| کد خبر: 66387 |

◄ تلنگری دیگر برای تسریع در پی ریزی اقدامات نوین

وبلاگ تین نیوز، محمدرضا عبدالرحیمی* | در طول یك دهه گذشته منطقه خاورمیانه به یكی از مهمترین هابهای جهانی حمل و نقل هوایی تبدیل شده است به نحوی كه درحال حاضر پنج درصد ترافیك هوایی جهانی مسافر به منطقه خاورمیانه متعلق می باشد. گزارش اخیر گروه اقدام حمل و نقل هوایی (ATAG ) نشان می دهد حمل و نقل هوایی در این منطقه ١١٦ میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی كشورهای منطقه كمك كرده و از بیش از دو میلیون شغل پشتیبانی می كند.

شاید اوائل دهه ٧ میلادی بود كه دولت های منطقه سرمایه گذاری در صنایع هواپیمایی را برای تبدیل كشورهای خود به مركز جهانی تجارت و بازرگانی، به عنوان یكی از روش های متنوع سازی اقتصاد خود و جدایی از اقتصاد تك محصولی نفتی آغاز كردند. موقعیت جغرافیایی استراتژیك بین اروپا و آسیا، تعداد روز افزون گردشگران وارده به منطقه و توسعه های گسترده فرودگاهی از جمله عوامل متعددی است كه موجب اعتلای هواپیمایی در منطقه شده است.

شركتهای هواپیمایی منطقه نیز در حال گسترش مستمر شبكه های پروازی خود می باشند و در این گسترش مسیرهای جدیدی به مسافران و مشتریان ارائه می شود كه نسبت به مسیرهای موجود دیگر خارج از منطقه از مزیت برخوردار می باشد مثل مسیر لندن- دبی- سیدنی كه نسبت به مسیر لندن - سنگاپور - سیدنی برای مسافران جذابیت بیشتری دارد. بی تردید در این فرایند برای دستیابی به سهم بازار مناسب، رقابت مستقیم با دیگر هابهای جهانی حمل و نقل هوایی یك الزام و ضرورتی اجتناب ناپذیر می باشد.

با گسترش شبكه مسیرهای عرضه شده، فرودگاه های خاورمیانه نه تنها به تقاضاهای داخلی برای سفرهای هوایی یا تقاضای بین المللی برای سفر هوایی به منطقه متكی نیستند بلكه بنیاد اصلی تمركز آنها بر روی پروازهای انتقالی و مسافران ترانزیتی بین المللی قرار دارد.

این چنین است كه اتحادیه بین المللی فرودگاه ها، فرودگاه دبی را به عنوان ششمین فرودگاه پرترافیك دنیا در شاخص ترافیك مسافر و پرترافیك ترین فرودگاه دنیا از جهت ترافیك مسافر بین المللی معرفی نموده است، تعداد مسافران این فرودگاه از ٤٧ میلیون نفر در سال ٢ ١ با ٤٩ درصد افزایش به بیش از ٧ میلیون در سال ٢ ١٤ بالغ شده است. بی تردید ارتقای سریع دبی در طبقه بندی جهانی هاب های هواپیمایی كاملا به گسترش شركت هواپیمایی امارات مربوط می شود كه بزرگترین ناوگان هواپیمای مسافری دور پرواز دنیا را در اختیار دارد.

دو هاب عمده دیگر منطقه ابوظبی و دوحه نیز طی سالهای اخیر از رشد قابل توجهی برخوردار بوده اند، كه با توسعه های وسیع فرودگاهی و البته گسترش شركتهای هواپیمایی ملی خود یعنی هواپیمایی الاتحاد و هواپیمایی قطری تقویت شده اند. بر این اساس از سال ٢ ٦ تا ٢ ١٤ تعداد مسافران هواپیمایی قطر از 3.7 میلیون نفر به 9.8 میلیون نفر رسیده است، اعزام و پذیرش مسافر در فرودگاه ابوظبی نیز از 5.4 میلیون نفر سال ٢ ٦ به بیش از 19.9 میلیون نفر در سال ٢ ١٤ رسیده و این یعنی بیش از 3.5  برابر شده است. ترمینال جدیدی در سال ٢ ٩ در ابوظبی افتتاح شده و مقرر است ترمینال دیگری با ظرفیت ٣ میلیون نفر مسافر در مجموعه ترمینالی میدفیلد افتتاح شود.

 موسسه تجزیه و تحلیل اطلاعات و آمار هواپیمایی و حمل ونقل هوایی OAG پیش بینی كرده است ناوگان هوایی منطقه خاورمیانه سالیانه ١ درصد رشد داشته باشد، علاوه بر این ظرفیت حمل و نقل هوایی منطقه در حال حاضر در شاخص مسافر تن كیلومتر عرضه شده به ازای واحد GDP هم سطح ایالات متحده و بالاتر از كشورهای اروپایی قرار دارد.

منطقه خاورمیانه سرمایه گذاری های سنگینی نیز در ارتباط با توسعه و رونق گردشگری در دست انجام دارند كه خود موجب جلب و جذب ترافیك ورودی هوایی خواهد بود. تعداد گردشگران وارده دارای أقامت شبانه طی سالهای ٢ ٧ تا ٢ ١٣ در منطقه بیش از ٢٧ درصد افزایش یافته و پیش بینی می شود تا سال ٢ ٢٤ نیز ٩٢ درصد دیگر افزایش یابد كه البته نرخ رشد گردشگری در كشورهای عضو شورای همكاری خلیج فارس كمی بالاتر از سایرین خواهد بود. باز تاكید می كنیم كه گردشگری همچون حمل و نقل هوایی خود یكی از راهبردهای مهم متنوع سازی درآمدهای ملی و رهایی از اقتصاد نفتی بوده و در عین حال از اثر اشتغالزایی بسیار بالایی نیز برخوردار می باشد.

منبع: گزارش اقتصادی آكسفورد به سفارش NATS و موسسه مطالعات OAG

* کارشناس هوانوردی

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.