ایرلاین بومی؛ حلقه گمشده توسعه سرمایه گذاری در گلستان
گلستان در مسیر تبدیل شدن به قطب تجاری و ترانزیتی شمال کشور قرار دارد؛ اما تحقق این جایگاه نیازمند رفع موانعی همچون نبود ایرلاین بومی، محدودیت های مرزی و پیچیدگی جذب سرمایه گذار است، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری از پروژه ها و برنامه های اقتصادی این استان سخن گفته است.

گلستان در مسیر تبدیل شدن به قطب تجاری و ترانزیتی شمال کشور قرار دارد؛ اما تحقق این جایگاه نیازمند رفع موانعی همچون نبود ایرلاین بومی، محدودیت های مرزی و پیچیدگی جذب سرمایه گذار است، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری از پروژه ها و برنامه های اقتصادی این استان سخن گفته است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، تحولات اقتصادی این استان طی سال های اخیر، بیش از هر زمان دیگری به موضوعی کلیدی برای مدیران و فعالان اقتصادی تبدیل شده است، قرار گرفتن این استان در مسیر کریدور بین المللی شمال – جنوب، هم مرزی با ترکمنستان، ظرفیت های گسترده در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی و همچنین دسترسی به بازارهای کشورهای آسیای میانه، فرصت هایی بی بدیل برای جهش اقتصادی گلستان فراهم کرده است. با این حال، موانعی همچون نبود ایرلاین بومی، محدودیت پروازی، مشکلات ساختاری پایانه های مرزی و دشواری های جذب سرمایه گذار موجب شده است که بخشی از این ظرفیت ها همچنان بلااستفاده بماند.
در این میان، توسعه حمل ونقل هوایی و ارتقای پایانه های مرزی به عنوان دو بال اصلی جهش اقتصادی استان، نقشی تعیین کننده در آینده گلستان خواهند داشت، اگرچه تلاش های متعددی برای راه اندازی خطوط هوایی مستقل، جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و تسهیل صادرات مستقیم محصولات کشاورزی و صنعتی صورت گرفته است، اما رسیدن به نقطه مطلوب همچنان نیازمند رایزنی های دیپلماتیک، اصلاحات ساختاری و سرمایه گذاری های پایدار است.
بر همین اساس به سراغ عبدالعلی کیانمهر، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان رفتیم تا از نزدیک درباره چالش ها، فرصت ها و چشم اندازهای اقتصادی استان بشنویم. در این گفت وگو، موضوعاتی همچون روند جذب سرمایه گذار، آخرین وضعیت ایجاد خطوط هوایی استان، توسعه پایانه اینچه برون، گسترش ارتباطات با کشورهای CIS و چشم انداز بازگشایی مرزهای زمینی با ترکمنستان، مورد بررسی قرار گرفته است.
جذب سرمایه گذار در استان با چه چالش هایی روبه رو بوده و استقبال تا امروز چگونه بوده است؟
علاقه مندی زیادی از سوی سرمایه گذاران وجود دارد، اما مشکلاتی همچون پیچیدگی قوانین، مقررات سخت گیرانه دولتی و گاهی نبود ضمانت کافی در طرف های خارجی، روند کار را کُند می کند، برای نمونه، در موضوع خرید هواپیما سرمایه گذار داخلی آمادگی کامل داشت اما طرف خارجی قابل اعتماد نبود، با این حال، در بخش های دیگری مثل دامپروری، کشاورزی و صنایع تبدیلی، مجوزهای خوبی صادر شده است، به عنوان مثال بنیاد مستضعفان برای احداث دامداری بزرگ مقیاس در گلستان مجوز گرفته و این موضوع می تواند اشتغال زایی قابل توجهی داشته باشد.
یکی از مطالبات جدی مردم استان، ایجاد خطوط هوایی مستقل برای گلستان است، روند پیگیری این موضوع تا امروز چگونه بوده است؟
از ابتدای حضورم در این مسئولیت، پیگیر راه اندازی ایرلاین برای گلستان بودیم، سرمایه گذار هم داشتیم و حتی چند بار برای خرید هواپیما تا مرحله نهایی پیش رفتیم اما شرکت هایی که هواپیما را عرضه می کردند معتبر نبودند و بیشتر قصدشان دریافت پول و خروج از قرارداد بود.
برای این موضوع در دبی و استانبول نیز جلساتی برگزار شد اما هیچ کدام به نتیجه نرسید ولی بعدتر در دیداری با رئیس سازمان بازنشستگی کشور، موضوع فروش دو ایرلاین مطرح شد، ما هم به سرعت سرمایه گذار معرفی کردیم، نامه نگاری ها انجام شد اما چون مالکیت نهایی در اختیار وزارت کار است، کار متوقف شد با این حال همچنان پیگیریم، چراکه معتقدیم توسعه سرمایه گذاری در گلستان بدون ایجاد خطوط هوایی امکان پذیر نیست.
در حوزه پایانه های مرزی به ویژه پایانه چه برون، چه اقداماتی انجام شده است؟
پایانه اینچه برون یکی از مهم ترین ظرفیت های ما در ارتباط با کشورهای همسایه است، در حال حاضر سرمایه گذار وارد عمل شده و در منطقه آزاد این پایانه صادراتی را راه اندازی می کند، هدف ما این است که محصولات کشاورزی و تولیدات گلستان بدون واسطه به بازارهای کشورهای CIS صادر شود، علاوه بر این، احیای تجارت چمدانی در مرز گلستان هم از موضوعاتی است که دنبال کرده ایم، زیرا می تواند به رونق معیشت مرزنشینان کمک کند.
همکاری های بین المللی استان با کشورهای ترکمنستان، قزاقستان و سایر اعضای CIS در چه سطحی قرار دارد؟
ارتباطات خوبی شکل گرفته است، برای نخستین بار نمایشگاه ترکمنستان در ایران خرداد افتتاح شد که بازتاب گسترده ای داشت، همچنین طی سه ماه آینده نمایشگاهی در استان بالکان آباد ترکمنستان برگزار می شود و ما قصد داریم محصولات گلستان را در این نمایشگاه عرضه کنیم.
در سفرهایی که به قزاقستان و تاجیکستان داشتیم، مذاکراتی درباره گسترش تجارت و سرمایه گذاری انجام شد، اعتقاد ما این است که کشورهای CIS یک بازار بکر برای محصولات گلستان هستند و باید حضورمان در این بازارها پررنگ تر شود.
بازگشایی مرزهای زمینی با ترکمنستان هم در دستور کار قرار دارد؟
بله. یکی از جدی ترین درخواست های ما در تمام مذاکرات با مقامات ترکمن، بازگشایی مرز زمینی است، از طرف ایران هیچ محدودیتی وجود ندارد و آمادگی کامل داریم. اما تصمیم گیری نهایی در اختیار دولت ترکمنستان است، امیدواریم با رایزنی های صورت گرفته این موضوع در آینده نزدیک عملیاتی شود، زیرا تجارت چمدانی تأثیر زیادی در رونق تجاری به ویژه در مناطق مرزی خواهد داشت.
به طور کلی چشم انداز اقتصادی گلستان در ارتباطات منطقه ای را چطور ارزیابی می کنید؟
استان به واسطه موقعیت جغرافیایی و مرزی خود، ظرفیت تبدیل شدن به یک کانون مهم تجاری و ترانزیتی را دارد، سیاست دولت چهاردهم و استاندار هم تقویت روابط اقتصادی با کشورهای همسایه است، ما به دنبال فعال سازی هرچه بیشتر کریدور شمال جنوب و ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی هستیم، امیدواریم با تکمیل پروژه های در دست اجرا، استان در آینده ای نزدیک به جایگاه واقعی خود در عرصه اقتصاد منطقه ای دست پیدا کند.