| کد خبر: 62290 |

◄ ابهام در اقتصادی بودن پروژه قطار سریع السیر اصفهان - قم - تهران

تین نیوز |  چندی پیش خبری از قول استاندار اصفهان د رتین نیوز منتشر شده بود که در آن رسول زرگرپور استاندار اصفهان از امضای قرارداد تجاری پروژه قطار سریع السیر اصفهان - قم - تهران تا دو ماه آینده خبر داده بود.
زرگرپور  همچنین پروژه قطار سریع السیر اصفهان - قم - تهران را از ابر پروژه های بزرگ استان عنوان کرده و افزوده بود: فاز اول این طرح هم اکنون درحال اجرا است و برای آن مسافت 240 کیلومتر با سرعت 300 کیلومتر در ساعت تعریف شده است.
وی، صرفه جویی در زمان، سرعت و ایمنی را از اهداف اولیه اجرای این پروژه برشمرده و گفته بود: تاکنون عملیات زیرسازی به میزان 70 درصد در فاصله اصفهان تا قم انجام شده و قراردادی به ارزش 5،2 میلیارد یورو برای قطعه اصفهان - قم و در مجموع هفت میلیارد یورو برای کل پروژه از اصفهان تا تهران معادل سازی شده است.
زرگرپور همچنین، توسعه این پروژه و افزودن مسیر قم - تهران از یک طرف و کاهش رقم قرارداد هفت میلیارد یورویی آن به چهار میلیارد یورو را از اقدامات مهم دولت تدبیر و امید ذکر کرده بود...

پس از انتشار این خبر برخی از کاربران تین نیوز در خصوص اجرای این پروژه به ارایه نظر پرداختند که این نظرات در ادامه آمده است:

1- انعقاد قرارداد درخصوص مطالعه و اجرای این پروژه سالیان سال با طرف های خارجی متعدد منعقد شده است اما به دلایلی خاص (جنگ بین معاونت ساخت و توسعه راه آهن آن زمان ) و راه آهن موانع مختلفی را برسر راه اجرای آن نهاد!!
حال به نظر می رسد علیرغم اظهار نظرهای قبلی که این پروژه را دارای توجیه اقتصادی نمی دانستند قصد دارید بابت اجرای این پروژه توجیه اقتصادی جهت پیشبرد امور استان تحت امر ارئه فرمائید!
 
2- این بحث ابهام دارد گشایش اعتبار همیشه بعد از عقد قرارداد است و رقم آن با قرارداد باید برابر باشد ولی در خبر فوق چنین نیست.
 
3- از قطار سریع السیر مشهد گرگان و برقی مشهد تهران چه خبر؟ حتما افتتاح شده است و ما خبر نداریم.
گمانه زنی می شود چون این دو طرح بیش از 4 سال زمان می برد گفته شده هزینه کردن برای این پروژه ها  نمی صرفد. انشاالله در دولت بعد آن دو طرح را هم اجرا خواهند کرد. 

4- در دولت قبل ابتدا وعده یك پروژه را به مردم می دادند و در بوق می كردند. بعد پروژه را كلنگ می زدند بعد شاید اصل پروژه را تصویب می كردند و بعد با پیمانكاران مذاكره می كردند. سپس شاید با یكی قرارداد می بستند و بعد بودجه ای نبود كه اختصاص دهند.
ترتیب صحیح این فعالیت ها چیست؟ آیا این ترتیب در دولت تدبیر و امید اصلاح شده است؟ برای مطالعه موردی به پروژه راه‌آهن سریع‌السیر تهران - اصفهان مراجعه كنید.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس راه آهن اصفهان 0 0

    رییس جمهور و وزیر محترم گمان می کردند همه چیز آماده شده و پارسال کلنگزنی کردند و نمی دانستند نه قراردادی هست نه پولی هست نه حتی توافقی نه مجوز قانونی نه مدیر پروژه ای نه دفتر مسوؤلی نه دستگاه نظارتی نه حتی طرح فنی قطعی و مصوب. خیلی پرس وجو کردیم و فهمیدیم پروژه سر و صاحابی نداره. وزیر مجبور است بعضی افراد را به عنوان مدیر و معاون داشته باشد و گرنه همه آنها را قبول ندارد.