| کد خبر: 263425 |

تعیین سهم کشورها در تکمیل زنجیره گذرگاه شرق به غرب در نشست ازبکستان

در این نشست سهم کشورها در تکمیل زنجیره گذرگاه شرق به غرب مشخص می شود و امروز با حضور در نشست کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای در قرقیزستان در خصوص ترانزیت رایزنی می شود.

تین نیوز

 

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه هیات دولت از برگزاری نشست سران کشورهای عضو اکو طی ۲ هفته آینده در ازبکستان خبر داد و گفت: در این نشست سهم کشورها در تکمیل زنجیره گذرگاه شرق به غرب مشخص می شود و امروز با حضور در نشست کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای در قرقیزستان در خصوص ترانزیت رایزنی می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امروز ۳ آبان در حاشیه جلسه هیات دولت از برگزاری نشست سران کشورهای عضو اکو در دو هفته ‌آینده در ازبکستان خبر داد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از محورهای مذاکراتی نشست سران کشورهای عضو اکو در ازبکستان موضوع کریدور شرق به غرب است. این طرح، طرحی است که از سوی کشور چین ارایه شده و جمهوری اسلامی ایران نیز در مقطعی این موضوع را مطرح کرده بود که در حال رسیدن به سرانجام است.

بذرپاش افزود: کشورهایی که در مسیر این کریدور هستند در حال ایفای نقش خود برای تکمیل کریدور شرق به غرب است. مقرر شده است تا سهم هر کشور در تکمیل زنجیره گذرگاه شرق به غرب مشخص شود.

امضای ۲۱۰ میلیون دلار قرارداد احداث راه بین ایران و ارمنستان

عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به مصوبات سفر اخیر خود به کشور ارمنستان، گفت: در سفر اخیر به ارمنستان توافقات خوبی حاصل شد و قرارداد احداث راه مواصلاتی در خال ارمنستان که منتهی به مرز ایران است؛ توسط بخش خصوصی به ارزش ۲۱۰ میلیون دلار امضا شد. 

بذرپاش افزود: ماه آینده نیز خبرهای خوبی خواهیم داشت که بخش خصوصی در سایر کشورهای منطقه قرارداد منعقد کردند. در این سفر توافقاتی برای کاهش تعرفه ترانزیتی و تعرفه جاده‌ای داشتیم و تمایل این بود که از فردای سفر به صفر برسد. ولی برخی مقررات داخلی کشور ارمنستان باعث موکول شدن این توافق به ماه‌های آینده شد. 

وی افزود: آنها یک مقررات داخل دولتی دارند و باید مصوبه برخی مراکز را اخذ کنند، حداکثر ظرف سه چهار ماه آینده این کار را انجام خواهند داد توافق اصولی آن هم با نخست وزیر و هم با وزرای مربوطه و وزیر زیرساخت آنها انجام شد، حدودا سالانه  ۲۶- ۲۷ هزار خودرو از طرف ایران وارد خاک ارمنستان شود و به همین میزان هم خودرو از خاک ارمنستان وارد خاک ایران می‌شود.

بذرپاش با بیان اینکه توافق دیگری که انجام شد حضور شرکت‌های ایرانی در پروژه های ساخت مدرسه در ارمنستان بود، اظهار داشت:  کشور ارمنستان پروژه بزرگی در حوزه ساخت مدرسه تعریف کرده و در خواست کردند شرکت‌های خوب ایرانی که در حوزه مدرسه‌سازی فعال هستند را معرفی کنیم. ساخت حدود ۴۰۰ مدرسه در دستور کار دولت ارمنستان قرار دارد.

وی ادامه داد: از وزیر آموزش و پرورش در خواست کردیم که سازمان نوسازی مدارس که ظرفیت خوب و تجربه خوبی در حوزه ساخت مدرسه دارند را برای اجرای این پروژه معرفی کند که شرکت‌هایی که طرف قرارداد با سازمان نوسازی هستند نسبت به عملیات ساخت اقدام کنند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز به همراه معاون اول رئیس‌جمهور به کشور قرقیزستان سفر می‌کنیم تا در نشست مشترک معاونان و نخست وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای حضور پیدا کنیم. دستور کار اصلی این نشست فعالیت‌های مختلف کشور در حوزه ترانزیتی و آغاز فرآیند کریدوری شرق به غرب و شمال به جنوب میان کشورهای عضو است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.