| کد خبر: 133197 |

مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی جانی دوباره گرفت

مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی یکی از با سابقه‌ترین بخش‌های صنعت هوانوردی ایران است که از سال ۱۳۱۸ تاکنون فراز و نشیب‌های فراوانی را تجربه کرده است. این مرکز روزهای رو به زوالی را در سال‌های اخیر با زمزمه واگذاری آن به بخش خصوصی را می‌گذراند اما خرید هواپیمای فلایت‌چک جانی تازه به مرکز آموزش فنون بخشید و روح جوانی به آن دمید.

تین نیوز

مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی یکی از با سابقه‌ترین بخش‌های صنعت هوانوردی ایران است که از سال ۱۳۱۸ تاکنون فراز و نشیب‌های فراوانی را تجربه کرده است. این مرکز روزهای رو به زوالی را در سال‌های اخیر با زمزمه واگذاری آن به بخش خصوصی را می‌گذراند اما خرید هواپیمای فلایت‌چک جانی تازه به مرکز آموزش فنون بخشید و روح جوانی به آن دمید.

 

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران،‌ مرکزآموزش فنون و خدمات هوایی کشور در خرداد ماه سال ۱۳۱۸ تاسیس و اساسنامه آن نگاشته شد و پس از تجهیز اولیه در مهر همان سال افتتاح شد و از ۱۵ آبان ۱۳۱۸ شروع به جذب دانشجو کرد و تا به امروز با نام مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی کشور به حیات خود ادامه داده است.

 

البته حیات این مرکز در پی تصویب واگذاری به بخش خصوصی رو به زوال بود اما با واگذاری وظیفه وارسی پروازی و خرید هواپیمای فلایت‌چک متعلق به شرکت فرودگاه‌ها، این مرکز جان تازه‌ای گرفت. در این راستا با عبدالرحیم کاشف‌علیپور، رییس مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی به گفت‌وگو پرداختیم.

 

کاپیتان کاشف‌علیپور لطفا قدری درباره مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی کشور بگویید.

مرکز آموزش فنون بر اساس مصوبه هیات وزیران در سال ۱۳۸۲، در مراحل واگذاری به بخش خصوصی قرار گرفت. اما موانع قانونی باعث عدم  واگذاری آن شده بود. البته زمزمه‌های واگذاری آن و قرارگیری در این شرایط باعث شد بسیاری از امکانات و سرمایه‌های این مرکز تحلیل رود و فعالیت آن به شدت کاهش یابد.

 

با خرید هواپیمای فلایت‌چک King Air 350i و ایده تحویل آن به مرکز فنون، این مرکز جان دوباره‌ای گرفت و با وجود زیرساخت‌های عملیاتی و تعمیر و نگهداری هواپیما و نیرو‌ی انسانی متخصص مناسب مراحل تکمیل فرآیندهای مورد نیاز برای کسب مجوزهای لازم و ترمیم زیرساخت‌های فنی و عملیاتی، آموزش این افراد در حوزه فعالیت‌های وارسی پروازی شروع شد. پس از ۶ ماه تلاش مداوم کارکنان متخصص مرکز٬ مجوزها و زیرساخت‌های لازم را تهیه کردند و سرانجام در خرداد ماه سال گذشته از هواپیمای فلایت چک رونمایی شد.

 

اکنون در این مرکز خدمات وارسی پروازی تمامی فرودگاه‌های کشور در راستای برنامه‌های شرکت فرودگاه‌ها ارایه می‌شود. همچنین بر اساس برنامه‌های مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی و با توجه به ابلاغ مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به رییس مرکز آموزش فنون، برنامه تبدیل این مرکز به واحد تجاری(BUSINESS UNIT) در دستور کار قرار دارد.

 

آیا برای تبدیل مرکز آموزش فنون به واحد تجاری مستقل اقدامی صورت گرفته است؟

برای ایجاد این واحد تجاری مستقل نخستین اقدام، واگذاری وظیفه وارسی پروازی به مرکز و خرید هواپیمای فلایت‌چک بود. با کمک این هواپیما راه‌های هوایی، دستگاه‌های کمک ناوبری و طرح‌های پروازی فرودگاه‌های کشور و فرودگاه‌هایی که تحت پوشش سایر ارگان‌ها قرار دارند، وارسی پروازی شدند. این امر علاوه بر صرفه جویی ارزی قابل توجه برای شرکت فرودگاه‌ها باعث افزایش در آمدهای مرکز شد.

 

در واقع، با خرید دومین فروند از هواپیمای فلایت‌چک می‌توانیم خدمات وارسی پروازی را به سایر کشورها که نیازمند آن هستند ارایه دهیم. در حقیقت با خرید دومین هواپیمای فلایت‌چک، خدمات وارسی پروازی در این مرکز گسترش می‌یابد. همچنین در راستای استفاده بهینه از زیرساخت‌ها و سرمایه‌های مرکز انجام خدمات هوایی مرتبط با فرودگاه‌های کشور از جمله تجسس و نجات و سایر خدماتی که این مرکز می‌تواند به صنعت فرودگاهی و هوانوردی کشور ارائه دهد در دستور کار قرار دارد.

 

در حال حاضر هواپیمای King Air 350i دست‌کم یکبار به همه فرودگاه‌های ایران سرزده است. این هواپیما طی ۹ ماه گذشته موفق به وارسی پروازی ۳۲ دستگاه ILS/DME، ۵۳ دستگاه VOR/DME، ۳۰ دستگاه NDB، ۵۹ یونیت چراغ PAPI و ۲۲ طرح و مسیر پروازی شده است.

 

در حقیقت وارسی پروازی ۱۷۶ سیستم ناوبری هوایی، ۵۹ سیستم ناوبری بصری و ۲۲ طرح و مسیر پروازی طی ۴۵۰ ساعت پرواز صورت گرفت و نتیجه آن علاوه بر افزایش ضریب ایمنی پروازها، بهره‌مندی از توان متخصصان ایرانی و صرفه‌جویی ارزی بود. بنابراین، با هواپیمای فلایت‌چک تنها طی ۹ ماه حدود دو میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی محقق شد.

 

همچنین در سال نخست برای آموزش نیروی انسانی هزینه‌هایی شد. اما در سال دوم به تدریج از هزینه‌های آموزش نیروی انسانی کاسته می‌شود که این موضوع قطعا منتج به افزایش سود شرکت فرودگاه‌ها خواهد شد.

 

عملیات‌های هواپیمای فلایت‌چک ارزش استراتژیک هم به همراه داشته است؟

فعالیت هواپیمای فلایت‌چک علاوه بر ارزش افزوده‌ای که برای شرکت به همراه داشت، وابستگی ایران به کشورهای دیگر را کاهش داد. اکنون از کاهش فعالیت  پروازی فرودگاه‌ها به دلیل منقضی شدن دستگاه‌های کمک ناوبری جلوگیری شد. در واقع این هواپیما دارای ارزش درخور توجه استراتژیک برای کشور و شرکت فرودگاه‌هاست.

 

همچنین از نیروهای انسانی و زیرساخت‌های موجود در این مرکز برای انجام عملیات‌های وارسی پرواز استفاده کردیم تا شرکت فرودگاه‌ها در این زمینه به خوداتکایی برسد و نیازمند سایر سازمان‌‌ها و شرکت‌ها نباشیم. اکنون خلبان‌ها٬ متخصصان وارسی پرواز و متخصصین تعمیر و نگهداری هواپیما ما را در عملیات وارسی به استقلال رساندند.

 

قدری هم درباره عملیات وارسی پرواز بگویید.

عملیات وارسی پرواز کار بسیار سختی و طاقت‌فرسایی است زیرا هواپیما باید در ارتفاع پایین در شرایط آب و هوایی نامناسب در مناطق مختلف از  جمله کوهستانی پرواز کند تا متخصصان چک دستگاه‌های کمک ناوبری را انجام دهند. ممکن است این پرواز تا ۶ ساعت هم به طول بی‌انجامد. همچنین انجام عملیات وارسی پرواز مسئولیت سنگینی را برعهده مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی و متخصصان وارسی پرواز می‌گذارد.

 

تاکنون متخصصان وارسی پروازی مرکز با دقت بالا و با همکاری متخصصان الکترونیک و اداره فنی اقدام به کالیبراسیون دستگاه‌های کمک ناوبری فرودگاه‌های کشور کردند. همچنین بررسی دستورالعمل‌ها و طرح‌های پروازی با همکاری متخصصان مراقبت پرواز با دقت کامل و مطابق با مقررات بین‌المللی انجام می‌شود.

 

تمامی عملیات این مرکز اعم از عملیات پرواز، وارسی پروازی و مهندسی نگهداری هواپیما به طور مداوم تحت بازرسی‌های سخت‌گیرانه کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری است. هفته گذشته و پس از بازرسی‌های دوره‌ای مجوز وارسی پروازی مرکز تمدید شد. این موضوع حاکی از دقت عمل و کیفیت مطلوب این خدمات از سوی مرکز است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.