| کد خبر: 266369 |

◄ ضرورت مصون سازی بندر شهید رجایی در مقابل تهدیدها

رزمایش ترکیبی پدافند غیرعامل، اقدام خرابکارانه، حوادث شیمیایی با حضور ارزیاب های بنادر استان های هرمزگان، خوزستان و مازندران در مجتمع بندری شهید رجایی برگزار شد.

تین نیوز

رزمایش ترکیبی پدافند غیرعامل، اقدام خرابکارانه، حوادث شیمیایی با حضور ارزیاب های بنادر استان های هرمزگان، خوزستان و مازندران در مجتمع بندری شهید رجایی برگزار شد.  

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، رزمایش ترکیبی پدافند غیرعامل، اقدام خرابکارانه، حوادث شیمیایی، حمله سایبری، قطع برق، آلودگی زیست محیطی و واکنش تیم های مقابله با شرایط اضطراری روز یک شنبه در ترمینال کانتینری شماره ۲ مجتمع بندری شهید رجایی برگزار شد.  

در این مراسم مدیر کل بنادر و  دریانوردی هرمزگان با اشاره به وجود 2 هزار و 400 کیلومتر مربع وسعت و حضور حدود 12 هزار نیروی شاغل مستقیم و غیرمستقیم در بندر شهید رجایی اظهار داشت : این بندر با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه بیش از 100 میلیون تن کالا، به تنهایی بیش از 58 درصد عملیات غیر نفتی، 43 درصد عملیات نفتی و 85 درصد از عملیات کانتینری بنادر کشور را بر عهده دارد.

"حسین عباس نژاد" افزود : با توجه به نیاز صنایع کشور حجم زیادی از مواد شیمیایی و کالای خطرناک از طریق بندر شهید رجایی وارد کشور شده و با توجه به ماهیت این گونه کالاها همواره فرآیند تخلیه و بارگیری، انتقال و انبارداری به عنوان یکی از مهم ترین دغدغه در حوزه ایمنی و امنیت این بندر محسوب می شود.

وی ادامه داد: احتمال خطر و اقدامات خرابکارانه در حوزه های حیاتی از جمله بنادر دور از انتظار نیست از این رو با توجه به نقش تاثیرگذار آمادگی بهتر تیم های واکنش اضطراری، ارزیابی تداوم کارکرد در زمان وقوع شرایط اضطراری، نیازسنجی تجهیزات مورد نیاز مدیریت بحران و مقابله اثربخش با شرایط اضطرار، برگزاری این رزمایش ترکیبی در این مجتمع بندری ضروری به نظر می رسید. 

پدافند غیرعامل نیاز ضروری بندر شهید رجایی 

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی پدافند غیرعامل نیاز ضروری این بندر و ارتقای آمادگی را از جمله اهداف اساسی برگزاری این رزمایش دانست و تاکید کرد : آمادگی روحی، تیمی و گروهی، تجهیزاتی و مدیریتی از جمله اهداف این رزمایش است و عملکرد تیم های مختلف توسط گروه داوری ارزیابی می شود.

عباس نژاد با اشاره به تعامل و همکاری مثبت اداره کل بنادر استان با حوزه مدیریت بحران استانداری، بیان کرد: در راستای تحقق اهداف پدافندی این بندر و کاهش آسیب های احتمالی، مرکز ساختمان دیتاسنتر شامل سیستم های کامپیوتری و اجزای مرتبط مانند وسایل ارتباطات از راه دور و سیستم های ذخیره در آن یکی از استانداردترین مراکز در بخش دریایی در مرحله تامین تجهیزات است. 

مدیر کل حوزه راه و شهرسازی سازمان پدافند غیرعامل نیز از پدافند غیرعامل به عنوان یک دفاع تخصصی یاد کرد و گفت : بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری و کانتینری کشور به واسطه وسعت، عملیات های متنوع بندری در پسکرانه ، باراندازها و حوزه های صنعتی و عملیاتی با مخاطرات، حوادث و تهدیدهای متنوعی روبرو است. 

"سید احمد فراستی"، ضمن تاکید بر تقویت و ارتقا آمادگی خطاب به نیروهای عملیاتی در بندر شهید رجایی گفت: مقوله پدافند غیرعامل و مدیریت بحران نیاز ضروری برای این بندر است که با دقت و اشرافیت بیش از پیش آسیب های احتمالی را شناسایی و برای مقابله برنامه ریزی داشته باشیم.

وی یادآور شد : آمادگی و اجرای طرح های مقابله، پاسخ اضطراری و همچنین تمرین گام های عملیاتی در بروز حوادث احتمالی از جمله موارد مهم و مورد تاکید در این مانورها است.

لزوم مصون سازی بندر شهید رجایی در مقابل تهدیدها 

"محمد رادمهر"، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری هرمزگان، نیز گفت : استان هرمزگان یک استان راهبردی است به دلیل برگزاری چنین رزمایش و تمرین هایی باعث ارتقا آمادگی و مصون سازی بندر شهید رجایی در مقابل تهدیدها خواهد بود. 

"رزمایش ترکیبی پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در بندرشهید رجایی با هدف ارتقا سطح آمادگی در برابر تهدیدهای احتمالی، شناسایی نقاط ضعف، هم افزایی و همگرایی بیشتر میان تیم های مقابله با شرایط اضطراری و بحرانی، ارزیابی منابع برای مقابله با مخاطرات احتمالی و حصول اطمینان از کارکرد مناسب تجهیزات شبکه ای و نرم افزارهای کاربردی در بندر شهید رجایی برگزار شد". 

این رزمایش با شرکت مدیران و کارشناسان حوزه های ایمنی، آتش نشانی، یگان دریایی و مجموعه کارکنان عملیاتی و بندری و تعدادی از ارزیاب های بنادر شهید رجایی، شهید باهنر، قشم و استان خوزستان و مازندران در ترمینال کانتینری 2 مجتمع بندری شهید رجایی حضور داشتند. 

ترمینال های کانتینری و محل تخلیه و بارگیری کانتینر در هر بندر به عنوان ویترین آن بندر شناخته شده است.

ترمینال کانتینری شماره 2 مجتمع بندری شهید رجایی بزرگترین ترمینال کانتینری این بندر با برخورداری از بیشترین تجهیزات استراتژیک و حداکثر عمق 15 متر توانایی پهلوگیری بزرگترین کشتی های کانتینری را در این مجتمع بندری فراهم کرده است.

کانتینرها پس از تخلیه از کشتی در این ترمینال قرار گرفته و سپس به ترمینال های دیگر انتقال داده می شود. یکی از کالاهایی که در این ترمینال تخلیه و بارگیری می شود و پروسه تخلیه، بارگیری و انتقال آن نیاز به مراقبت های خاص دارد، کالاهای خطرناک و مواد شیمیایی است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.