| کد خبر: 170982 |

◄ لزوم تغییر کاربری صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن

با وجود این‌که پیش از این نیز اعتراض‌های بسیاری نسبت به عملکرد غیرشفاف صندوق داشتیم اما در جهت پیگیری جدی‌تر مطالبات خود در صدد تشکیل هرچه سریع‌تر انجمن صنفی کارگری هستیم و قصد داریم از آن مسیر خواسته‌های خود را دنبال کنیم.

تین نیوز

پایگاه خبری-تحلیلی تین‌نیوز بر اساس رسالت حرفه‌ای خود سلسله گزارش‌ها و گفت‌وگوها با موسسان، هیات مدیره و اعضای مجمع صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن، به‌منظور بررسی چالش‌های مربوط به موسسه صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن را منتشر کرده است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، این صندوق که به‌منظور رفع نیازهای ضروری کارکنان و همچنین به‌کارگیری منابع صندوق در جهت کسب درآمد بیش‌تر برای ایجاد پشتوانه رفاه- در زمان حال و آینده- کارکنان راه‌آهن تاسیس شده است، توسط اعضای آن محلی برای شک و تردید شده است.

 یک کارشناس ارشد حقوقی که عضو صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن است، درباره این موضوع به خبرنگار ما گفت: ایجاد شفافیت در صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن یکی از خواسته‌های ما است که طبق قوانین مدنی کشور باید از راه قانونی پیگیری شود.

شهرام قوچی افزود: با وجود این‌که پیش از این نیز اعتراض‌های بسیاری نسبت به عملکرد غیرشفاف صندوق داشتیم اما در جهت پیگیری جدی‌تر مطالبات خود در صدد تشکیل هرچه سریع‌تر انجمن صنفی کارگری هستیم و قصد داریم از آن مسیر خواسته‌های خود را دنبال کنیم.

قوچی توضیح داد: بنابراین از این پس به‌صورت قانونی و ثبت‌شده مطالبات صندوق پس‌انداز راه‌آهن را به همراه سربرگ و مهر انجمن پیگیری خواهیم کرد. چراکه ایجاد شفافیت در این صندوق خواسته قانونی ما است.

او درباره مفاد اساس‌نامه این صندوق گفت: اساس‌نامه صندوق طبق بندهای قانون تجارت نوشته نشده و دارایی‌های آن نیز بر طبق بندهای قانون مدنی نیست.

این عضو صندوق تاکید کرد: اعضای این موسسه مالی در هیچ‌یک از تصمیم‌گیری‌ها برای مال و دارایی‌های صندوق موثر نیستند و حتی تشکیل مجامع هم در دست مدیران راه‌آهن است.

قوچی گفت: باوجود این‌که در بندهای اساسنامه صندوق آمده بود که قوانین باید طبق سازمان تجارت جهانی نوشته شوند، اما هیچ‌کدام از بندها بر این اساس تنظیم نشده است و در هیچ‌یک از شرکت‌ها و موسسات مالی چنین قوانینی که ناظر بر عدم دخالت اعضا در تعیین بازرس و مدیرعامل و تشکیل اساس‌نامه باشد نیز وجود ندارد.

این کارشناس حقوقی افزود: در ماده 49 آیین استخدامی راه‌آهن (در تاریخ 12/7/72) آمده که هیات وزیران به‌منظور تشویق کارکنان به سرمایه‌گذاری، این صندوق را در زمان آقای رفسنجانی تشکیل داده‌اند‌، اما ایراد کار اینجا است که دست موسسان را برای نوشتن اساس‌نامه باز گذاشتند.

قوچی ادامه داد: در شرایط فعلی، گویا این صندوق فقط برای راه‌آهن ایجاد شده است نه اعضای صندوق؛ چراکه اساس‌نامه هیچ راهی را برای تامین خواسته‌های کارکنان باز نگذاشته است.

این عضو صندوق تصریح کرد: ما درخواست تاسیس شرکت‌ سهامی را به جای صندوق فعلی به این دلیل که سود بیش‌تری را متوجه کارکنان خواهد کرد، داریم که امیدواریم بتوانیم به این خواسته خود جامه عمل بپوشانیم.

قوچی تاکید کرد: صندوق فعلی با هشت هزار و 250 عضو حداقل 900 میلیارد سرمایه دارد و چند سالی است که مالیات مربوط به آن را پرداخت نشده است. این عملکرد نیز یکی از دلایل ما برای تغییر کاربری این صندوق است.

این عضو صندوق کارکنان راه‌آهن همچنین گفت: اعضای صندوق به سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات کشور، سازمان حسابرسی و کمیسیون اصل 90 مجلس شکایت کرده است و امید به پیگیری مطالبات‌ به این طریق وجود دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.