توسعه ترانزیت؛ کلید رهایی گلستان از بن بست اقتصادی است
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان با اشاره به ضرورت فعال سازی ظرفیت های ترانزیتی استان گفت: توسعه مسیرهای ریلی و جاده ای باید به گونه ای برنامه ریزی شود که گلستان از وضعیت بن بست اقتصادی خارج شده و به محور ارتباطی بین المللی تبدیل شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان با اشاره به ضرورت فعال سازی ظرفیت های ترانزیتی استان گفت: توسعه مسیرهای ریلی و جاده ای باید به گونه ای برنامه ریزی شود که گلستان از وضعیت بن بست اقتصادی خارج شده و به محور ارتباطی بین المللی تبدیل شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، سیدمهدی مهیایی روز پنجشنبه در جلسه هم اندیشی با موضوع توسعه زیرساخت های مرتبط با ترانزیت از طریق مرز، اتصال خط ریلی استان به شبکه راه آهن مرکزی کشور را یکی از پیش نیازهای اصلی تحقق این هدف برشمرد.
در این نشست، بر موقعیت راهبردی مرز اینچه برون به عنوان نقطه اتصال کلیدی گلستان با کشورهای منطقه تأکید شد.
اینچه برون به دلیل جایگاه ویژه ، نقش محوری در توسعه ترانزیت کشور ایفا می کند. همچنین، مزیت های کریدور شرق خزر در بخش جاده ای نیز به عنوان فرصتی ملی مورد تأیید قرار گرفته و آماده بهره برداری است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان نیز در این جلسه بر لزوم ارزیابی دقیق و کارشناسی نیازهای زیرساختی تأکید کرد و گفت: برای توسعه ترانزیت از مسیر اینچه برون، باید زیرساخت هایی نظیر راه آهن، منطقه آزاد، گمرکات و مسیرهای جاده ای به صورت واقع بینانه بررسی شوند تا زمینه جذب سرمایه گذاران خارجی، به ویژه از چین و کشورهای آسیای مرکزی، فراهم شود.
علیرضا نورانی با اشاره به نقش ترانزیت به عنوان یکی از مهم ترین مصوبات شورای برنامه ریزی و توسعه استان، افزود: بررسی جامع نیازهای زیرساختی، منابع مالی، مزیت ها و چالش های این مسیر ضروری است تا راهکارهای اجرایی برای تحقق اهداف ترانزیتی تدوین شود.
در این نشست، حاضران به بحث و تبادل نظر درباره الزامات، چالش ها و فرصت های توسعه ترانزیت از طریق مرز اینچه برون پرداختند و بر ضرورت تدوین برنامه ای منسجم برای بهره برداری از ظرفیت های این منطقه تأکید کردند.