| کد خبر: 258713 |

تورم مسکن در اروپا 212 درصد؛ در ایران 2000 درصد!

اداره آمار کمیسیون اروپا اطلاعات تازه ای از نرخ اجاره و قیمت مسکن در اتحادیه اروپا منتشر کرده است که بر اساس آن استونی با 212 درصد افزایش، بیشترین تورم مسکن را در اروپا و در 13 سال گذشته داشته است؛ این در حالی است که بازار مسکن ایران در همین بازه بیش از دو هزار درصد افزایش قیمت را پشت سر گذاشته است!

تین نیوز

اداره آمار کمیسیون اروپا اطلاعات تازه ای از نرخ اجاره و قیمت مسکن در اتحادیه اروپا منتشر کرده است که بر اساس آن استونی با 212 درصد افزایش، بیشترین تورم مسکن را در اروپا و در 13 سال گذشته داشته است؛ این در حالی است که بازار مسکن ایران در همین بازه بیش از دو هزار درصد افزایش قیمت را پشت سر گذاشته است!

 

 

به گزارش تین نیوز به نقل از تجارت نیوز، اداره آمار کمیسیون اروپا آمار تازه ای را از نرخ اجاره و قیمت مسکن در محدوده این اتحادیه منتشر کرده است. بر این اساس در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، قیمت مسکن در اتحادیه اروپا در مقایسه با سه ماهه چهارم سال گذشته، ۰.۷ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که در همین مدت اجاره ها ۰.۹ درصد افزایش را تجربه کرده است.

کاهش قیمت مسکن در برابر رشد اجاره بها

این دومین کاهش فصلی مسکن پس از کاهش منفی ۱.۴ درصدی در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ است. علاوه بر این، در مقایسه با سه ماهه اول سال ۲۰۲۲، اجاره بها و قیمت مسکن در اتحادیه اروپا به ترتیب ۲.۹ درصد و ۰.۸ درصد رشد داشته است.

قیمت مسکن در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ سریع تر از اجاره رشد کرده بود. اما در سه ماهه سوم سال گذشته، قیمت مسکن با همان سرعت اجاره افزایش یافت. از سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲، قیمت مسکن شروع به کاهش کرد، در حالی که اجاره همچنان روند صعودی را طی می کند.

از سال ۲۰۱۰ تا سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، اجاره بها ۲۰ درصد و قیمت مسکن ۴۶ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که قیمت مسکن در استونی، مجارستان، لیتوانی، لتونی، لوکزامبورگ، چک و اتریش بیش از دو برابر شده است.

در مقایسه سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ با سال ۲۰۱۰، قیمت مسکن در ۱۸ کشور اتحادیه اروپا بیش از اجاره افزایش یافته است.

در این مدت، قیمت مسکن در ۲۴ کشور اتحادیه اروپا افزایش و در سه کشور کاهش یافته است. طبق گزارش یورواستات در استونی (۲۰۰ درصد)، مجارستان (۱۸۰ درصد)، لیتوانی (۱۲۶ درصد)، لتونی (۱۳۲ درصد)، لوکزامبورگ (۱۲۶ درصد)، چک (۱۲۳ درصد) و اتریش (۱۲۲ درصد) رشد داشته است. کاهش قیمت در یونان (منفی ۱۴ درصد)، ایتالیا (منفی ۹ درصد) و قبرس (منفی دو درصد) بوده است.

طی این ۱۳ سال، قیمت اجاره، در ۲۶ کشور اتحادیه اروپا افزایش و تنها در یک کشور کاهش داشته است. بیشترین افزایش برای استونی (۲۱۲ درصد) و لیتوانی (۱۶۵ درصد) بوده است. تنها کاهش هم برای یونان و رقم منفی ۲۲ درصد ثبت شده است.

وضعیت بازار مسکن در ایران

آشفتگی اقتصاد کلان ایران در سال های گذشته باعث ایجاد رکودهای عجیب و غریبی نیز در بازار مسکن شده است. قیمت ها از دهه 80 وارد سیر نزولی شد و چاره اندیشی دولت نهم در قالب طرح مسکن مهر نیز جلودار آن بود، تا اینکه در نهایت در دوره دوم ریاست جمهوری روحانی با خروج ترامپ از برجام و شدت گرفتن تحریم و تورم، سر به فلک کشید و وارد کانال 30 میلیون تومان شد.

افزایش قیمت مصالح ساختمانی نیز به مرور حاشیه سود انبوه سازان را تا آنجا کاهش داده که تمایل آنها اکنون برای ساخت و ساز به پایین ترین حد خود رسیده و در نتیجه کشور نیازمند عرضه میلیون ها واحد مسکونی است تا کمی آرام بگیرد؛ وعده ابتدایی دولت سیزدهم در قالب طرح نهضت ملی مسکن تا کنون حتی یک واحد آن محقق نشده است.

از سوی دیگر وضعیت بحرانی معیشت قدرت خرید مردم را تا حدی کاهش داده است که حالا خرید واحد کوچک و کم کیفیت در کلانشهری مانند تهران برای مردم تبدیل به رویا شده است.

همسو با این بحران در بازار مولد مسکن دولت از ابتدای زمستان سال گذشته از انتشار آمارهای مربوط به بازار خرید و اجاره خانه جلوگیری کرده و همین امر فعالان در این حوزه بیشتر سرگردان کرده است.

البته کارشناسان در این حوزه معتقد هستند اکنون متوسط قیمت مسکن در شهر تهران از 65 میلیون تومان گذشته است.

این در حالی است که از آغاز سال 1402 بازار اجاره نیز در حال تجربه قیمت های افسارگسیخته ای است تا آنجا که برخی مستاجران در شهر تهران بیش از 100 درصد افزایش رهن و اجاره را پشت سر گذاشته اند.

بنابراین در حالی استونی با 212 درصد افزایش قیمت مسکن در اتحادیه اروپا بیشترین تورم مسکن را پشت سر گذاشته است که مردم ایران در این مدت شاهد افزایش بیش از دو هزار درصدی قیمت مسکن بوده اند!

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.