جاده ها چگونه ساخته می شوند؟
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت زیرساخت های حمل و نقل در توسعه مناطق، مراحل مختلف ساخت یک جاده را از برنامه ریزی تا اجرا و بهره برداری تشریح کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت زیرساخت های حمل و نقل در توسعه مناطق، مراحل مختلف ساخت یک جاده را از برنامه ریزی تا اجرا و بهره برداری تشریح کرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید خدابخشی، با تأکید بر اهمیت استانداردسازی راه ها در ارتقاء ایمنی، توسعه اقتصادی و تسهیل جابه جایی، در تشریح روند ساخت جاده ها گفت: ساخت یک جاده فرایندی مهندسی و دقیق است که نیازمند بررسی های فنی، زیست محیطی و اجتماعی در کنار تجهیزات و ماشین آلات تخصصی است.
وی با بیان اینکه نخستین گام در ساخت هر جاده، مطالعه و برنامه ریزی دقیق است، اظهار کرد: پیش از آغاز عملیات اجرایی، تیم های فنی شامل مهندسان عمران، نقشه برداران و کارشناسان محیط زیست، مسیرهای مختلف را بر اساس شرایط جغرافیایی، اقلیمی، نیاز ترافیکی و کاربری منطقه بررسی می کنند. همچنین ارزیابی های زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی نیز انجام می گیرد تا اجرای پروژه با کمترین آسیب و بیشترین بهره وری همراه باشد.
خدابخشی ادامه داد: در مرحله طراحی، طرح هندسی جاده شامل شیب ها، عرض مسیر، قوس ها، نقاط اتصال و ورودی و خروجی ها تعیین می شود. همچنین نوع جاده از نظر کاربری (شهری، روستایی یا بزرگراهی) مشخص و طراحی لایه های ساختاری مانند آسفالت یا بتن با توجه به حجم ترافیک و شرایط اقلیمی صورت می گیرد.
وی در توضیح مرحله آماده سازی زمین گفت: در این مرحله، پوشش گیاهی و خاک سطحی برداشته شده، عملیات خاک برداری و خاکریزی انجام می گیرد تا زمین برای ساخت آماده شود. همچنین برای جلوگیری از آسیب های ناشی از بارش، زهکشی ها و کانال های هدایت آب طراحی و احداث می شود.
مدیرکل راهداری استان افزود: سپس نوبت به اجرای لایه های مختلف جاده می رسد. این لایه ها شامل زیرسازی (بستر اولیه)، زیر اساس (لایه ای از شن و مصالح سنگی)، اساس (مصالح مقاوم تر) و در نهایت، رویه نهایی است که ممکن است آسفالت گرم یا بتن باشد. هر یک از این لایه ها باید با استانداردهای مهندسی، متراکم و مقاوم اجرا شود.
وی گفت: عملیات آسفالت ریزی یا بتن ریزی با ماشین آلات مخصوص انجام می شود. در صورت استفاده از آسفالت، مخلوط داغ به صورت یکنواخت پخش و با غلتک فشرده می شود. اگر بتن انتخاب شود، قالب گذاری و پرداخت سطح با دقت بالا صورت می گیرد.
خدابخشی در پایان افزود: پس از ساخت مسیر، نوبت به ایمن سازی جاده می رسد که شامل نصب علائم راهنمایی، خط کشی، گاردریل، تابلوهای اطلاعاتی و روشنایی است.
وی تأکید کرد: نگهداری مناسب از راه ها، مکمل ساخت باکیفیت آن هاست و این موضوع همواره در دستور کار ما قرار دارد.
دروغ است اغلب جاده هازیرسازی نداردوری گل ماله میکشندجهت زیرساخت بجای خردیدشن ماسه ازمعدن بامبلغ ۵الی۱۰ میلیون اززیر
سازه ساخت وساز وخلوط وخاک ساختمانهای تخریب شده استفاده میکنندوبعدازلایه اول اهک میپاشن تااب زودنفوزنکندواسفالت بزودی فرونرودبلکه باقاطی کردن گل وخاکرس وماسه بادی اسفالتهاورم کرده وفرومیرودولی درعوض سودهنگفتی برای راهداری وپیمانکاران جاده سازمهیابوده وهست که بازرسان نیزباپارتی بازی امضامیدهندتابوده ۴۵ سال اینچنین بوده