| کد خبر: 136517 |

پرویز پرستویی:

همدرد خانواده های شهدای ایرباس باشیم

بازیگر فیلم سینمایی «بادیگارد» در صفحه اینستاگرام خود، نسبت به واقعه تروریستی 12 تیر ماه 1367 و مورد هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری ایران توسط ناو امریکایی در خلیج فارس واکنش نشان داد.

تین نیوز
بازیگر فیلم سینمایی «بادیگارد» در صفحه اینستاگرام خود، نسبت به واقعه تروریستی 12 تیر ماه 1367 و مورد هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری ایران توسط ناو امریکایی در خلیج فارس واکنش نشان داد.

به گزارش ایرنا، پرویز پرستویی روز یکشنبه در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

«هموطنان عزیزم

اکنون در آستانه سالگرد شهادت بیش از 290 مسافر بیگناه هواپیمای ایرباس کشورمان برفراز خلیج فارس هستیم

در سال 1367 با دستور کاپیتان ویل راجرز ماشه ای بر روی صفحه شلیک موشکهای ناو فوق پیشرفته وینسنس فشار داده شد تا تمامی این هموطنان عزیزمان به ناگاه از صفحه رادار زندگیمان محو شوند.

در حال حاضر و پس از 29 سال همچنان خانواده های شهدای این واقعه عزادارند و برای این جنایت محرز هرگز کسی در آمریکا و جهان از آنان عذرخواهی نکرد و در عوض و در این سالها، کاپیتان ویل راجرز و هفت تن از دست اندرکاران این واقعه شوم، دلخوش به مدالهای(ابراز شجاعت در عملیات رزمی) گرفته شده از ژنرال سالاران ارتش و دولتشان هستند.

پس بیاییم و در حرکتی مردمی خود همدرد این خانواده ها باشیم. قبلا پیشنهاد کردم که فرودگاه بندرعباس بیاد این شهدا نامگذاری شود تا بصورت رسمی علامت سوالی باشد این نامگذاری برای تمامی مسافران پروازهای جهانی بدین فرودگاه که متاسفانه پاسخی از سوی مراجع ذیربط دریافت نشد.

به هرحال امسال پیشنهاد می کنم که در سالروز 12 تیر ماه و در تمامی پروازهای داخلی و خارجی خلبانان کشورمان در پیام هایی خودجوش برای مسافرانشان نامی از شهدای همکارشان در آن پرواز برده و یادشان را گرامی بدارند.

و باز پیشنهاد می کنم هرکس که به ایران و مردمش عشق می ورزد عکس و متنی از این واقعه در صفحه خود قرار داده و دیگران را نیز بدین کار تشویق کند.

دوست من، خود ما باید به جهان ثابت کنیم که همچون سالگرد بمباران اتمی هیروشیما و..... خون هموطنانمان ما نیز قابل معامله با هیچ توجیهی نیست، چه برسد که بدان خاطر مدالها داده شود.

پس همگی در 12 تیر کاری کنیم که این مدالها در تاریخ جهان، به لکه ننگ تبدیل شوند.»

پرواز مسافربری شماره 655 شرکت هواپیمایی ایران‌ایر با شناسه «IR655» در تاریخ 12 تیر 1367 (3 ژوئیه 1988 میلادی) پس از توقف بین راهی در بندرعباس به سمت دوبی در حرکت بود که با شلیک موشک هدایت شونده از ناو یواس‌اس وینسنس متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا بر فراز خلیج فارس سرنگون شد و تمامی 290 سرنشین آن که شامل 46 مسافر غیر ایرانی و 66 کودک بودند، جان باختند.

این اتفاق از نظر میزان تلفات انسانی، هشتمین حادثه مرگبار هوایی تاریخ است.

هیچ‌کدام از خدمه ناو وینسنس تحت پیگرد قرار نگرفتند، حتی ویلیام راجرز فرمانده ناو جنگی آمریکا در پایان خدمت خود مدال شجاعت گرفت.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.