| کد خبر: 230250 |

کد تخلفات رانندگی و نرخ جریمه سال ۱۴۰۰

در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، با بند (ج) تبصره (۱۰) ماده واحده لایحه بودجه موافقت به عمل آمد و نمایندگان مجلس در مصوبه ‌ای مقرر کردند تا تعرفه جریمه ‌های رانندگی در سال ۱۴۰۰ به میزان 5 درصد افزایش پیدا کند و مبالغ حاصل از آن به حساب درآمدی ۱۵۰۱۰۱ نزد خزانه‌ داری کل کشور واریز ‌شود.

تین نیوز

در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، با بند (ج) تبصره (۱۰) ماده واحده لایحه بودجه موافقت به عمل آمد و نمایندگان مجلس در مصوبه ‌ای مقرر کردند تا تعرفه جریمه ‌های رانندگی در سال ۱۴۰۰ به میزان 5 درصد افزایش پیدا کند و مبالغ حاصل از آن به حساب درآمدی ۱۵۰۱۰۱ نزد خزانه‌ داری کل کشور واریز ‌شود.

پیش از این مجلس دهم نیز به منظور کمک به بهزیستی، با افزایش ۲ درصدی جریمه‌ ها موافقت کرده بود تا این بخش از نظر بنیه مالی کمک بیشتری شود. اکنون در سال 1400 با افزایش 5 درصدی جریمه های رانندگی موافقت شده است.

نمره منفی تخلفات رانندگی

به جز جرایم و کد تخلفات رانندگی در سال 1400 که به آن اشاره شد، ثبت نمره منفی برای رانندگان متخلف نیز طی سال های اخیر تبدیل به اهرمی بازدارنده برای تخلفات رانندگی شده است.

تخلفات رانندگی پرخطر باعث تعلق گرفتن نمرات منفی به رانندگان وسایل نقلیه شخصی، وسایل نقلیه عمومی و یا وسایل نقلیه سنگین وزن خواهد شد و اگر نمرات منفی از حد تعیین شده بیشتر شود، گواهینامه راننده توسط پلیس ضبط خواهد شد.

به طور دقیق تر، بر اساس قانون برای 20 مورد از تخلفات حادثه ساز و بر اساس میزان خطرآفرینی که دارند، نمره منفی گواهینامه در نظر گرفته شده است. هر گواهینامه بعد از کسب 30 امتیاز منفی، ضبط می شود و بعد از پایان مدت زمان تعیین شده با پرداخت جریمه 40 هزار تومانی، مجددا مسترد می شود. قانون کسب 30 امتیاز منفی و به دنبال آن ضبط گواهینامه اولین مرحله از اعمال قانون نمره منفی گواهینامه است.

در مرحله بعد از 25 امتیاز منفی، گواهینامه به مدت 6 ماه ضبط و پس از پرداخت جریمه 60 هزار تومانی مجددا تحویل داده می‌ شود. چنانچه در این مرحله نیز متخلف اصلاح نشود و در نوع رانندگی کردن خود تجدید نظر نکند، بعد از دریافت 20 نمره منفی گواهینامه او باطل می شود و فرد متخلف نمی تواند تا یک سال رانندگی کند. بعد از یک سال باید مجددا برای گرفتن گواهینامه راهی آموزشگاه های رانندگی شود و مسیر دریافت گواهینامه را از ابتدایی ترین مرحله شروع کند.

نمره منفی گواهینامه چطور پاک می شود؟

همانطور که نمره منفی گواهینامه ثبت می شود و اعمال می شود و قوانین مربوط به آن اجرا می شود، قانونی هم برای پاک شدن نمره منفی گواهینامه وجود دارد. اگر راننده ای به مدت ۶ ماه مرتکب هیچ تخلف حادثه سازی نشود و هیچ نمره منفی جدیدی برای او ثبت نشود، تمام نمرات منفی قبلی ثبت شده برای او از بین خواهد رفت.

علاوه بر این همچنین اگر گواهینامه شخصی دو بار به دلیل نمره منفی توقیف شده باشد و در آستانه ابطال گواهینامه باشد، عدم تکرار تخلف حادثه ساز بعد از گذشت 1 سال باعث از بین رفتن نمرات منفی قبلی آن خواهد شد. روال پاک شدن نمره منفی گواهینامه به صورت خودکار صورت می گیرد.

خودروهای با خلافی 3 میلیون تومان توقیف می شود

اسفندماه سال گذشته سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا اعلام کرد که بدلیل شرایط کرونایی حاکم در کشور، قانون توقیف وسایل نقلیه با جریمه یک میلیون تومان به طور موقت تغییر کرده و اکنون محدوده توقیف وسایل نقلیه به خلافی 3 میلیون تومان یا بیشتر افزایش پیدا کرده است و خودرو در صورت داشتن چنین شرایطی، افسران پلیس دستور توقیف وسیله نقلیه و امکان انتقال خودرو به پارکینگ را دارند.

سردار سیدکمال هادیانفر همچنین به صدور قبض های جریمه کاغذی اشاره کرد و افزود که شهروندان پس از دریافت قبض جریمه کاغذی از افسران پلیس، بالافاصله اقدام به پرداخت آن نکنند و منتظر بمانند تا پیام کوتاه جریمه آنان به همراه شناسه پرداخت برایشان ارسال شود.

نحوه پرداخت جریمه عوارضی و یا اعتراض به آن

در صورتی که جریمه اشتباهی عوارض آزادراه برای شما ثبت شده باشد، لازم است که در ابتدا از ثبت مشخصات مالک خودرو در سامانه پلیس راهور مطمئن شوید. به عنوان مثال اگر نقل و انتقال خودرو به صورت وکالتی بوده باشد، تا زمانی که مراحل نقل و انتقال را در مراکز تعویض پلاک انجام نداده باشید، پلیس همچون سابق شما را مالک اتومبیل می دانید و جریمه خودرو برای شما ثبت می شود.

اما اگر در صدور جریمه اشتباهی صورت گرفته باشید و شما عوارض الکترونیکی خود را پرداخت کرده باشد و باز هم از سوی پلیس پیامک جریمه دریافت کرده باشید، لازم است که یکی مراحل زیر را دنبال کنید.

1- مراجعه به سایت (آنی رو) و ثبت مشکل در قسمت رسیدگی به شکایات

2- تماس با شماره تلفن سراسر 1531

3- تماس با پشتیبانی آنی‌رو به شماره تلفن 02163468531

جریمه ماسک نزدن در خودروهای عمومی چقدر است؟

در راستای کنترل و جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا، پلیس راهور کد جریمه جدید «ماسک نزدن در خودرو» را به لیست جرایم رانندگی اضافه کرد و در حال حاضر مختص رانندگانی است که در حمل و نقل عمومی فعالیت می‌ کنند.

طبق اعلام پلیس راهور، رانندگان وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی در صورت نزندن ماسک مشمول جریمه 100 هزار تومانی خواهند شد، این درحالیست که هر مسافر بدون ماسک هم مبلغ 20 هزار تومان برای رانندگان جریمه خواهد داشت.

برای ترخیص خودرو چه کار باید کرد و چه مدارکی لازم است؟

به منظور کاهش مراجعات حضوری و در راستای ارتقای خدمات الکترونیکی به شهروندان، از یکم مهرماه 99 امکان ترخیص خودروهای توقیفی از طریق مراکز پلیس+ 10 فراهم شده است و با در دست داشتن مدارک ذیل، شهروندان می توانند به یکی از مراکز پلیس + 10 مراجعه کرده و درخواست خود را برای رفع توقیف ماشین خود به ثبت رسانند.

1- قبض سفید پارکینگ که در زمان توقیف به مالک داده شده است

2- کارت یا سند شناسایی خودرو

3- برگه استعلام خلافی و فیش پرداخت خلافی

4- کارت شناسایی مالک خودرو

5- گواهینامه مالک خودرو

لازم به توضیح است که پس از ثبت درخواست ترخیص خودرو، شهروندان می بایست منتظر پیامکی از سوی مرکز اجرائیات پلیس فاتب باشند و در صورتی که مدارک ارسالی شما تکمیل باشد و پرونده قضایی نداشته باشد، یک پیام کوتاه حاوی «مبلغ پرداختی پارکینگ و جرثقیل» برای مالک خودرو ارسال می شود.

پس از پرداخت مبلغ اعلامی می ‌توانید به پارکینگ مد نظر مراجعه کرده و اتومبیل خود را ترخیص کنید. در صورتی که مدارک شما تکمیل نباشد، لازم است که حضوری به مراکز اجرائیات پلیس مراجعه کنید.

لیست کد و جرایم رانندگی سال 1400

لیست زیر مربوط به جرایم رانندگی سال 99 است و طبق مصوبه مجلس، برای سال 1400 دقیقاً پنج درصد به نرخ های جرایم زیر اضافه می‌شود.

 

کد تخلف عنوان تخلف رانندگی کلان‌شهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری-صنعتی سایر شهرها روستاها و راه‌های روستایی
۲۰۰۱ هرگونه حرکات نمایشی مانند دور زدن درجا یا حرکت موتورسیکلت بر روی یک چرخ ۱٫۵۰۰٫۰۰۰ ۱٫۳۵۰٫۰۰۰ ۷۵۰٫۰۰۰
۲۰۰۲ تجاوز از سرعت مجاز (بیش از ۳۰ کیلومتر بر ساعت) ۲٫۰۰۰٫۰۰۰ ۱٫۸۰۰٫۰۰۰ ۱٫۰۰۰٫۰۰۰
۲۰۰۳ سبقت غیرمجاز در راه‌های دو طرفه ۲٫۰۰۰٫۰۰۰ ۱٫۸۰۰٫۰۰۰ ۱٫۰۰۰٫۰۰۰
۲۰۰۴ عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی ۲٫۰۰۰٫۰۰۰ ۱٫۸۰۰٫۰۰۰ ۱٫۰۰۰٫۰۰۰
۲۰۰۵ حرکت به‌طور مارپیچ ۱٫۵۰۰٫۰۰۰ ۱٫۳۵۰٫۰۰۰ ۷۵۰٫۰۰۰
۲۰۰۶ حرکت با دنده عقب در آزاد راه‌ها و بزرگراه‌ها ۱٫۵۰۰٫۰۰۰ ۱٫۳۵۰٫۰۰۰
۲۰۰۷ رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روان گردان یا افیونی ۴٫۰۰۰٫۰۰۰ ۴٫۰۰۰٫۰۰۰ ۴٫۰۰۰٫۰۰۰
۲۰۰۸ تجاوز از سرعت مجاز بیش از ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر در ساعت در کد ۲۰۲۰ ادغام شده    
۲۰۰۹ عبور از محل ممنوع ۹۰۰٫۰۰۰ ۵۰۰٫۰۰۰ ۲۰۰٫۰۰۰
۲۰۱۰ تجاوز به چپ از محور راه ۷۵۰٫۰۰۰ ۶۰۰٫۰۰۰ ۳۰۰٫۰۰۰
۲۰۱۱ عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو ۶۵۰٫۰۰۰ ۳۵۰٫۰۰۰ ۱٫۵۰۰٫۰۰۰
۲۰۱۲ عدم رعایت حق تقدم عبور ۵۰۰٫۰۰۰ ۳۰۰٫۰۰۰ ۱۵۰٫۰۰۰
۲۰۱۳ دور زدن در محل ممنوع ۷۵۰٫۰۰۰ ۶۰۰٫۰۰۰ ۳۰۰٫۰۰۰
۲۰۱۴ استفاده از تلفن همراه یا وسایل ارتباطی مشابه در حین رانندگی ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ ۸۰۰٫۰۰۰ ۴۰۰٫۰۰۰
۲۰۱۵ نقص فنی مؤثر یا نقص در سامانه (سیستم) روشنایی در شب ۷۵۰٫۰۰۰ ۶۰۰٫۰۰۰ ۴۵۰٫۰۰۰
۲۰۱۶ عدم رعایت مقررات ایمنی حمل و نقل جاده ای مواد خطرناک در کد ۲۰۲۰ ادغام شده    
۲۰۱۸ رانندگی با وسایل نقلیه عمومی بیش از زمان مجاز ۶۰۰٫۰۰۰ ۵۰۰٫۰۰۰ ۳۵۰٫۰۰۰
۲۰۱۸ عدم رعایت محدودیت‌های زمانی یا مکانی یا شرایط مندرج در گواهینامه از قبیل استفاده از عینک، سمعک، با تجهیزات خاص ۶۰۰٫۰۰۰ ۵۰۰٫۰۰۰ ۳۵۰٫۰۰۰
۲۰۱۹ عدم توجه به فرمان ایست یا پرچم مراقبین عبور و مرور محصلین با پلیس مدرسه ۶۰۰٫۰۰۰ ۵۰۰٫۰۰۰ ۳۵۰٫۰۰۰
۲۰۲۰ عدم رعایت مقررات حمل بار ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ ۸۰۰٫۰۰۰ ۶۰۰٫۰۰۰
۲۰۲۱ نصب پلاک های متفرقه یا تغییر استاندارد پلاک وسیله نقلیه ۵۰۰٫۰۰۰ ۵۰۰٫۰۰۰ ۵۰۰٫۰۰۰
۲۰۲۲ مغایرت مشخصات فنی با کارت شناسایی وسیله نقلیه ۵۰۰٫۰۰۰ ۵۰۰٫۰۰۰ ۵۰۰٫۰۰۰
۲۰۲۳ در آغوش داشتن اطفال در حین رانندگی ۵۰۰٫۰۰۰ ۴۰۰٫۰۰۰ ۴۰۰٫۰۰۰
۲۰۲۴ حمل تیرآهن، ورق‌های فلزی و امثال آن بدون رعایت شرایط ایمنی و مقرارت مربوط ۷۵۰٫۰۰۰ ۶۰۰٫۰۰۰ ۴۵۰٫۰۰۰
۲۰۲۵ عدم رعایت مقررات حمل بارهای ترافیکی در کد ۲۰۲۰ ادغام شده    
۲۰۲۷ هرگونه دخالت و دستکاری در دستگاه سرعت نگار (تاخوگراف) در وسایل نقلیه عمومی ۵۰۰٫۰۰۰ ۵۰۰٫۰۰۰ ۵۰۰٫۰۰۰
۲۰۲۸ نداشتن بیمه نامه شخص ثالث معتبر ۵۰۰٫۰۰۰ ۵۰۰٫۰۰۰ ۵۰۰٫۰۰۰
۲۰۲۹ توقف دوبله در محا ایستادن ممنوع ۵۰۰٫۰۰۰ ۴۰۰٫۰۰۰ ۲۰۰٫۰۰۰
۲۰۳۰ عبور کامیون و اتوبوس در خط سرعت بزرگراهها و آزادراههای دارای بیش از دو خط عبور در هر سمت ۵۰۰٫۰۰۰ ۴۰۰٫۰۰۰  
۲۰۳۱ سوار کردن مسافر یا سرنشین داخل صندوق عقب یا هر قسمت خارجی وسیله نقلیه ۵۰۰٫۰۰۰ ۴۰۰٫۰۰۰ ۲۰۰٫۰۰۰
۲۰۳۲ حمل مواد سوختی خارج از باک توسط وسایل نقلیه غیرمجاز یا نصب باک غیرمجاز ۵۰۰٫۰۰۰ ۵۰۰٫۰۰۰ ۵۰۰٫۰۰۰
۲۰۳۳ رانندگی با وسیله نقلیه با پلاک غیر مجاز و یا دارای ولاک گذر موقت,ویژه,تعمیری خارج از مان و مکان تعیین شده یا پلاک تعویض نشده متعلق به مالک قبلی ۵۰۰٫۰۰۰ ۵۰۰٫۰۰۰ ۵۰۰٫۰۰۰
۲۰۳۴ حمل مواد محترقه با وسایل نقلیه غیرمجاز ۵۰۰٫۰۰۰ ۵۰۰٫۰۰۰ ۵۰۰٫۰۰۰
۲۰۳۵ نداشتن مجوز فعالیت راننده وسیله نقلیه عمومی ۷۵۰٫۰۰۰ ۶۰۰٫۰۰۰ ۴۵۰٫۰۰۰
۲۰۳۶ استفاده از نورافکن یا چراغ دارای نور خیره کننده,چراغهای الوان,اضافی و داشتن نور سفید در عقب و نور قرمز در جلو وسیله نقلیه ۵۰۰٫۰۰۰ ۴۰۰٫۰۰۰ ۳۰٫۰۰۰
۲۰۳۷ نصب هرگونه تجهیزات یا اجسام اضافی بر روی بدنه وسیله نقلیه یا روی چرخ ها که از سطح بیرونی وسیله نقلیه تجاوز نماید ۵۰۰٫۰۰۰ ۴۰۰٫۰۰۰ ۳۰٫۰۰۰
۲۰۳۸ توفق و سد معبر در سطح یا حریم تقاطع ها و میادین یا سطوح شطرنجی ۵۰۰٫۰۰۰ ۴۰۰٫۰۰۰  
۲۰۳۹ تصادف ناشی از عدم توجه به جلو یا عدم رعایت فاصله طولی و عرضی با وسیله نقلیه جلویی یا جانبی ۶۰۰٫۰۰۰ ۵۰۰٫۰۰۰ ۳۵۰٫۰۰۰
۲۰۴۰ عدم اعلام نشانی محل سکونت جدید مالک وسیله نقلیه در مهلت تعیین شده از تاریخ تغییر محل سکونت به اداره راهنمایی رانندگی ۶۰۰٫۰۰۰ ۵۰۰٫۰۰۰ ۲۰۰٫۰۰۰
۲۰۴۱ سبقت از سمت راست وسیله نقلیه دیگر در راه‌هایی که در هر طرف رفت و برگشت فقط یک خط عبوری وجود دارد یا با استفاده از شانه راه ۷۵۰٫۰۰۰ ۶۰۰٫۰۰۰ ۴۵۰٫۰۰۰
۲۰۴۲ عدم تجهیز وسایل نقلیه مربوطه یا محل به علایم هشدار دهنده در عملیات اجرایی و عمرانی راه ها ۵۰۰٫۰۰۰ ۵۰۰٫۰۰۰ ۵۰۰٫۰۰۰
۲۰۴۳ سبقت اتوبوس و کامیون در داخل شهر ۴۰۰٫۰۰۰ ۳۰۰٫۰۰۰  
۲۰۴۴ توقف در ابتدا و انتها پیچها، روی پل، داخل تونل و داخل با حریم تقاطع‌های راه‌آهن ۶۰۰٫۰۰۰ ۴۵۰٫۰۰۰ ۳۰۰٫۰۰۰
۲۰۴۵ نشاندن مسافر یا سرنشین در سمت چپ راننده ۴۰۰٫۰۰۰ ۳۰۰٫۰۰۰ ۲۰۰٫۰۰۰
۲۰۴۶ سوار کردن یا سوار شدن و پیاده شدن و آویزان شدن در وسیله نقلیه در حال حرکت ۴۰۰٫۰۰۰ ۳۰۰٫۰۰۰ ۳۰۰٫۰۰۰
۲۰۴۷ نداشتن پلاک جلو، عقب یا ناخوانا بودن آن ۶۰۰٫۰۰۰ ۶۰۰٫۰۰۰ ۶۰۰٫۰۰۰
۲۰۴۸ روشن نکردن چراغ از هنگام غروب تا طلوع آفتاب و در مواقع لزوم به هر علت ۴۰۰٫۰۰۰ ۳۰۰٫۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰
۲۰۴۹ حرکت عمدی به موازات اتومبیل دیگر به نحوی که موجب کندی و انسداد ترافیک شود ۴۰۰٫۰۰۰ ۳۰۰٫۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰
۲۰۵۰ حرکت نکردن وسایل نقلیه بین دو خط یا تغییر خط حرکت بدون رعایت مقررات مربوطه در معابر خط‌کشی شده ۵۰۰٫۰۰۰ ۳۵۰٫۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰
۲۰۵۱ عبور وسایل نقلیه غیرمجاز از خطوط ویژه ۸۰۰٫۰۰۰ ۶۰۰٫۰۰۰
۲۰۵۲ نصب و استفاده از تجهیزات سمعی و بصری مانند چراغ گردان، آژیر و امثالهم در خودروهای غیر مجاز یا استفاده از تجهیزات مذکور توسط وسایل نقلیه امدادی خارج از زمان ماموریت (به استثنای خودروهای امدادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و هلال احمر) ۴۰۰٫۰۰۰ ۳۰۰٫۰۰۰ ۲۰۰٫۰۰۰
۲۰۵۳ عدم رعایت مسیرهای تعیین شده حرکت در معابر منتهی به تقاطع ها ۴۰۰٫۰۰۰ ۳۰۰٫۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰
۲۰۵۴ عدم رعایت مسیرهای تعیین شده حرکت در معابر منتهی به تقاطع ها ۴۰۰٫۰۰۰ ۳۰۰٫۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰
۲۰۵۵ بازکردن قفل مخصوص وسایل نقلیه که توسط مامورین راهنمایی و رانندگی بسته شده است ۴۰۰٫۰۰۰ ۴۰۰٫۰۰۰ ۴۰۰٫۰۰۰
۲۰۵۶ تجاوز از سرعت مجاز (تا ۳۰ کیلومتر در ساعت) ۶۰۰٫۰۰۰ ۴۵۰٫۰۰۰ ۳۰۰٫۰۰۰
۲۰۵۷ عدم بارگیری صحیح و مهار ایمن محمولات ۶۷۵٫۰۰۰ ۴۵۰٫۰۰۰ ۳۰۰٫۰۰۰
۲۰۵۸ تخلیه نخاله، زباله، مصالح ساختمانی، فاضلاب، و ایجاد هرگونه مانع در مسیر عبور وسایل نقلیه در راه ها و حریم آنها ۵۰۰٫۰۰۰ ۵۰۰٫۰۰۰ ۵۰۰٫۰۰۰
۲۰۵۹ حمل کود، زباله ، نخاله و مصالح ساختمانی و امثال آن بدون حفاظ و پوشش لازم ۴۰۰٫۰۰۰ ۳۰۰٫۰۰۰ ۲۰۰٫۰۰۰
۲۰۶۰ عدم توجه به فرمان ایست و حرکت پلیس ۴۰۰٫۰۰۰ ۴۰۰٫۰۰۰ ۴۰۰٫۰۰۰
۲۰۶۱ حمل بار تجاری وسایل نقلیه عمومی حمل مسافر ۴۰۰٫۰۰۰ ۴۰۰٫۰۰۰ ۲۰۰٫۰۰۰
۲۰۶۲ توقف در محل ایستادن ممنوع (توقف مطلقا ممنوع) ۴۰۰٫۰۰۰ ۳۰۰٫۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰
۲۰۶۳ نداشتن گواهی معتبر معاینه فنی وسایل نقلیه ۵۰۰٫۰۰۰ ۳۰۰٫۰۰۰ ۲۰۰٫۰۰۰
۲۰۶۴ حمل جنازه با وسایل نقلیه غیر مجاز ۴۰۰٫۰۰۰ ۳۰۰٫۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰
۲۰۶۵ خودداری از کنار بردن وسیله نقلیه قابل حرکت که به علت تصادف منجر به خسارت یا نقص فنی و یا علل دیگر در سطح سواره رو متوقف شده است ۳۰۰٫۰۰۰ ۲۰۰٫۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰
۲۰۶۶ عدم رعایت فاصله طولی و عرضی کافی قبل، حین و بعد از سبقت ۳۰۰٫۰۰۰ ۲۰۰٫۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰
۲۰۶۷ راه ندادن به وسیله نقلیه پشت سر برای سبقت ۳۰۰٫۰۰۰ ۳۰۰٫۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰
۲۰۶۸ عدم رعایت مقررات در گردشها ۳۰۰٫۰۰۰ ۳۰۰٫۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰
۲۰۶۹ نصب هر نوع علائم یا الصاق هر نوع نوشته، آگهی و تصاویر به بدنه خارجی وسایل نقلیه و قسمت درونی وسایل نقلیه عمومی مسافربری بدون داشتن مجوز لازم ۳۰۰٫۰۰۰ ۲۰۰٫۰۰۰ ۲۰۰٫۰۰۰
۲۰۷۰ حرکت کمتر از سرعت مقرر در صورت نبودن مانع در معابری که حداقل سرعت برای آن تعیین شده است ۳۰۰٫۰۰۰ ۲۰۰٫۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰
۲۰۷۱ توقف وسایل نقلیه عمومی حمل مسافر و بار در خارج از ایستگاه های تعیین شده ۳۰۰٫۰۰۰ ۲۰۰٫۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰
۲۰۷۲ استفاده از تلفن همراه و سایر وسایل ارتباطی مشابه در حین رانندگی در سرعت کمتر از ۶۰ کیلومتر بر ساعت ۳۰۰٫۰۰۰ ۲۰۰٫۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰
۲۰۷۳ پرتاب کردن یا ریختن ضایعات، زباله، اشیاء ، آب دهان و بینی و امثالهم از وسیله نقلیه به سطح معابر ۳۰۰٫۰۰۰ ۲۰۰٫۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰
۲۰۷۴ قصور در به کار بردن علائم ایمنی، هشدار دهنده حسب مورد در جلو، کنار و عقب وسیله نقلیه متوقف در سطح راه‌ها برابر ضوابط مربوطه ۴۵۰٫۰۰۰ ۳۰۰٫۰۰۰ ۱۵۰٫۰۰۰
۲۰۷۵ ریختن یا ریزش روغن، بنزین، نفت گاز (گازوئیل) و یا سایر مایعات آلوده و تخریب کننده دیگر در سطح راه ۳۰۰٫۰۰۰ ۲۰۰٫۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰
۲۰۷۶ توقف سایر وسایل نقلیه در ایستگاه و وسایل نقلیه عمومی ۳۰۰٫۰۰۰ ۲۰۰٫۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰
۲۰۷۷ گردش به چپ یا به راست در محل ممنوع ۳۰۰٫۰۰۰ ۲۰۰٫۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰
۲۰۷۸ توقف وسایل نقلیه در سطح سواره رو راهها و محل هایی که شانه کناری وجود دارد ۳۰۰٫۰۰۰ ۲۰۰٫۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰
۲۰۷۹ تغییر محل نصب پلاک وسیله نقلیه ۳۰۰٫۰۰۰ ۳۰۰٫۰۰۰ ۳۰۰٫۰۰۰
۲۰۸۰ نداشتن وسایل ایمنی سالم و متناسب با فصل از قبیل زنجیر چرخ و یا لاستیک یخ شکن و یا نقص فنی و برف پاک کن و بخاری ۳۰۰٫۰۰۰ ۲۰۰٫۰۰۰ ۲۰۰٫۰۰۰
۲۰۸۱ حمل مسافر با وسایل نقلیه شخصی یا غیر مجاز ۳۰۰٫۰۰۰ ۲۰۰٫۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰
۲۰۸۲ ورود و تردد وسایل نقلیه غیر مجاز در معابر، محدوده ها و مناطقی که ممنوع اعلام شده است ۲۰۰٫۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰
۲۰۸۳ نداشتن و یا عدم بکارگیری سامانه تهویه مطبوع برای وسایل نقلیه عمومی مسافربری ۳۰۰٫۰۰۰ ۳۰۰٫۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰
۲۰۸۴ عدم رعایت مقررات مربوط به تابلوی ایست یا چراغ چشمک زن راهنمایی در تقاطع ها و میادین ۳۰۰٫۰۰۰ ۲۰۰٫۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰
۲۰۸۵ توقف دوبله در معابر ۳۰۰٫۰۰۰ ۲۰۰٫۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰
۲۰۸۸ توقف وسایل نقلیه در حاشیه راه‌ها برای فروش کالا ۴۵۰٫۰۰۰ ۳۰۰٫۰۰۰ ۱۵۰٫۰۰۰
۲۰۸۹ نداشتن آج مناسب در سطح اتکای لاستیک یا استفاده از لاستیک‌های فرسوده ۴۵۰٫۰۰۰ ۳۰۰٫۰۰۰ ۱۵۰٫۰۰۰
۲۰۹۰ رانندگی با وسیله نقلیه دودزا ۴۵۰٫۰۰۰ ۳۰۰٫۰۰۰ ۱۵۰٫۰۰۰
۲۰۹۲ عدم استفاده از کلاه ایمنی توسط راننده و سرنشین موتور سیکلت در حین رانندگی ۶۰۰٫۰۰۰ ۶۰۰٫۰۰۰ ۶۰۰٫۰۰۰
۲۰۹۳ عدم استفاده از کمربند ایمنی توسط راننده یا سرنشینان وسیله نقلیه در حال حرکت (غیر از استثنائات قانونی) در آزاد راه‌ها، بزرگراه‌ها و جاده‌ها ۶۰۰٫۰۰۰ ۴۰۰٫۰۰۰ ۲۰۰٫۰۰۰
۲۰۹۴ نداشتن بارنامه یا صورت وضعیت مسافری در وسایل نقلیه عمومی ۴۵۰٫۰۰۰ ۳۰۰٫۰۰۰ ۱۵۰٫۰۰۰
۲۰۹۵ مغایرت مشخصات مسافر با محموله یا صورت وضعیت یا بارنامه صادر شده یا استفاده از یک بارنامه یا صورت وضعیت ۴۵۰٫۰۰۰ ۴۵۰٫۰۰۰ ۴۵۰٫۰۰۰
۲۰۹۶ عدم رعایت مسیرهای تعیین شده توسط رانندگان وسایل نقلیه ترانزیت ۳۰۰,۰۰۰ ۳۰۰,۰۰۰ ۳۰۰,۰۰۰
۲۰۹۷ سوار کردن مسافر بدون صدور بلیط در وسایل نقلیه مسافربری برای هر نفر ۳۰۰,۰۰۰ ۲۰۰,۰۰۰ ۱۰۰,۰۰۰
۲۰۹۸ سوار کردن سر نشین اضافی به ازای هر نفر در وسایل نقلیه عمومی حمل مسافر در جاده های بین شهر و راههای روستایی ۳۰۰,۰۰۰ ۱۰۰,۰۰۰ ۱۰۰,۰۰۰
۲۰۹۹ استنکاف از قبول مسافر یا نرساندن مسافر به مقصد توسط رانندگان وسایل نقلیه عمومی ۳۰۰,۰۰۰ ۲۰۰,۰۰۰ ۱۰۰,۰۰۰
۲۱۰۰ تعمیر یا شستشوی وسیله نقلیه در راههای عمومی ۳۰۰,۰۰۰ ۲۰۰,۰۰۰ ۱۰۰,۰۰۰
۲۱۰۱ هر نوع توقف که منجر به سد معبر و یا اختلال در عبور و مرور گردد ۳۰۰,۰۰۰ ۲۰۰,۰۰۰ ۱۰۰,۰۰۰
۲۱۰۲ عبور وسایل نقلیه از بین دستجات نظامی، انتظامی، دانش آموزان یا تشییع کنندگان یا دستجات عزاداری ۳۰۰٫۰۰۰ ۲۰۰٫۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰
۲۱۰۳ عدمتوجه به هشدار و علائم وسایل نقلیه امدادی در حال مأموریت ۳۰۰٫۰۰۰ ۲۰۰٫۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰
۲۱۰۴ نداشتن تجهیزات پیش بینی شده در برگ بازبینی فنی سلامت وسایل نقلیه عمومی ۳۰۰٫۰۰۰ ۲۰۰٫۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰
۲۱۰۵ آموزش رانندگی در محل های غیر مجاز ۳۰۰٫۰۰۰ ۲۰۰٫۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰
۲۱۰۶ عدم نصب پلاک با ابعاد بزرگ تر در قسمت عقب وسایل نقلیه سنگین باربری و مسافربری ۳۰۰٫۰۰۰ ۲۰۰٫۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰
۲۱۰۷ توقف وسایل نقلیه در پیاده رو ۴۰۰,۰۰۰ ۳۰۰,۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰
۲۱۰۸ سوار یا پیاده کردن مسافر در خارج از پایانه های مسافربری یا محلهای مجاز ۴۰۰,۰۰۰ ۳۰۰,۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰
۲۱۰۹ استفاده از لاستیک های خارج از استاندارد وسیله نقلیه ۴۰۰,۰۰۰ ۳۰۰,۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰
۲۱۱۰ همراه نداشتن دفترچه و یا تجهیزات ثبت سرعت و ساعت در وسایل نقلیه عمومی ۳۰۰٫۰۰۰ ۲۰۰٫۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰
۲۱۱۱ همراه نداشتن گواهینامه رانندگی ۳۰۰٫۰۰۰ ۲۰۰٫۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰
۲۱۱۲ همراه نداشتن پروانه تاکسیرانی یا اتوبوسرانی ۳۰۰٫۰۰۰ ۲۰۰٫۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰
۲۱۱۳ انجام سرویس مدارس بدون داشتن مجوز لازم یا با وسایل نقلیه غیر مجاز ۴۰۰,۰۰۰ ۳۰۰,۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰
۲۱۱۴ استفاده از شیشه دودی به نحوی که راننده و سرنشین قابل تشخیص نباشد ۵۰۰,۰۰۰ ۳۰۰,۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰
۲۱۱۵ بیرون آوردن دست و یا هر یک از اعضاء بدن سرنشین از وسیله نقلیه در حال حرکت به جز موارد مندرج در مقررات توسط راننده ۳۰۰٫۰۰۰ ۲۰۰٫۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰
۲۱۱۶ نداشتن یا نقص چراغهای جلو، عقب، ترمز یا راهنمای وسیله نقلیه و یا تغییر رنگ چراغ ها ۳۰۰٫۰۰۰ ۳۰۰٫۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰
۲۱۱۷ عدم الصاق یا نصب علامت ممیزه خودروهای دارای پلاک دولتی بر روی شیشه یا سایر قسمت های تعیین شده ۳۰۰٫۰۰۰ ۳۰۰٫۰۰۰ ۳۰۰٫۰۰۰
۲۱۱۸ عدم نصب یا عدم استفاده صحیح از تجهیزات الکترونیکی و غیر الکترونیکی مصوب کنترل سرعت و موقعیت وسایل نقلیه ۴۰۰,۰۰۰ ۳۰۰٫۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰
۲۱۱۹ بازکردن درب وسیله نقلیه بدون رعایت احتیاط در حال حرکت و حیت توقف و یا بازگذاشتن درب وسیله نقلیه در سمت سواره رو ۳۰۰٫۰۰۰ ۲۰۰٫۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰
۲۱۲۰ حرکت با نور بالا در مواقعی که باید از نور پایین استفاده شود ۳۰۰٫۰۰۰ ۳۰۰٫۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰
۲۱۲۳ عدم پرداخت عوارض مقرر در آزاد راه‌ها ۳۰۰٫۰۰۰ ۱۵۰٫۰۰۰
۲۱۶۰ عدم استفاده از کمربند ایمنی توسط راننده یا سرنشینان وسیله نقلیه در حال حرکت (غیر از استثنائات قانونی) در معابر شهری و روستایی ۱۵۰٫۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰ ۵۰٫۰۰۰
۲۱۷۶ عبور وسایل نقلیه غیر ضروری در معابر در شرایطی که از سوی دولت ممنوعیت تردد اعلام شده است ۵٫۰۰۰٫۰۰۰ ۵٫۰۰۰٫۰۰۰ ۵٫۰۰۰٫۰۰
۲۱۷۲ پارک حاشیه ای در محل پارکومتر و عدم شارژ آن ۲۰۰٫۰۰۰    
۲۱۷۳ تردد خودروهای فرسوده در شهر به ازای هر ۲۴ ساعت ۵۰۰٫۰۰۰    
* تمامی مبالغ به ریال می باشد

 

برای پرداخت عوارض آزادراهی در سامانه آنی رو کلیک کنید:

https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-236203

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی فراهانی 1 0

    نمیدونم چرا اخبار تو اینترنت فقط نوشته میشه اجرا نمیشه هر بار خبری دیدم رفتم پیگیری کردم در جواب فقط بهم گفتن برو از همون سایتی که گفته بخواه انجام بده برات بعدش هزارتا دلیل میاره که این خبر مثلا دروغ هست