| کد خبر: 132035 |

برنامه ریزی برای اتصال ریلی ایران به شبکه‌های فراآسیایی

تین نیوز

پنجمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته، به منظور توسعه و تقویت زیربناهای حمل ونقل ریلی با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی، صبح روز دوشنبه آغاز به کار کرد.

 

به گزارش جهان اقتصاد، این نمایشگاه به عنوان دومین نمایشگاه بزرگ حمل ونقل ریلی جهان، با حضور ۱۶۰ شرکت داخلی و ۱۳۰ شرکت خارجی از ۱۶ کشور جهان آخرین دستاوردهای خود را عرضه می کنند.

 

وزیر راه و شهرسازی در افتتاحیه این نمایشگاه، اتصال به تمام شبکه‌های فراآسیایی را در دستور کار وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد و گفت: این موضوع را نسبت به هیچ همسایه‌ای فروگذار نمی‌کنیم و معتقدیم باید به همه آن‌ها متصل شویم.

 

عباس آخوندی اظهار داشت: از نظر من راه‌آهن پیش از آنکه به عنوان یک صنعت نگاه شود یک تحول در شبکه مدرن زندگی است.

 

وی افزود: ما باید راه‌آهن را در سطح زندگی مردم بیاوریم، اگر راه‌آهن بخواهد به سبک زندگی مردم ورود کند در حوزه‌های شهرسازی، حمل ونقل مسافر و بار، صنعت، بازرگانی، ارتباطات بین‌المللی، سیاست داخلی و خارجی و غیره نقش دارد.

 

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: اینکه تجربه شهری ایران براساس طراحی خودرو محور باشد و تمام طراحی شهر متکی برآن باشد که چه مقدار سطح راه‌ها برای تردد خودرو اختصاص می‌یابد و چقدر به ریل اهمیت داده می‌شود مسئله مهمی است.

 

آخوندی خاطرنشان کرد: ما نیاز داریم یکبار رویکرد زندگی مدرن ایران را از لنز عینک ریل بازبینی کنیم اگر آشفتگی در سکونتگاه‌ها و حاشیه‌نشینی داریم نگاه کنیم که ریل می‌توانست چه کمکی به ما در ساماندهی این دو موضوع کند.

 

این مقام مسئول تصریح کرد: اگر الان در واقع برای جابه‌جایی ساده، شهر غیرقابل حرکت شده است، به این دلیل است که اگر ۱۰ درصد هزینه‌های توسعه شهری برای توسعه خودرومحور تمرکز پیدا نمی‌کرد و روی شهرسازی ریل‌پایه متمرکز می‌شد آیا حرکت روان‌تری در شهرهای خود نداشتیم؟

 

عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه گفت: اگر سیستم لجستیک ایران را طوری طراحی می‌کردیم که بار از بندر توسط ریل به لجستیک پارک می‌رسید و توسط کامیون به مناطق همجوار منتقل می‌شد آیا نظام ریلی متفاوتی نداشتیم؟

 

نه به دو طبقه کردن محور کرج-تهران

آخوندی در ادامه به معضل آلودگی هوای تهران اشاره کرد و گفت: در حالی‌که در محور کرج-تهران روزانه بیش از ۱۰۰ هزار خودرو تردد می‌کند در ابتدای مسئولیت من در وزارت راه و شهرسازی بارها در خواست می‌شد که این مسیر را دو طبقه کنم اگرچه در برابر مخالفت من همچنان این طرح طرفداران خود را دارد اما چرا هیچ‌کدام از چندبرابر کردن ظرفیت ریلی این مسیر صحبتی به میان نمی‌آورد؟

 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه وقتی از بحث ریل صحبت می‌کنم منظورم فقط شامل چند پروژه نیست گفت: اگر اقبال ایران به شبکه ریلی در دستور کار دولت‌های قبل بود ما به وضعیت امروز دچار نبودیم. آیا برای ما امکان‌پذیر نبود که طی ۱۰ سال گذشته خط ریلی خاصی برای مسیرهای هرات، آستانه، اشرفیه، دوشنبه داشته باشیم و از طرفی خط ریلی خوب بین چین و دریای عمان در اختیار داشته باشیم؟

 

وی ابراز داشت: در محور شرق زودتر از این می‌توانستیم انواع اتصالات ریلی را داشته باشیم. به طوری‌که راه‌آهن قزوین-رشت-آستارا را پیگیری می‌کردیم و در غرب به عراق متصل می‌شدیم. همچنین می‌توانستیم به کارست در ترکیه متصل شویم.

 

عضو کابینه دولت تدبیرو امید با بیان اینکه نگاه ما به ریل یک نگاه استراتژیک مبنی بر تغییر در همه چیز است عنوان کرد: از شهروند از لحظه‌ای که صبح از خانه بیرون می‌آید و یک شکل حمل ونقل را انتخاب کند تا مباحث ارتباطات بین‌المللی به حمل ونقل ریلی باز خواهد گشت.

 

آخوندی یادآور شد: ما می‌توانیم با افغانستان، پاکستان، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق چندین خط ارتباطی داشته باشیم. لذا باید بحث ریل را در لایه‌های مختلف مورد توجه قرار دهیم و آن‌وقت آثار آن فوق‌‌العاده فزاینده خواهد بود.

 

وزیر راه و شهرسازی به تشکیل شبکه ریلی آسیایی به منظور ایجاد منافع مشترک اشاره کرد و گفت: در این صورت ارقام جابه‌جایی بار از وضعیت فعلی ده‌ها میلیون تن متفاوت خواهد بود.

 

وی با اشاره به حمل ونقل مسافر در حوزه ریلی اظهار داشت: می‌توانیم قطار مسافری داشته باشیم که از شهرهای اصلی کشورهای همسایه به شهرهای اصلی کشورمان متصل باشند. چرا نمی‌توانیم بین هرات و مشهد، کراچی و چابهار قطار داشته باشیم؟ همچنین با توجه به حجم فوق‌العاده مسافر بین ایران و عراق می‌توانیم ارتباط ریلی در این مسیر نیز ایجاد کنیم.

 

این مقام مسئول افزود: سهم ریل ناچیز است بنابراین آن‌طور که من به این موضوع نگاه می‌کنم فراتر از چند پروژه است، آن‌وقت می‌توان برای ایجاد اشتغال، نگهداری، بهره‌برداری و ایجاد روابط بین‌المللی و داخلی می‌توان بازاندیشی کرد که در این مسئله رویکرد بازرگانی نقش محوری پیدا می‌کند.

 

ضرورت افزایش سهم حمل ونقل حومه ای تا ۵۰ درصد

آخوندی در ادامه به اهمیت تاسیس شرکت قطارهای حومه‌ای اشاره کرد و گفت: باتوجه به سهم یک میلیون نفری مسافر بین تهران و شهرهای اطراف آن باید سهم حمل ونقل ریلی در جابه‌جایی مسافر حومه‌ای را به ۵۰ درصد یعنی حدود ۵۰۰ هزار نفر برسانیم.

 

وی در ادامه به برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: در برنامه ششم در نظر داریم با ایجاد صندوق توسعه حمل ونقل بهره‌وری اقتصادی ایجاد کنیم. همچنین با اجرای توسعه مبتنی بر حمل ونقل TOD در نظر داریم ایستگاه‌های راه‌آهن را تبدیل به مراکز توسعه شهرهای آینده کنیم تا سکونتگاه‌ها براساس آن‌ها شکل بگیرند.

 

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به همین خاطر آیین‌نامه شهرسازی ریل‌پایه را تصویب کردیم و مهندسان مشاور باید باری دیگر همه چیز را مورد بازنگری قرار دهند.

 

آخوندی شهری با قابلیت زندگی را مبتنی بر شهرسازی ریل‌پایه خواند و تاکید کرد: باید در صدر تغییرات ساختاری به سراغ شرکت‌های لیزینگ ریلی برویم که با اجرای آن دولت یازدهم برای ورود ۳۰ هزار واگن به ناوگان ریلی کشور و ۳ هزار واگن مسافری کار بزرگی است.

 

این مقام مسئول با اشاره به سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در دولت تدبیر و امید بیان داشت: ما توانستیم سکویی برای پرش‌های بزرگ ایجاد کنیم.

 

ساخت ۸۳۸ کیلومتر خط‌آهن در دولت یازدهم

وزیر راه و شهرسازی ساخت ۸۳۸ کیلومتر خط‌آهن در دولت یازدهم را اتفاق نادری دانست و افزود: همچنین ۹۵۰ کیلومتر خط دوم مورد بهره‌مندی قرار گرفته است اما اضافه شدن ۸۳۸ کیلومتر ریل به شبکه ریلی کشور در تاریخ راه‌آهن بی‌سابقه است. در واقع در حال وارد شدن به فاز جدیدی از راه‌آهن هستیم.

 

آخوندی با اشاره به راه‌آهن سریع‌السیر و قطارهای برقی تصریح کرد: وقتی از راه‌آهن سریع‌السیر صحبت می‌کنیم از قرارداد و پروژه در حال اجرا صحبت می‌کنیم و هنگامی که از راه‌آهن برقی سخن به میان می‌آید پروژه‌ای برای نمایش داریم. از طرفی ریل را به بنادر بردیم و الان شاهد همکاری ریل و بندر در کنار یکدیگر هستیم.

 

وی با بیان اینکه به طور حتم به سمت نظام شهرسازی ریل‌پایه، حمل ونقل حومه‌ای، فناوری‌های نوین و بازنگری لجستیک می‌رویم خاطرنشان کرد: امیدوارم که این نمایشگاه با حضور ۱۳۰ شرکت خارجی از ۱۶ کشور دنیا بیانگر ارتباط تجاری ایران با جهان باشد.

 

افتتاح خط دوم و سوم راه آهن تهران – کرج در سال جاری

معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در این مراسم با بیان اینکه در طول سال‌های ۹۳ تا ۹۵ راه‌آهن ۶هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش پروژه‌های ریلی انجام داد که این رقم بیش از سرمایه‌گذاری دولت در ۱۰ سال گذشته بود، گفت: امسال خط دوم و سوم راه آهن تهران – کرج به افتتاح می‌رسد.

 

سعید محمدزاده با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۲۲ میلیارد تن کیلومتر باردربخش ریلی جابجا شد اظهار داشت: این رقم در سال ۹۵ با اتخاذ سیاست‌های جدید در حوزه حمل و نقل ریلی به ۲۷٫۲ میلیارد تن کیلومتر رسید.

 

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه طبق برنامه‌های انجام شده تا سال ۱۴۰۵ حجم جابجایی بارهای ریلی باید به ۲۱۰ میلیون تن برسد ادامه داد: اگر یک‌سوم این رقم توسط ریل جابجا شود و ما بقی آن به جاده منتقل شود در مصرف سوخت سرمایه‌های کلانی از دست داده‌ایم. همچنین زیرساخت جاده‌ها هم از بین می‌رود.

 

وی افزود: اگر جابجایی بار را به جاده منتقل کنیم شاهد ازبین رفتن سرمایه‌ها و ثروت کشور خواهیم بود. از سوی دیگر بحث افزایش ایمنی جاده‌ها مطرح است که با انتقال جابجایی‌ها به ریل به اهدافمان در این حوزه خواهیم رسید.

 

محمدزاده اظهار داشت: تا سال ۱۴۰۵ حداقل باید ۴۰ درصد بار کشور از طریق جاده جابجا شود و اگر سیاست‌هایمان برای این مقدار جابجایی محقق شود تنها توانسته‌ایم ۱۳ درصد از برنامه را به اجرا برسانیم.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تا پایان برنامه ششم باید حداقل ۳۰ درصد بارهای کشور توسط ریل جابجا شود.

 

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با تاکید براینکه از سال ۹۳ تا سال گذشته مبلغ ۶هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دولتی در اختیار پروژه‌های راه‌آهن قرارگرفت ادامه داد: این حجم ازسرمایه‌گذاری  با محاسبه تورم و ارزش پول بیش از اعتبارات ۱۰ سال گذشته است  و در کنار این یک درصد از محل فروش نفت و گاز به توسعه راه آهن اختصاص می یابد.

 

وی ادامه داد از سال ۹۲ تا به امروز سیر حمل و نقل کالا از شبکه ریلی صعودی بوده است ادامه داد: برای سرمایه‌گذاری در حوزه راه‌آهن مشوق‌هایی را از جمله به صفر رساندن تعرفه‌های ریلی و به صفررساندن مالیات بر ارزش افزوده را در این حوزه انجام شده است.

 

سه قرارداد خرید ۶۰۰ دستگاه واگن باری امضا شد

در حاشیه پنجمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی ایران، سه قرارداد بین شرکت های ایرانی برای خرید ۶۰۰ دستگاه واگن باری (لبه بلند و مخزن دار) امضا شد.

 

نخستین قرارداد مربوط به پرداخت یارانه صرفه جویی سوخت برای اجرای طرح توسعه حمل و نقل بار و مسافر بین شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و راه آهن جمهوری اسلامی ایران امضا شد.

 

در این قرارداد برابر مصوبه شورای اقتصاد قرار است ۲۰۰ دستگاه واگن باری جدید لبه بلند در مدت ۸۲ ماه به راه آهن جمهوری اسلامی ایران تحویل شود.

 

قرارداد دیگری برای تولید ۳۰۰ دستگاه واگن بالاستبر بین شرکت تجارت کوشش سپاهان به عنوان خریدار این واحدها و شرکت واگن سازی کوثر امضا شد.

 

بر اساس این گزارش، در قرارداد دیگری که همزمان با این نمایشگاه بین مدیران عامل دو شرکت توسعه حمل و نقل پارسیان و شرکت صنایع آهن و فولاد درخشان به امضا رسید،‌ خرید ۱۰۰ واگن مخزن دار در دستور کار قرار گرفت.

 

اعلام آمادگی ۹ شرکت خارجی برای تامین مالی خرید هواپیما

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل نیز در حاشیه نمایشگاه گفت:‌ ۹ شرکت بزرگ مالی از کشورهای ژاپن، نروژ، دانمارک، چین، ایرلند و انگلیس برای تامین مالی – فاینانس- خرید هواپیما از سوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اعلام آمادگی کرده اند.

 

اصغر فخریه کاشان افزود: اسناد مناقصه این فاینانس در دست تهیه است و امیدواریم تا یک ماه آینده منتشر شود.

 

وی با اشاره به قرارداد تأمین مالی برقی‌سازی راه‌آهن تهران ـ مشهد با چینی‌ها گفت: این قرارداد ۲ میلیارد یورویی نهایی شده است.

 

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل در ادامه افزود: مدیرعامل ایران ایر برای تحویل هواپیماهای ای تی ار به فرانسه سفر کرده است و امیدواریم این هواپیماها بزودی وارد کشور شود تا در ناوگان ایران ایر مورد استفاده قرار گیرد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.