| کد خبر: 267974 |

سامانه تبدیل قولنامه به سند چه زمانی آغاز به کار می‌کند؟

قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول پس از سال ها در آستانه نهایی شدن است.

تین نیوز

قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول پس از سال ها در آستانه نهایی شدن است. طبق این قانون سامانه ای پیش بینی شده است که صاحبان املاک قولنامه ای از طریق آن می توانند سند عادی ملک خود را به سند رسمی تبدیل کنند و به این ترتیب بساط اسناد قولنامه ای برچیده خواهد شد.

 

​به گزارش تین نیوز به نقل از اقتصاد آنلاین، طرح الزام به تنظیم سند رسمی در معاملات مربوط به اموال غیر منقول از حدود ۱۰ سال قبل در مجلس های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. این طرح ۷ سال بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان رفت و برگشت داشت و چهار مرتبه شورای نگهبان نسبت به این طرح ایراد گرفت که در نهایت نیز به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد.

به گفته محمدامین کیخای فرزانه، عضو کمیته نهایی سازی متن طرح الزام به تنظیم سند رسمی در معاملات مربوط به اموال غیرمنقول در مجمع تشخیص مصلحت نظام، این طرح حداکثر تا پایان سال به جمع بندی و تصویب می رسد. 

کیخای فرزانه ۹ بهمن ماه در گفت وگو با خبرگزاری فارس ضمن اشاره به این که ۴۰ الی ۵۰ میلیون سند عادی در کشور داریم، تأکید کرد هدف از قانون الزام به ثبت رسمی اموال غیرمنقول این است که این اطمینان خاطر را به مردم بدهد که اگر سند رسمی داشتند، دیگر نگران نباشند و دیگر برای اموال غیرمنقول آن ها معارضی پیدا نخواهد شد و مالکیت آن ها نقض نمی شود.

​فرصت ۴ ساله به مالکان برای تبدیل قولنامه مسکن به سند رسمی

حدود دو ماه قبل رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بابت تصویب طرح اعتباربخشی به اسناد رسمی از مجمع تشخیص مصلحت نظام قدرردانی کرد و گفت: در مجموع حدود ۴ سال به مردم برای دریافت اسناد رسمی اراضی و املاک قولنامه ای فرصت داده شده است.

حسن بابایی ۱۸ آذرماه بیان کرد: با تصویب نهایی قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، سازمان ثبت مکلف است سامانه ای را فعال کند و در این سامانه مالکین اراضی و املاک قولنامه ای باید مدارک و مستندات مالکیت خود را با مهلت دو ساله بارگذاری کنند و دو سال بعد از بارگذاری مستندات نیز فرصت دارند که نسبت به دریافت سند اقدام کنند و در مجموع حدود ۴ سال به مردم برای دریافت اسناد رسمی اراضی و املاک قولنامه ای فرصت داده شده است.

​رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خاطر نشان کرد: نقل و انتقال های بعدی در سامانه ثبت الکترونیک اسناد و در دفاتر اسناد رسمی به صورت قانونی ثبت می شوند و اگر این فرآیندها طی نشود، دعواهای مطرح در مراجع قضایی با اسناد عادی دیگر قابلیت استناد نخواهند داشت و این اسناد در دادگاه ها و ادارات هم قابل قبول نیستند، لذا اسناد عادی در اختیار مردم از اعتبار نمی افتند و در این فرآیند به مردم برای تبدیل آن ها به اسناد رسمی فرصت داده می شود.

پیشتر ذبیح الله خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره نقش جدید بنگاه ها پس از اجرایی شدن طرح طرح الزام به تنظیم سند رسمی در معاملات مربوط به اموال غیر منقول گفته بود: بنگاه های معاملات ملکی باید بعد از به نتیجه رساندن معامله، پیش نویس آن را در سامانه ای که طراحی خواهد شد ثبت کنند و از این طریق دفاتر سند رسمی را صادر می کنند تا جلوی سوءاستفاده ها گرفته شود.

طرح تبدیل قولنامه مسکن به سند رسمی کی اجرا می شود؟

همانطور که اشاره شد عضو کمیته نهایی سازی متن طرح الزام به تنظیم سند رسمی در معاملات مربوط به اموال غیرمنقول در مجمع تشخیص مصلحت نظام از نهایی شدن طرح تا پایان سال خبر داده و پس از آن وظیفه اجرای طرح به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سپرده خواهد شد.

بر اساس گفته های رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اجرای این طرح قرار است از طریق یک سامانه صورت بگیرد. محمد بابایی سه شنبه ۱۹ دی ماه در حاشیه مراسمی که در ساوه برگزار شد گفت: سازمان، طراحی سامانه را آغاز کرده است و این قول را می دهیم پس از نهایی شدن طرح، ظرف دو ماه سامانه مربوطه فعالیت خود را آغاز کند.

با توجه به اینکه طرح تبدیل قولنامه مسکن به سند رسمی هنوز در مجمع تشخیص مصلح نظام نهایی نشده است به احتمال زیاد اجرای این طرح به سال ۱۴۰۳ موکول خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.