| کد خبر: 220703 |

فرودگاه چابهار فرصتی استثنایی برای توسعه سواحل مکران است

احداث فرودگاه چابهار فرصتی استثنایی و بی نظیر برای توسعه و رشد سواحل مکران و مناطق همجوار است.

تین نیوز

احداث فرودگاه چابهار فرصتی استثنایی و بی نظیر برای توسعه و رشد سواحل مکران و مناطق همجوار است.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی منطقه ازاد چابهاراگر به توسعه و پیشرفت کشورهای همجوار و کشورهای که در سالیان ناچندان دور به پیشرفت قابل توجهی دست یافتند نگاهی بیندازیم به نقش فرودگاه در رشد و توسعه آن کشورها و شهرها پی خواهیم برد.

کشورها یا شهرهای که قرار است در ریل توسعه قرار بگیرند یکی از نیازهای اولیه آن ها جهت برخورداری از منابع،احداث شهرهای فرودگاهی است تا علاوه بر جذب گردشگر در جذب سرمایه گذار نیز حضوری موفق داشته باشند.

سواحل مکران در جنوب ایران سلامی به دلیل موقعیت و ویژگی هاب استراتژیک آن از منظر ژئوپلیتیکی،ژئواستراتژیکی و ژئواکونومیکی دارای اهمیت فراوانی است.

شهرستان های چابهار و کنارک علاوه بر موقعیت تجاری و اقتصادی دارای جاذبه‌های فراوان تاریخی و طبیعی هستند که سالیانه هزاران مسافر و گردشگر از نقاط مختلف کشور و جهان به این مناطق سفر می کنند و یکی از با صرفه ترین و رایج ترین راه های سفر ،مسافرت با هواپیما است.

احداث فرودگاه چابهار قطعا در راستای فرمایشات منویات مقام معظم رهبری است که رهبری بارها در جلسات مختلف به توسعه سواحل مکران اشاره کرده اند.

احداث فرودگاه چابهار این شهر را از نظر رشد و توسعه از بندر رقیب(گوادر پاکستان) که توسط کشور چین در حال تجهیز است،یک قدم به جلو پیش خواهد برد.

فرودگاه بین المللی چابهار در محدوده منطقه آزاد طراحی شده است

استاندار سیستان و بلوچستان در این خصوص گفت: دولت تصمیم گرفت که فرودگاه جدیدی را بسازد لذا طرح آن تهیه و در اردیبهشت ۹۵ مجوز ساخت فرودگاه بین المللی چابهار توسط کمیته فضایی کشور و سازمان هواپیمایی کشور صادر شد که به دلایلی این فرودگاه در آن مقطع ساخته نشد اما در سال گذشته مجدداً مجوز فرودگاه تمدید شد و عملیات احداث آن در سال جاری آغاز شده است.

موهبتی با بیان اینکه فرودگاه جدید در محدوده منطقه آزاد چابهار قرار دارد افزود: مجموعه منطقه آزاد به دلیل اینکه با گذشت ۲۷ سال از عمر آن فاقد مرز هوایی، زمینی و دریایی بوده است، نتوانسته به اهداف خود برسد و لذا در سال گذشته مجوز توسعه آن با پیگیری دولت و موافقت مجلس شورای اسلامی اخذ شد.

وی ادامه داد: بر اساس این طرح محدوده منطقه آزاد به ۸۲ هزار کیلومتر مربع افزایش یافته است.

چابهار سنگاپور خاورمیانه می‌شود؟

مدیر عامل منطقه آزاد چابهار می گوید،در سند جامع لجستیک کشور چابهار به‌عنوان یک نقطه حساس تعریف و عنوان شهر لجستیکی بر آن اطلاق شده است اما تبدیل شدن به شهر لجستیکی مستلزم زیرساخت‌هایی توسعه‌یافته است.

عبدالرحیم کردی عنوان کرد: پیش از آنکه پاندمی کرونا، فرودگاههای جهان را زمین‌گیر کند، فرودگاه سنگاپور در هفته ۶۸۰۰ تبادل پرواز با ۳۳۰ فرودگاه جهان داشت، که ۷۰درصد ظرفیت آنها به حمل‌ کالا اختصاص داشت؛ به این ظرفیت عظیم پروازی، انبوه زیرساخت‌ها، زنجیره تأمین و نگهداری کالاها همچون میلیون‌ها مترمربع انبار و طیف بی‌مانندی از خدمات رفاهی به مسافر عادی و تجاری و البته هواپیماها را هم اضافه کنید تا بدانید چرا کشور کوچک سنگاپور، غول لجستیک جهان است.

وی معتقد است،این‌که سنگاپور با کمتر از ۶میلیون نفر جمعیت و با تنها ۷۲۰ کیلومترمربع مساحت، غول لجستیکی جهان می‌شود، به‌پشتوانه فرودگاه یا شفاف‌تر بگوییم شهر فرودگاهی‌ای حاصل شده که لقب بزرگترین فرودگاه را یدک می‌کشد، هدف بزرگی که چابهار نیز با راه‌اندازی شهر فرودگاهی به‌دنبال تحقق آن است.

مدیر عامل منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: برخی از کشورهای پیشرو در حوزه لجستیک با دارا بودن نسبتی بسیار کمتر از مزیت‌های لجستیکی ایران، خود را به‌عنوان کشوری ممتاز در حوزه لجستیک مطرح کرده‌اند و در برخی موارد حتی درآمدی بیشتر از درآمد نفتی ایران دارند، امارات بارزترین این نمونه‌هاست.

کردی افزود:سند جامع لجستیک کشور، چابهار را به‌عنوان یک نقطه حساس تعریف و عنوان شهر لجستیکی بر آن اطلاق کرده است اما تبدیل شدن به شهر لجستیکی تنها یک عنوان نیست و مستلزم زیرساخت‌هایی توسعه‌یافته است.

وی خاطرنشان کرد: چابهار امروز در نقطه‌ای ایستاده است که سنگاپور ۴۰ سال قبل ایستاده بود. سنگاپور سال ۱۹۸۱ پروژه ساخت و توسعه باند ۴کیلومتری و ترمینال شماره یک فرودگاه چانگی را کلید زد و روز به روز به ظرفیت‌های آن افزود تا با گذشت ۴دهه یکی از سه هاب بزرگ لجستیکی جهان باشد.

وی اظهار داشت: چابهار نیز چون سنگاپور دسترسی به آبهای آزاد اقیانوسی و حتی موقعیتی بسیار مطلوب‌تر در نقشه تجارت جهانی دارد، ظرفیت‌های بندری و بارانداز تجاری را داراست و در نهایت امتیازات منطقه آزاد، شرایط فعالیت اقتصادی را در چابهار سهل کرده است.

وی تصریح کرد: در برهه کنونی تنها نیاز چابهار برای تحقق هاب لجستیکی و ترسیم آینده‌ای شبیه سنگاپور، شهر فرودگاهی است، چنان‌که محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، در خصوص تأثیر احداث فرودگاه بین‌المللی چابهار بر توسعه بندر چابهار، می‌گوید: با توجه به تعریف شکل‌گیری شهر لجستیک در چابهار؛ احداث فرودگاه موجب تکمیل پازل حمل‌ونقل ترکیبی اعم از دریایی، ریل، جاده و فرودگاه می‌شود و این‌گونه شهر لجستیک به‌معنای واقعی ایجاد خواهد شد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.