| کد خبر: 54964 |

◄ اخبار دریایی ایران در هفته گذشته / از تهیه برنامه راهبری و استراتژیک صنایع دریایی تا برگزاری سومین نمایشگاه بین المللی دریایی

تین نیوز | برگزاری سومین نمایشگاه بین المللی دریایی، کشورهای اسلامی، تهیه برنامه راهبری و استراتژیک صنایع دریایی، افزایش نرخ سوخت کشتی ها، نگران کننده نیست، افق های روشن و افزایش حضور شرکت های بین المللی دریایی در آینده، تدوین استانداردهای آلودگی هوا و ورود آلاینده های دریایی، ظرفیت بالای کشور برای توسعه گردشگری دریایی از جمله مهم ترین اخبار دریایی در هفته گذشته محسوب می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت از تهیه برنامه راهبری و استراتژیک صنایع دریایی خبر داد و گفت: صنایع دریایی کشور در حال شکل گیری و رونق است.

محمدرضا نعمت زاده پس از بازدید از سومین نمایشگاه بین المللی دریایی با تاکید بر افزایش توانمندی های داخلی در بخش صنایع دریایی افزود: با دارا بودن بیش از 5 هزار کیلومتر ساحل باید به توانمندی های بیشتر دست یابیم.

نعمت زاده با اشاره به برنامه های وزارت صنعت، معدن، و تجارت در بخش دریایی گفت: تهیه برنامه راهبری و استراتژیک صنایع دریایی آغاز و در حال تکمیل است.

افزایش نرخ سوخت کشتی ها، نگران کننده نیست
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید یاد بگیریم که در سطح جهانی با قیمت های بین المللی رقابت کنیم لذا افزایش نرخ سوخت نباید ایجاد نگرانی کند، گفت: تنها راه پایداری صنعت دریایی، رقابت بین المللی است.

عباس آخوندی با تاکید بر لزوم بهره برداری حداکثری از دریا گفت: ایران از جهت استراتژیک نسبت به کشورهای محصور در خشکی از موقعیت استثنایی برخوردار است به طوری که از شمال و جنوب به دریا دسترسی دارد

وی با بیان اینکه در خلیج فارس به توسعه قابل قبولی رسیدیم اما در دریای عمان و سواحل مکران آنچنان که باید و شاید پیشرفت نداشتیم افزود: در سال های اخیر با توجه به تحریم های بین المللی، رفت و آمد خطوط کشتیرانی متوقف شد اما در روزهای اخیر اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است.

افق های روشن و افزایش حضور شرکت های بین المللی دریایی در آینده
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه افق روشنی در زمینه فعالیت های دریانوردی کشور ایجاد شده است، گفت: حضور شرکت های بزرگ در زمینه حمل و نقل و صنایع دریایی در آینده بیشتر می شود.

محمد سعیدنژاد در مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه بین المللی دریایی در جمع خبرنگاران گفت: 75 شرکت داخلی و 20 شرکت خارجی از 8 کشور در این نمایشگاه حضور دارند.

وی افزود: با توجه به استقبال شرکت های حمل ونقل دریایی، تا کنون 8 شرکت بزرگ دریایی به بنادر ایران بازگشتند و شرکت های دیگر نیز در پی بازگشت به ایران هستند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه افق روشنی در زمینه فعالیت های دریانوری کشور ایجاد شده است گفت: استقبال شرکت های دریایی برای حضور در سومین نمایشگاه بین المللی دریایی، نشان می دهد حضور شرکت های بزرگ در زمینه حمل و نقل و صنایع دریایی در آینده بیشتر می شود.

رونمایی از نخستین بویه ناوبری و شناور جمع آوری زباله در سومین نمایشگاه بین المللی دریایی
نخستین بویه ناوبری ساخت داخل و یک فروند شناور جمع‌آوری زباله ساخت محققان داخلی كشورمان با حضور وزیر راه و شهرسازی در حاشیه افتتاح سومین نمایشگاه بین‌المللی دریایی رونمایی شدند.

عباس آخوندی در حاشیه افتتاح سومین نمایشگاه بین‌المللی دریایی از نخستین بویه ناوبری ساخت داخل که توسط پژوهشکده صنعتی اصفهان ساخته شده است، رونمایی کرد. جنس بدنه این بویه پلی‌اتیلن و ارتفاع کل آن ۵ و نیم متر است و برای ساخت آن ۶۵۰ میلیون ریال هزینه شده است.

همچنین از یک فروند شناور جمع‌آوری زباله ساخت داخل در حاشیه این نمایشگاه توسط وزیر راه و شهرسازی رونمایی شد. طول این شناور ۸ متر، عرض آن ۹ و نیم متر، ارتفاع آن هفت دهم متر و آبخور این شناور نیز ۳ دهم متر است. شناور جمع‌آوری زباله توسط شرکت فن آوران سیراف و با ارزش ۳ میلیارد ریال ساخته شده است.

تدوین استانداردهای آلودگی هوا و ورود آلاینده های دریایی
مدیرکل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، از تعطیلی 3 شناگاه در استان های شمالی کشور خبر داد و گفت: از آستانه ظرفیت های خودپالایی دریایی عبور کردیم.

داود میرشکار اظهار کرد: استانداردهای آلودگی هوا، ورود آلاینده ها، ورود فاضلاب به دریا در دست تدوین است و در این زمینه جلسات مختلفی با سازمان استاندارد داشتیم تا طی مراحل اداری این استاندارها تصویب و لازم الاجرا شود.

وی با تاکید بر لزوم تکمیل تصویه خانه های فاضلاب استان های ساحلی گفت: متاسفانه استان های شمالی در این زمینه بسیار ضعیف هستند و تصویه خانه های مکفی در مناطق شمالی وجود ندارد لذا بار آلودگی های میکروبی در بخشی از نقاط دریای خزر بالاست.

"مارینا" و توسعه گردشگری دریایی
در چهاردهمین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی گزارش اقدامات انجام شده در اتاق فکر بنادر بوشهر و امیرآباد مطرح و برای توسعه گردشگری دریایی، پیشنهاد احداث مارینا (پارک شناورهای تفریحی) ارائه شد.

چهاردهمین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی، روز 19 خرداد با حضور مدیرعامل و روسای کارگروه ها و نمایندگانی از بخش خصوصی، برگزار شد.

در این نشست گزارش اقدامات انجام شده در اتاق فکر بنادر بوشهر و امیرآباد مطرح و درباره تاثیرات افزایش نرخ سوخت بر عملکرد کشتیرانی ها بحث و تبادل نظر شد، همچنین در راستای توسعه گردشگری دریایی پیشنهاد احداث مارینا (پارک شناورهای تفریحی) ارائه شد.

امتیازات ویژه همراه با افزایش نرخ سوخت به شرکت های حمل و نقل اعطا شود
یک کارشناس حمل و نقل دریایی با بیان اینکه تصمیم گیران کشور قبل از افزایش قیمت ها آثار منفی را ارزیابی و از قبل مردم را آگاه کنند، گفت: دولت باید همزمان با افزایش نرخ سوخت، امتیازات ویژه به شرکت های حمل و نقل اعطا کند.

سید محمد جواد طباطبایی با بیان اینکه در بخش حمل و نقل دریایی از نرخ های بین المللی استفاده می شود، اظهار کرد: سوختی که برای کشتی ها در نظر گرفته می شود متناسب با نرخ های بین المللی است لذا افزایش نرخ سوخت تاثیر چندانی در حمل و نقل دریایی ندارد اما در بخش خدمات پس از ورود کالا به بنادر که باید از آنجا به مراکز توزیع و مصرف برود تاثیر بیشتر خواهد گذاشت.

وی با تاکید بر اینکه افزایش نرخ سوخت در بخش های مختلف کشور تاثیرگذار است، گفت: سوخت، تاثیر مستقیم در هزینه های حمل و نقل دارد و حمل و نقل هم شریان اصلی جریان جابجایی بار و مسافر است.

ظرفیت بالای کشور برای توسعه گردشگری دریایی
یک فعال گردشگری دریایی با تاکید بر اینکه جزایر جنوبی کشور از ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به سایت گردشگری دریایی برخوردار است گفت: در چابهار، تجمع مرجان های دریایی در عمق 10 متر و به طول حدود 40 الی 50 کیلومتر موجود است که در هیچ جای جهان، چنین منظره ای وجود ندارد.

محسن عطاران با بیان اینکه گردشگری دریایی در جنوب کشور بازدهی بیشتر دارد اظهار کرد: به علت آلودگی دریای شمال و عدم وجود محیط زیست دریایی مطلوب، گردشگری دریایی در شمال کشور ضعیف است.

وی با تاکید بر اینکه در چابهار و جزایر قشم، هنگام، و لاوان به علت وجود آبزیان و مرجان های دریایی ظرفیت تبدیل شدن به سایت گردشگری دریایی وجود دارد، گفت: در چابهار، تجمع مرجان های دریایی در عمق 10 متر و به طول حدود 40 الی 50 کیلومتر موجود است که در هیچ جای جهان، چنین منظره ای وجود ندارد اما متاسفانه امکانات مورد نیاز برای توسعه گردشگری دریایی در کشور فراهم نیست.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.