| کد خبر: 6830 |

◄ پروژه‌های شهر فرودگاهی امام؛ از مطالعه تا اجرا

تین نیوز | مجوز تاسیس شرکتی دولتی و مستقل جهت اداره شهر فرودگاهی امام به مساحت 13 هزار و   700 هکتار، در قالب ماده 166 قانون برنامه پنجم توسعه تصویب شده است.

به گزارش تین نیوز، اساسنامه شرکت شهر فرودگاهی که بر اساس ماده 166 قانون برنامه پنجم، برای مدیریت یکپارچه فرودگاه بین المللی امام خمینی و شهر فرودگاهی آن تهیه شده بود، پس از اصلاح نظرات عبارتی ارسالی شورای نگهبان، در تاریخ روز 30 فروردین 1393 از سوی هیات دولت به شورای نگهبان برای تصویب نهایی تقدیم شد.

چنانکه قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی، روز گذشته اعلام کرد، اساسنامه هیات دولت از سوی شورای نگهبان تایید شده و به زودی ابلاغ خواهد شد تا مدیرعامل و هیئت مدیره این شرکت، رسما کار خود را آغاز کنند.

به گفته وی، این شهر فرودگاهی، دارای چهار بخش منطقه عمومی فرودگاه، منطقه آزاد، منطقه ویژه اقتصادی و منطقه تجاری عمومی است که 3 هزار و 100 هکتار از آن، مشمول بخش هوانوردی، 2 هزار و 500 هکتار منطقه ویژه اقتصادی، 1500 هکتار منطقه آزاد و 13 هزار و 700 هکتار بخش عمومی فرودگاهی است.

شهر فرودگاهی طبق مصوبه مجلس شرکتی مستقل است که کل سهام آن متعلق به شرکت فرودگاه‌های کشور است.

به گفته مدیرعامل شهر فرودگاهی، مذاکراتی با کشورهای خارجی از جمله چین و کره برای تامین سرمایه پروژه های این شهر فرودگاهی در قالب فاینانس انجام شده است.

برای آشنایی بیشتر با شهر فرودگاهی، تین نیوز نگاهی به مجموع پروژه های اجرایی و مطالعاتی این شهر داشته که در ادامه می آید:

پروژه های اجرایی/ فاز اول
ساختمان دادگاه: ساختمان دادگاه با مساحت حدود 500 متر مربع و محوطه آن، با هزینه ای بالغ بر 3500 میلیون ریال در ناحیه شرقی اراضی فرودگاه احداث و تكمیل شده است.

كاربری اصلی این ساختمان استقرار نیروهای دادگاه فرودگاه امام خمینی(ره) است؛ مهم ترین وظیفه این بخش، رسیدگی و حل مشكلات قضایی مسافرین و سایر كاركنان و مشتریان فرودگاهی است كه به نوعی با تردد یا فعالیت آنها در فرودگاه مرتبط می شود.
سطح زیربنای این ساختمان، 490 متر مربع است.

ساختمان وی آی پی: این ساختمان، با هدف انجام تشریفات تردد مقامات و میهمانان عالی دولتی در فرودگاه امام خمینی(ره) احداث شده و در اختیار اداره كل تشریفات ریاست جمهوری قرار خواهد گرفت.

با توجه به انجام بسیاری از مراسم و تشریفات پذیرش میهمانان عالی دولت در فرودگاه مهرآباد، این ساختمان با ابعاد محدودتری در فرودگاه امام(ره) و با جلوه های معماری در ساختمان و محوطه و برخورداری از تسهیلات مناسب ساخته شده تا پاسخگوی نیاز میهمانان و مقامات مسیر فرودگاه امام خمینی(ره) نیز باشد.
مساحت این ساختمان، 2500 متر مربع است.

ساختمان اداره کل فرودگاه: پروژه ساختمان مدیریت اداره كل فرودگاه امام، شامل فضاها، دفتر اداری، سالن آمفی تئاتر، پاركینگ، موتورخانه، بوفه و ... است. این ساختمان که به منظور استقرار ستاد فرودگاه و انجام خدمات اداری و بهره برداری سیستم مدیریت فرودگاه احداث شده است، در سه طبقه به مساحت 6150 متر مربع با هزینه ای بالغ بر 50 میلیارد ریال ساخته شده است.
سطح زیربنای این ساختمان، 6150 متر مربع است.

ساختمان اداری پلیس گذرنامه: این ساختمان با مساحت 1050 مترمربع و محوطه آن، با هزینه ای بالغ بر 8 میلیارد ریال برای استقرار ستاد اداره گذرنامه فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) ساخته شده است.

مهم ترین كاربری این ساختمان، استفاده از آن برای ارائه خدمات پشتیبانی و اداری گذرنامه برای مسافران ورودی و خروجی بین المللی است كه قصد تردد از مرز هوایی فرودگاه امام را دارند.
سطح زیربنای ساختمان، 1050 متر مربع است.

ساختمان الغدیر: پروژه ساختمان الغدیر با صرف هزینه ای حدود 8 میلیارد ریال احداث شده و شامل فضاها و دفاتر اداری، سالن جلسات، پاركینگ، موتورخانه، سالن ورزش و ... است که با هدف استقرار خدمات اداری دستگاه های امنیتی فرودگاه، بهره برداری خواهد شد.
مساحت این ساختمان، 4 هزار متر مربع است.

ساختمان سی آی پی: ساختمانCIP با کاربری پذیرایی ویژه از مسافران عادی، به همراه ترمینال Crew و CIP در کنار ترمینال اصلی فرودگاه و در حاشیه اپرون قرار گرفته است.

با توجه به موقعیت قرارگیری در سایت و ارتفاع کم ساختمان و عدم وجود موانع طبیعی و دید مناسب در سمت زمین و هوا در ترمینال، حجم ساختمان CIP به صورت یک مکعب مستطیل کاملاً بسته‏ تعریف شده که مکعب مستطیل شفاف دیگری را در بر گرفته است.
زیربنای این ساختمان، 2350 متر مربع است.

پل ارتباطی: پل ارتباطی مکانیزه (شامل پیاده روی متحرک و پیاده روی ثابت در عرشه پل، با هدف اتصال محدوده جنوبی (پارکینگ روباز شماره 3 ، هتل، مسجد، ترمینال 2 و سایر طرح های توسعه آتی) با منطقه شمالی فرودگاه و ترمینال مسافری موجود، از پروژه های در حال اجرای فرودگاه امام است.

آسایشگاه نیروی انتظامی: آسایشگاه نیروی انتظامی به منظور بهره برداری كادر نیروی انتظامی مستقر در فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره)، از پروژه های در حال اجرای فاز یك توسعه فرودگاه می باشد.
سطح زیربنای این ساختمان، 3270 متر مربع است.

پروژه سوخت‌رسانی: پروژه سوخت رسانی فرودگاه امام، شامل تامین سوخت هواپیما و ذخیره و فروش آن در فرودگاه، جهت پروازهای بین المللی است.

مطالعات مقدماتی و مهندسی این پروژه، در سال 1374 انجام شد و در سال 1380 طی برگزاری مناقصه ای، پیمانکار اجرایی پروژه انتخاب شد.
برخی از بخش های مختلف این پروژه، به شرح زیر است:
1- خط لوله انتقال سوخت هواپیما از انبار نفت ری به فرودگاه به طول 33 كیلومتر
2- تلمبه خانه انتقال سوخت هواپیما در انبار نفت ری
3- سایت ذخیره سوخت هفتگی
4- سایت ذخیره سوخت روزانه

پروژه‌های اجرایی/فاز دوم
مترو: مترو فرودگاه امام، به طول ۵۰ كیلومتر (ادامه خط ۱ متروی تهران)، از ایستگاه شهدا آغاز شده و تا شهر جدید پرند ادامه خواهد داشت.

مسافت این مترو از ۳ قطعه تشكیل شده که قطعه دوم به طول ۵/۱۲ كیلومتر در محدوده فرودگاه امام قرار دارد و برای پیاده و سوار شدن مسافران فرودگاه امام در فازهای اول و دوم، بهره برداری۲ ایستگاه پیش بینی شده است.

مترو فرودگاه امام تا كیلومتر ۲۶ در مجاورت اتوبان تهران ـ قم به صورت همسطح یا گالری اجرا می شود و سپس توسط یك پل، به طول تقریبی یك كیلومتر با عبور از روی خط راه آهن سراسری و اسپاین وارد فرودگاه می شود.

این مترو حدود ۴ كیلومتر را به صورت همسطح از وسط اسپاین اصلی فرودگاه عبور می کند و پس از آن، به ایستگاه شماره یك وارد می شود. در ادامه توسط یك گالری به طول تقریبی ۲ كیلومتر از زیر مسیر برگشت اسپاین عبور می کند و به ایستگاه زیرزمینی فرودگاه وارد شده و پس از خروج از تونل زیرزمینی، به صورت همسطح تا شهر جدید پرند ادامه پیدا می کند.

هتل فرودگاه: این هتل که در بهمن ماه سال 91 به بهره برداری رسید، ۳۰۰ اتاق ۴ستاره و ۲۰۴ اتاق ۳ ستاره دارد. این هتل در زمینی به مساحت بیش از 26 هزار مترمربع ساخته شده و حجم کل سرمایه گذاری در آن، بیش از 789 میلیارد ریال است.
پیش بینی می شود عملیات اجرایی این هتل، تا اواخر تابستان ماه امسال به اتمام برسد.

مسجد فرودگاه: مسجد فرودگاه امام در سه طبقه با سازه بتنی احداث شده که در حال حاضر، مراحل پایانی فونداسیون و سازه آن در حال اجراست و نازك كاری آن، در زمان مقرر به پیمانكار ذیصلاح سپرده خواهد شد.
زیربنای این مسجد، 7 هزار متر مربع است.

احداث باند پرواز جنوبی: این باند، برای هواپیماهای تایپ A380 طراحی شده و شامل یك باند پرواز به طول 4200 متر و عرض 60 متر و دو تاكسی‌وی موازی است.

باند پروازی در این فاز (باند جنوبی) به طول 4200 متر و 75 متر عرض، با شانه های طرفین با دو تاکسی‌وی موازی، برای خزش هواپیماها جهت ارائه خدمات نشست و برخاست انواع هواپیماهای سنگین وزن از جمله Airbus 380 با بدترین شرایط دید در تغییرات جوی نامساعد (دید زیر 200 متر و حداقل سقف پرواز 30 متر) طراحی شده و در دست ساخت است.

این باند پروازی از طریق تاکسی‌وی و پل های ارتباطی شرقی به باند شمالی فرودگاه و توقف‌گاه هواپیما مقابل ترمینال یک موجود، متصل خواهد شد و این توانایی برای فرودگاه بین المللی امام به منظور نشست و برخاست دو هواپیما به صورت همزمان فراهم خواهد شد.

ترمینال زیارتی: این ترمینال برای استفاده پرواز ها و مسافران زیارتی حج تمتع و عمره، عتبات عالیات و سوریه، در نظر گرفته شده است. این ترمینال، ظرفیت اعزام و پذیرش سالانه، 3.2 میلیون مسافر را دارد.
مساحت این ترمینال، بیش از 45 هزار متر مربع است.

پروژه‌های مطالعاتی
مطالعات طرح جامع فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره): مطالعات توسعه آتی منطقه هوایی فرودگاه و زیرساخت های مربوطه، با برآورد سطوح پروازی و تاسیسات جانبی ابنیه، راه های دسترسی و سایر نیازهای زیرساختی و بودجه مورد نیاز برای فازهای 2 و 3و 4 و همچنین افزایش ظرفیت پذیرش مسافر تا 26.5، 50 و 90 میلیون مسافر داخلی، بین المللی و ترانزیت در سال، كه فاز نهایی تحقق بعد از سال 2030 خواهد بود، در این مطالعات قرار دارد.
مطالعات این پروژه با مشاوره یک شركت فرانسوی انجام شده است.

مطالعات طرح جامع و تفصیلی شهر فرودگاهی: این مطالعات در راستای فراهم کردن زیرساخت های لازم برای استفاده 20 میلیون توریست در سال، تا سال 2025 در مساحت 9000 هكتار و به وجود آوردن زمینه های مختلف منحصر به فرد اقتصادی و كاربری های مختلف در محدوده شهر فرودگاهی مانند مراكزی برای فعالیت های تجاری و بازرگانی، ورزشی، پزشكی، توریستی و... در حال انجام است.
پیشرفت مطالعات پروژه، حدود 40 درصد است و با همکاری یک شرکت مشاوره ژاپنی در حال انجام است.

مطالعات طرح تفصیلی منطقه هوایی: مطالعات طرح تفصیلی منطقه هوایی فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) شامل دو مرحله است؛ مرحله اول مطالعات برای 1600 هكتار در زمینه های مختلف سیویل و ساختمان و تاسیسات زیربنایی و... انجام شده و در مرحله دوم پروژه، تهیه طرح تفصیلی و نقشه های اجرایی و دفترچه های محاسباتی در مقیاس جابجایی 26.5 میلیون مسافر سالانه فرودگاه انجام خواهد شد.

مطالعات طرح جامع تامین آب: هدف از این مطالعات، بررسی وضعیت موجود و نحوه تامین آب مورد نیاز در فرودگاه امام خمینی(ره) جهت مصارف در بخش های هوانوردی و اختصاص به 6.5 میلیون مسافر، 26.5 میلیون مسافر، 50 میلیون مسافر و 90 میلیون مسافر در فازهای مختلف توسعه است.
پیشرفت مطالعات پروژه، حدود 90 درصد است.

مطالعات طرح جامع تامین برق کل مجموعه فرودگاه: هدف از تهیه طرح جامع تامین برق، بررسی نیازها و میزان مصرف برای فاز های 3 ،2و 4 فرودگاه است.
پیشرفت مطالعات این پروژه، بیش از 90 درصد است.

مطالعه، طراحی و نظارت ترمینال مسافری شماره 2
ترمینال مسافری شماره 2 فرودگاه امام خمینی(ره) با ظرفیتی بالغ بر 20 میلیون مسافر در سال و مساحت 300 هزار متر مربع كه كلاس بهره برداری آن C+ خواهد بود، پس از انجام مطالعات و طراحی های لازم به اجرا در خواهد آمد.

پس از بهره برداری از این ترمینال، ترمینال شماره 1 با ظرفیت 5.6 میلیون مسافر داخلی، برای انجام بخشی از پروازهای داخلی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. پیشرفت مطالعات این پروژه بیش از 32 درصد است و با مشاوره یک شرکت ژاپنی در حال انجام است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس دلسوز 0 0

    جناب آقای وزیر با سلام لطفا حداقل یک مشاور امین محرمانه به این فرودگاه بفرستید و ببینید که چه خبره. کلیه پروژه ها حدود ۵ ماهه تعطیله و کسی نیست بگه آقای … چرا پروژه ها تعطیله. … حتما فردا صدای مجلسی ها در میاد. و اونوقت…