| کد خبر ۳۰۴۸۳۵
کپی شد

انقلاب ریلی در شمال؛ فرصتی که نباید از دست داد

مسئولان گلستان با اشاره به اتصال ایران به بزرگ ترین شریان ریلی جهان از طریق اینچه برون، این کریدور را کوتاه ترین، امن ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر برای ترانزیت کالا از آسیای میانه به اروپا خواندند و پیش بینی کردند سالانه بیش از یک ونیم میلیون تن بار از این مسیر جابه جا شوند.

انقلاب ریلی در شمال؛ فرصتی که نباید از دست داد
تین نیوز |

مسئولان گلستان با اشاره به اتصال ایران به بزرگ ترین شریان ریلی جهان از طریق اینچه برون، این کریدور را کوتاه ترین، امن ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر برای ترانزیت کالا از آسیای میانه به اروپا خواندند و پیش بینی کردند سالانه بیش از یک ونیم میلیون تن بار از این مسیر جابه جا شوند.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، شبکه ریلی همواره یکی از زیربنایی ترین ارکان توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها به شمار می رود در این میان، کریدور ریلی شمال ـ جنوب ایران از جایگاهی ویژه برخوردار است چرا که این مسیر علاوه بر تسهیل حمل و نقل داخلی و کاهش هزینه های جابجایی کالا و مسافر، می تواند ایران را به یکی از مهم ترین شاهراه های ترانزیتی منطقه تبدیل کند.

از این رو کریدور ریلی اینچه برون بعنوان یکی از مهم ترین مسیرهای شمال - جنوب کشور، امروز بیش از هر زمان دیگری در کانون توجه قرار گرفته است زیرا این خط ریلی علاوه بر اتصال آسیای میانه به جنوب ایران، ظرفیتی ویژه برای توسعه ترانزیت بین المللی و تقویت اقتصاد ملی به شمار می رود. 

نایب رئیس اتاق بازرگانی گرگان در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: یکی از بزرگ ترین شریان های ریلی جهان در اتحادیه کشورهای جماهیر شوروی سابق ایجاد شده و این اقدام موجب شد تمام کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق از طریق خطوط ریلی به یکدیگر متصل شوند و این اتصال نقش مهمی در تسهیل حمل ونقل و تقویت روابط اقتصادی میان کشورهای عضو داشته است.

ارازجان شمالی ادامه داد: این شریان ریلی از طریق اینچه برون به ایران متصل است و در صورت تکمیل مسیر شمال به جنوب ایران قادر خواهد بود بعنوان یک مسیر ترانزیتی ارتباط ریلی خود را با تمامی کشورهای اروپایی برقرار کند.

وی با تأکید بر ارزان و اقتصادی بودن این مسیر گفت: این خط ریلی برای کشورهای عربی حاشیه خزر یکی از نزدیک ترین گذرگاه ها به شمار می رود و امکان دسترسی آسان تر آنها به بازارهای اروپایی را فراهم می کند.

استاندار گلستان  در دیدار با معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن ایران اظهار کرد: مسیر ریلی اینچه برون را امن ترین، کوتاه ترین و مقرون به صرفه ترین کریدور برای اتصال کشورهای آسیای میانه به جنوب ایران دانست.

استاندار تأکید کرد: این خط ریلی نه تنها برای استان گلستان، بلکه برای کل کشور فرصتی ارزشمند در جهت تقویت اقتصاد ملی و منطقه ای به شمار می رود.

وی بیان کرد: در این مسیر هدف گذاری شده است که بیش از یک و نیم میلیون تن بار از طریق خط ریلی اینچه برون جابه جا شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن ایران  نیز در این دیدار  با اشاره به افق حمل هفت میلیون تن بار در سال ۲۰۲۶ اظهار کرد: پیش بینی می کنیم دست کم یک و نیم میلیون تن از این حجم از طریق مسیر اینچه برون انتقال یابد.

ذاکری با ابراز امیدواری از حمایت دستگاه های استانی، بر ضرورت هم افزایی و رفع موانع موجود تاکید کرد و گفت: با همدلی و همکاری می توان گام بزرگی در توسعه ترانزیت ریلی و ارتقای جایگاه ایران در کریدورهای بین المللی برداشت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.