بازدید سایت : ۵۷۲۶۱

◄ سرنوشت صنعت توریسم ترکیه در پی اتفاقات اخیر

◄ سرنوشت صنعت توریسم ترکیه در پی اتفاقات اخیر

تین‌نیوز| طبق آمارها تعداد گردشگران خارجی‌ که در ماه آوریل سال جاری میلادی به ترکیه سفر کرده‌اند به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی بعد از حملات تروریستی اخیر قریباً 30 درصد کاهش یافته است.

به گزارش تین‌نیوز، این کاهش شدیدترین افت ماهیانه تعداد گردشگران خارجی وارد شده به ترکیه در 17 سال گذشته است این در حالی است که وزارت گردشگری ترکیه در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد، در ماه آوریل حدود 1.75 میلیون گردشگر خارجی وارد ترکیه شده‌اند که 28.07 درصد نسبت به آوریل 2015 کاهش نشان می‌دهد.

کشور ترکیه در دو دهه اخیر، سرمایه‌گذاری بسیاری در بخش گردشگری کرده‌اند؛ صنعتی زود بازده که در کمتر از یک دهه رونق گرفت و گردشگران خارجی زیادی را جذب کشور ترکیه کرد.

مدتی پیش اتحادیه هتلداران ترکیه اعلام کرده است در نخستین ماه سال جاری میلادی، شمار گردشگران در هتل‌های ترکیه نسبت به مدت مشابه در سال 2015 میلادی 2.6 در صد کاهش یافته است.

بنا بر اعلام این اتحادیه، فقط 6.47 درصد ظرفیت هتل‌ها در ماه ژانویه پُر بوده است و بیشترین کاهش در این رابطه در هتل‌های استانبول به چشم می‌خورد.

کارشناسان صنعت گردشگری یکی از علت های کاهش سفرها به ترکیه را هشدار مسئولان می دانند؛ چراکه ناامنی در ترکیه به نقطه حساسی رسیده است و هر از چندگاه خبر از انفجار در این کشور به گوش می رسد که آخرین آن انفجار در فرودگاه آتاتورک استانبول بوده است.

محمد حسن کرمانی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات جهانگردی و مسافرت هوایی ایران در گفت‌وگو با روزنامه ایران می‌گوید؛ این حملات بین 5 تا 10 درصد سفر ایرانی‌ها به ترکیه را کاهش می‌دهد اما این تأثیرات مقطعی است. او اعتقاد دارد بدون شک گردشگران ترکیه هم می‌دانند با توجه به نظارت‌های امنیتی، فرودگاه آتاتورک به این زودی دوباره شاهد چنین حملاتی نخواهد بود.  

کرمانی اعتقاد دارد ترکیه تجربه‌های زیادی در حوزه گردشگری دارد و می‌تواند تا حدودی تأثیرات منفی این حملات را کاهش دهد این به معنای آن است نرخ‌های جذاب باعث می‌شود تا گردشگران ترکیه را انتخاب کنند.

با توجه به اینکه روس‌ها و آلمان‌ها که بیشترین حجم توریست را به کشور ترکیه دارند اما در سال گذشته با توجه به ناامنی پی در پی ترکیه حجم توریست از دو کشور کاسته شده بود.

در سال گذشته؛ ورود گردشگر از روسیه 79.3 درصد کاهش یافته است. روسیه زمانی یکی از اصلی‌ترین کشورهای اعزام کننده توریست به ترکیه محسوب می‌شد، اما بعد از ماجرای ساقط شدن جنگنده روسی توسط ارتش ترکیه، تعداد گردشگران روسی عازم ترکیه به‌شدت کاهش یافت اما در پی عادی‌سازی روابط ترکیه-روسیه پوتین با امضای فرمانی لغو ممنوعیت سفرهای گردشگری به ترکیه را برای آژانس‌های مسافرتی اعلام کرد.
 
نمودار زیر روند نزولی مسافرت‌های ایرانی‌ها از سال 2012 تا 2015 به کشور ترکیه را نشان می‌دهد.
http://tinn.ir/images/docs/files/000094/nf00094372-1.jpg
 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.