مشکلات موتور سیکلت را در تهران تجربه کرده‌ایم. همه موتور سیکلت‌ها بد هستند یا موتور سیکلت بنزینی (غالباً کاربراتوری) با آلودگی هوا و آلودگی صوتی و دارای سرعت بالا (بیش از ۵۰ کیلومتر در ساعت) برای تخلف و مشارکت در فعالیت‌های مجرمانه (زورگیری)؟ موتور سیکلت یا دوچرخه برقی با حداکثر سرعت ۲۵ یا ۳۰ بسیاری از این اثرات را ندارد.

او افزود: نگرانی از بحث ایمنی مهم است ولی مثل این است که بگوییم سالانه بیش از ۱۷ هزار نفر در جاده‌ها کشته می‌شوند، پس وسایل نقلیه ناامن هستند، ولی موافقم که باید ضمانتی برای ایمنی این شیوه (اسکوتر) وجود داشته باشد و آن را تجربه کنیم.

این کارشناس ادامه داد: اشتراک زیرساخت اسکوتر با دوچرخه یک فرصت است که به هر 2 کمک شود و برای سفرهای زیر سه کیلومتر احتمالاً  اسکوتر شیوه خوبی باشد. ضمن این‌که شیوه‌های جدید چه بخواهیم و چه نخواهیم وارد شبکه خواهند شد.

کرمانشاهی گفت: مثال تاکسی‌های اینترنتی نشان داد با عقب انداختن مسئله چیزی حل نمی‌شود و فقط قدرت مذاکره و راهبری این شیوه‌ها از دست می‌رود.

استادیار دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران افزود: نگاه محافظه‌کارانه این است که تغییر صورت نگیرد و وضع موجود حفظ شود و بعد هم اگر اتفاقی افتاد این نوع نگاه در جانب ایمن است که ما اخطار دادیم و... ولی این نگاه سازنده نیست.

وی با تاکید بر این‌که با موضوع اسکوتر می‌توان به سه شیوه تدافعی، منفعل یا فعال و سازنده مواجه شد،  شیوه فعالانه را بهترین نحوه مواجهه دانست و بیان کرد: اسکوتر سوار، عابرِ پیاده در حال دویدن است (با سرعت ۸ تا ۱۵ کیلومتر بر ساعت) سرعتش نزدیک دوچرخه است و می‌تواند مشترک با دوچرخه و دوچرخه برقی مسیرهای ویژه داشته باشد و شاید اسنپ باکس و مشابهانش به جای موتور بتوانند از آن برای مسافت‌های کوتاه استفاده کنند.

کرمانشاهی در مورد پیش‌نیازهایی که برای راه‌اندازی اسکوتر از سوی مهرداد تقی‌زاده مطرح شد، اظهار کرد: پیاده شدن ضوابط و مقررات دوچرخه و پیاده لازم است و ارتباطی به اسکوتر ندارد. اتفاقاً با فراهم شدن روش‌های جایگزین امکان سخت‌گیری بر موتور سیکلت بیش از پیش فراهم می شود.

وی افزود: همچنین پیاده شدن و فراگیر شدن دوچرخه خوب است ولی معتقدم پیش‌نیاز استفاده از اسکوتر برقی نیست. ضمن این‌که وجود سیستم حمل و نقل همگانی مناسب و فراگیر، خوب است ولی پیش‌نیاز استفاده از اسکوتر نیست.

این استادیار دانشگاه تاکید کرد: البته باید در نظر داشت شرایط محیطی باید فراهم باشد و این لوازم باید فراهم شود. پیاده‌روهای ما کیفیت خوبی ندارند و شاید این مهمترین مانع فرارو باشد‌.

وی افزود: واضح است که ضوابط و مقررات به‌کارگیری و بایدها و نبایدهای اسکوتر  باید تعریف شده باشد  ولی به این دلیل نمی‌شود گفت که اسکوتر نمی‌خواهیم‌.

او گفت: معتقدم فراگیر شدن اسکوتر به آرام‌سازی در معابر محلی کمک می‌کند و می‌تواند در بخشی از شبکه از پیاده‌رو و در بخشی دیگر به صورت مشترک با سواره باشد. البته قبول دارم که ایده‌آل نیست ولی می‌توان به آن به صورت جدی نگاه کرد و شرایط را لااقل در بخش‌هایی از شبکه فراهم کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ایرانی 0 0

    آقایان !!!!!
    لطفا کمی تخصصی نظر بدهید!!!!
    اسکوتر،دوچرخه،موتورسیکلت استاندارد هم از ابزار حمل و نقل شهری محسوب می شوند و جملگی باید باشند، ولی فرهنگ استفاده و رعایت مقررات است که مهمتر از شقوق ترابری است.مشکل ما نبود فرهنگ و بی اعتنایی به قانون است ، آنهم بخاطر ذات قانون گریزی جامعه و عدم اعتماد به مجریان و مسئولان بدلایل عدیده است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین