| کد خبر: 236197 |

◄ وجود بیش از سه هزار نقطه حادثه خیز در کشور

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا گفت: سه هزار و ۲۰۰ نقطه حادثه خیز در جاده‌های کشور وجود دارد که بخشی از این نقاط رفع عیب و آشکار سازی شده، اما بیشتر آن‌ها باقی مانده است.

تین نیوز

سردار سیدتیمور حسینی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود:​ ترافیک و حمل و نقل جاده‌ای در بستری انجام می‌شود که هر دستگاهی باید سهم و تکلیف قانونی خود را برای بهبود آن انجام دهد.

به گزارش تین نیوز به نقل از صدا و سیما، وی گفت: پلیس تلاش کرده است ماموریت خود را در این زمینه به درستی انجام دهد و ما در انجام وظیفه کنترل و نظارت به خود نمره ۱۷ می‌دهیم.

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا افزود: با توجه به اینکه در مهندسی ترافیک نیازمند شبکه ایمنی از راه‌ها هستیم، اما تاکنون تحقیق جامعی درباره ایمنی راه‌های کشور انجام نشده است.

سردار حسینی گفت: باید راه‌های ایمنی داشته باشیم که بتواند خطای انسانی را در رانندگی جبران کند.

وی با ضروری دانستن فرهنگ سازی در زمینه رانندگی درست افزود: اکنون سیستم صدور گواهی نامه پلیس در سطح کشور‌هایی است که وضع خوبی در ترافیک دارند.

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا گفت: بودجه‌ای که در قانون برای کار فرهنگی و تبلیغی پلیس در نظر گرفته شده تخصیص نیافته است، پس نمی‌توانیم برنامه‌های تبلیغی گذشته را درباره بهبود فرهنگ رانندگی بسازیم.

سردار حسینی افزود: صدا و سیما باید برای تولید برنامه‌های فرهنگی در زمینه ترافیک سازمان برنامه و بودجه را تحت فشار قرار دهد که برای ساخت این برنامه‌ها منابع اختصاص دهند.

وی با بیان اینکه سه هزار و ۲۰۰ نقطه حادثه خیز در جاده‌های کشور وجود دارد گفت: بخشی از این نقاط رفع عیب و آشکار سازی شده، اما بیشتر آن‌ها باقی مانده است.

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا افزود: سامانه پایش اتوبوس‌های بین شهری ۱۵ هزار اتوبوس را تحت پوشش قرار داده است و تلاش می‌کنیم ۵۰۰ هزار کامیون نیز زیر پوشش این سامانه قرار گیرد.

سردار حسینی بیان کرد: شورای هماهنگی ایمنی حمل و نقل کشور که به ریاست رئیس جمهور تشکیل می‌شود در دو دهه گذشته فقط یکبار در سال ۸۸ تشکیل شد.

وی افزود: این شورا اختیار قانونی برای اخذ تصمیمات مهم در اختصاص بودجه برای کاهش ترافیک و تصادفات جاده‌ای دارد.

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا گفت: پلیس نمی‌تواند تصمیم سازمان محیط زیست، استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت را در تایید کیفیت خودرو‌های تولید داخل نپذیرد و آن‌ها را شماره گذاری نکند البته پیگیری‌های پلیس موجب شد که تولید پراید و پژو ۴۰۵ متوقف شوند.

سردار حسینی افزود: بر اساس بررسی‌های پلیس، سهم تلفات تصادفات جاده‌ای به وسیله خودرو پراید نسبت به دیگر خودرو‌ها ۳/۲ دهم درصد بیشتر است.

فرهاد صالحیان مدیرکل دفتر آمار، امینی و ترافیک سازمان راهداری نیز در این برنامه گفت:​ ۶۲ درصد فوتی تصادفات جاده‌ای کشور به دلیل سرعت و سبقت غیر مجاز و توجه نداشتن به جلو است.

وی افزود: به عنوان مثال، آزادراه قزوین رشت از جمله بهترین جاده‌های کشور است و ایمنی بالایی دارد، اما به دلیل سرعت غیر مجاز تعداد تصادفات در این آزادراه ۲/۳ دهم برابر تصادفات جاده‌های مشابه دیگر است.

 صالحیان با بیان اینکه پلیس باید به آخرین فناوری‌های روز دنیا برای کنترل ترافیک مجهز شود گفت: هزار و ۵۸۵ نقطه حادثه خیز در جاده‌های کشور با هماهنگی پلیس مشخص شده است و از این تعداد ۴۵۰ نقطه اصلاح و بقیه آرام سازی و مشمول طرح‌های زودبازده شده اند.

مدیرکل دفتر آمار، امینی و ترافیک سازمان راهداری افزود: برای اصلاح نقاط حادثه خیز باقی مانده به چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان منابع نیاز داریم.

وی با بیان اینکه ۹۴ درصد جابه جایی کالا و مسافر از طریق سیستم حمل و نقل جاده‌ای انجام می‌شود و سهم ناوگان حمل و نقل عمومی از این رقم ۱۵/۴ دهم درصد است گفت: سهم تصادفات اتوبوس‌های سیستم حمل و نقل عمومی فقط هفت دهم درصد تعداد فوتی‌های تصادفات جاده‌ای است.

 صالحیان افزود: سیستم حمل و نقل عمومی ۱۹۴ میلیون مسافر و ۵۰۰ میلیون تن کالا جا به جا می‌کند.

مدیرکل دفتر آمار، امینی و ترافیک سازمان راهداری افزود: در حالی که جاده‌ای برای سرعت ۷۰ کیلومتر طراحی و تابلو سرعت مجاز ۷۰ کیلومتر در آن نصب شده است اگر راننده‌ای با سرعت ۱۱۰ کیلومتر رانندگی کند ممکن است منجر به تصادف شود.

وی گفت: شورای هماهنگی ایمنی حمل و نقل کشور پس از ۱۲ سال در آینده نزدیک با حضور معاون اول رئیس جمهور تشکیل جلسه می‌دهد.

صالحیان با بیان اینکه در سفری که به سازمان تجارت جهانی داشتم یکی از شرکت‌های خودرو سازی دنیا ادعا کرد از نظر ایمنی خودرویی ساخته است که اگر به دره‌ای به عمق ۱۰۰ متر سقوط کند یا ۶ ساعت در آب قوطه ور شود سرنشینان آن نجات پیدا می‌کنند افزود: این ایمنی با ایمنی خودرو‌های تولید داخل قابل مقایسه نیست.

 بهرام بیات کارشناس پیشگیری از آسیب‌ها نیز در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: سال گذشته به دلیل هماهنگی و همکاری پلیس راهداری و خودروسازان تعداد تلفات تصادفات جاده‌ای به ۱۱ هزار نفر کاهش یافت.

وی افزود: البته برای کاهش تصادفات جاده‌ای کمترین همکاری از طرف خودرو سازان بوده است.

بیات گفت: ۵ درصد مبلغ جرایم رانندگی باید در اختیار پلیس برای تولید برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در حوزه ترافیک قرار گیرد.

کارشناس پیشگیری از آسیب‌ها افزود: در چند سال اخیر پلیس برای فرهنگ سازی ترافیک کم کاری کرده است.

وی گفت: آماری که اکنون از نقاط حادثه خیز جاده‌ها اعلام می‌شود همان آمار دو سال پیش است و اگر برای رفع این نقاط کاری انجام می‌شد اکنون نقاط حادثه خیزی در جاده‌ها نداشتیم.

بیات افزود: ممکن است در برخی جاده‌ها روکش آن از بین رفته باشد و این موجب می‌شود در سرعت‌های کم نیز تصادفات شدید اتفاق بیفتد که اگر رفع شود تصادفات بسیار کاهش می‌یابد.

کارشناس پیشگیری از آسیب‌ها گفت: اگر روند خودرو سازی در داخل اینگونه باشد، تغییری در وضع تلفات جاده‌ای به دلیل نا ایمن بودن خودرو‌ها ایجاد نمی‌شود

 مهدی رحیمی ندوشن مدیر پیش توسعه و تکوین محصول ایران خودرو نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: با اجباری شدن رعایت استاندارد‌های ۸۵ گانه سازمان ملی استاندارد در حوزه خودرو از سال ۹۶ این استاندارد‌ها را رعایت کرده ایم.

وی افزود: بر اساس این استانداردها، تنها استانداردی که در پژو پارس رعایت نشده قرار دادن چراغ روز در این خودرو است.

رحیمی گفت: ۹۴ درصد محصولات کنونی ایران خودرو ایمن هستند و تصادفات مربوط به پلتفرم‌های قدیمی است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.