| کد خبر: 264461 |

زندان ۶ ماه تا یک ساله در انتظار مخدوش‌ کنندگان پلاک

طبق قانون، فردی که پلاک خود را مخدوش کرده یا دستکاری کند، مستوجب جزای کیفری می شود و این مسئله حائز اهمیتی است که رانندگان و مالکان خودرو باید از آن آگاه باشند.

تین نیوز

معاون فرهنگی اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ با اشاره به مجازات ها و جرائم پیش بینی شده در قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی برای پلاک های مخدوش گفت: اکثر مردم گمان می کنند که مخدوش کردن یا دستکاری پلاک صرفا شامل جریمه نقدی است، اما این گونه نیست، چرا که طبق قانون، فردی که پلاک خود را مخدوش کرده یا دستکاری کند، مستوجب جزای کیفری نیز می شود و این مسئله حائز اهمیتی است که رانندگان و مالکان خودرو باید از آن آگاه باشند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، سرهنگ علی همه‌خانی ادامه داد: ورود به طرح ترافیک، رد شدن از چراغ قرمز، ورود ممنوع، توقف دوبله و دیگر تخلفات رانندگی شامل جریمه هایی با مبالغ مختلف می شود.

وی افزود: همچنین طبق قانون، مخدوش کردن یا دستکاری پلاک یا ارکان اصلی خودرو جرم تلقی شده و فرد خاطی مستوجب مجازات برابر نص صریح قانون ذیل است.

به گفته همه خانی براساس ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی هرکس در ارقام و مشخصات پلاک وسایل نقلیه موتوری، زمینی، آبی یا کشاورزی، تغییر دهد یا پلاک وسیله نقلیه موتوری دیگری را به آن الصاق کند یا برای آن پلاک تقلبی به کار برد یا چنین وسایلی را با علم به تغییر و یا تعویض پلاک تقلبی مورد استفاده قرار دهد و همچنین هرکس به نحوی از انحاء در شماره شاسی، موتور یا پلاک وسیله نقلیه موتوری یا پلاک های موتور و شاسی که از طرف کارخانه سازنده حک یا نصب شده بدون تحصیل مجوز از راهنمایی و رانندگی تغییر دهد و آن را از صورت اصلی کارخانه خارج کند، به حبس از شش ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

وی اضافه کرد: بنابر این ماده قانون و طبق گفته مبادی انتظامی و راهوری کشور که پلاک وسیله نقلیه را به عنوان اساسی ترین مولفه کاربردی برای دسترسی و شناسایی مالک، مشخصات وسیله نقلیه و نظارت بر رفتارهای استفاده کنندگان از آن می دانند، تخلفات مرتبط با آن را نیز که با انگیزه های مختلف و روش های مختلف و متقلبانه انجام می گیرد جرم دانسته و علاوه بر جنبه های ترافیکی آن مشمول برخورد انتظامی دانسته و طبق قانون با فرد خاطی برخورد خواهند کرد.

معاون فرهنگی اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ با بیان اینکه پلیس با اجرای طرح های مختلف انتظامی و ترافیکی جلوی بروز چنین رفتارهایی را می گیرد؛ ادامه داد: تیم های انتظامی و راهور فرماندهی انتظامی تهران بزرگ با استقرار در معابر و میادین شهر تهران با اجرای طرح ای برخورد با مختلفانی که پلاک خودرو را تغییر داده یا مخدوش کنند، سعی در نظم بخشی و انتظام بخشی به ترددهای ترافیکی کرده که البته در این میان بسیار شاهد بودیم که در همین طرح ها نیز تعدادی از تبهکاران و مجرمان نیز شناسایی و دستگیر شده و ضمن توقیف و سایل نقلیه مذکور، متخلفان نیز با تشکیل پرونده قضایی به دادسرا معرفی شده اند.

این قانون شامل تمام وسیله های نقلیه موتور اعم از موتورسیکلت می شود

همه خانی تاکید کرد: البته این قانون شامل تمام وسیله های نقلیه موتور اعم از موتورسیکلت نیز می شود، از این رو نیاز است که راکبین موتورسیکلت مراقب باشند که پلاک های مخدوش و پوشانده وسیله نقلیه شان، می تواند برای آنها مجازات هایی را در پی داشته باشد.

وی در پایان گفت: شماره های حک شده روی موتور یا شاسی یا پلاک های نصب شده روی وسیله نقلیه، همچون شناسنامه، اثر انگشت یا کارت ملی مالک به حساب می آید که با استفاده از آن می توان اطلاعات زیادی در مورد خودرو به دست آورد. که این اطلاعات مختص و منحصر به فرد است که شرکت سازنده خودرو و پلیس راهور برای آن وسیله نقلیه خاص مورد استفاده قرار داده اند که اگر از آن تخطی به عمل آید علاوه بر این که فرد خاطی به کمیسیون ماده ۳۰ معرفی می شود و بر اساس مجازات تعیین شده در ماده قانونی ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی مورد تعقیب و مجازات کیفری قرار می گیرد و نیاز است مالک وسایل نقلیه از این مورد آگاه باشند تا علاوه بر رعایت قانون، مرتکب تخلفی که مستوجب کیفر باشد، نشوند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.