| کد خبر: 107599 |

برنامه های راه‌آهن در حوزه توسعه خطوط و توسعه ناوگان ریلی؛

◄ سهم ۳۵ میلیون تنی راه‌آهن از مجموع بار حمل شده در سال گذشته

تین‌نیوز|

معاون توسعه مدیریت و منابع راه‌آهن با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱ استان کشور از شبکه ریلی بهره‌مند نیستند، بیان داشت: اتصال مراکز مهم تجاری و اقتصادی به شبکه سراسری ریلی از جمله برنامه‌های مهم راه‌آهن است که متناسب با آن بایستی بتوانیم تعداد ناوگان باری و مسافری را نیز افزایش دهیم.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز؛ محمدرضا نصرت نظامی، معاون توسعه مدیریت و منابع راه‌آهن درباره برنامه راه‌آهن در حوزه توسعه خطوط، توسعه ناوگان و سرمایه‌گذاری لازم تا افق ۱۴۰۰، گفت: از جمله سیاست‌های کلی نظام در خصوص حمل‌ونقل کشور ایجاد نظام حمل‌ونقل و تنظیم سهم هر یک از بخش‌های آن با اولویت دادن به حمل‌ونقل ریلی است.

دلیل مهم برای اولویت‌دهی به بخش ریلی افزایش ایمنی، کاهش آلودگی زیست‌محیطی، ملاحظات اقتصادی و دفاعی و امنیتی و برقراری تعادل و تناسب بین زیرساخت‌ها و ناوگان و تجهیزات ناوبری آن است.

معاون توسعه مدیریت و منابع راه‌آهن با بیان اینکه خوشبختانه سوانح ریلی نسبت به سال‌های گذشته روند رو به کاهشی داشته است افزود: در زمینه ایمن‌سازی خطوط و تجهیز شبکه ریلی به سیستم‌های ارتباطی و هشداردهنده، اقدامات بسیار زیادی صورت گرفته است. در حال حاضر ۱۱ استان کشور از شبکه ریلی بهره‌مند نیستند. اتصال مراکز مهم تجاری و اقتصادی به شبکه سراسری ریلی از جمله برنامه‌های مهم راه‌آهن است که متناسب با آن بایستی بتوانیم تعداد ناوگان باری و مسافری را افزایش دهیم.

دستیابی به سهم بیشتر از بازار حمل‌ونقل بین‌المللی ریلی
نصرت نظامی در ادامه یادآور شد: از دیگر سیاست‌های کلی نظام در خصوص حمل‌ونقل کشور می‌توان به افزایش بهره‌وری تا رسیدن به سطح عالی از طریق پیشرفت و بهبود روش‌های حمل‌ونقل و مدیریت و منابع انسانی و اطلاعات و همچنین توسعه و اصلاح شبکه حمل‌ونقل دانست. نگرش شبکه‌ای به توسعه محورها، آمایش سرزمین، ملاحظات دفاعی – امنیتی، سودآوری ملی، موقعیت ترانزیتی کشور و تقاضا از نکات مهم برای توسعه و اصلاح شبکه حمل‌ونقل است.

نصرت نظامی در ادامه به دیگر سیاست‌های کلی نظام حمل‌ونقل اشاره کرد و گفت: فراهم کردن زمینه جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و جلب مشارکت مردم، گسترش پوشش بیمه در همه فعالیت‌های این بخش ریلی و در آخر دستیابی به سهم بیشتر از بازار حمل‌ونقل بین‌المللی از دیگر سیاست‌های کلی نظام حمل‌ونقلی است.

معاون توسعه مدیریت و منابع راه‌آهن در خصوص میزان بار حمل شده در سال گذشته عنوان کرد: مجموع بار حمل شده در سال گذشته توسط همه بخش‌های حمل‌ونقل ۶۵۰ میلیون تن بوده که سهم راه‌آهن در این میان ۳۵ میلیون تن بوده است که امیدواریم در سال‌های آتی شاهد افزایش جابجایی بار توسط راه‌آهن و ارتقای جایگاه آن در مقایسه با دیگر حوزه‌ها باشیم. سرمایه‌گذاری در بخش دولتی همانند راه‌آهن نیازمند مشوق‌هایی است که برای این بخش مهم و حیاتی حمل‌ونقلی در جهت جذب سرمایه‌گذار اقدامات ویژه‌ای در حال اجراست.

چالش‌های پیش روی حمل‌ونقل ریلی
وی به دو بند ۲۴ و ۲۵ تدوین برنامه ششم توسعه یعنی اولویت بخش ریلی در توسعه حمل‌ونقل و ایجاد مزیت‌های رقابتی و همچنین توسعه جابجایی بار با تجهیز شبکه و پایانه‌های باری و اتصال شبکه به مراکز بزرگ اقتصادی، تجاری و صنعتی و کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: خوشبختانه راه‌آهن کشور همکاری قابل‌توجهی را با کشورهای صاحب تکنولوژی شروع کرده که این امر نقش مهی را در بهبود و توسعه شبکه ریلی، تونل‌ها، پل‌ها و ناوگان دارد.

معاون توسعه مدیریت و منابع راه‌آهن در پایان به چالش‌های عمده بخش ریلی اشاره کرد و گفت: ایجاد شرایط نابرابر در بازار رقابتی حمل بار با جاده و ریل به دلیل اخذ عوارض ناچیز از حمل جاده‌ای، ارزان بودن قیمت گازوئیل، اخذ نامتوازن مالیات بر ارزش‌افزوده، سهم ناچیز بخش خصوصی در مدیریت و سرمایه‌گذاری حمل‌ونقل ریلی، سهم اندک بخش ریلی از منابع عمومی، عدم تناسب بین حجم پروژه‌ها و اعتبارات و تثبیت و کاهش حق دسترسی برای افزایش انگیزه فعالیت بخش خصوصی از جمله این چالش‌ها است.

 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.