| کد خبر: 197324 |

مرکز آمار گزارش داد:

◄ نمای تورم مسکن در پایان تابستان

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم ماهانه مسکن در شهریورماه به سطح ۱.۷ درصد رسیده و نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه این گروه ۲۲.۴ درصد گزارش شده است.

تین نیوز

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم ماهانه مسکن در شهریورماه به سطح ۱.۷ درصد رسیده و نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه این گروه ۲۲.۴ درصد گزارش شده است.

آمارهای مرکز آمار ایران از شاخص مصرف‌کننده در شهریورماه سال جاری منتشر شد. این آمار نشان می‌دهد که تورم ماهانه بخش مسکن در شهریورماه به‌اندازه ۱.۷ درصد افزایش یافته است. به‌بیان‌دیگر، به‌طور متوسط سطح قیمت‌های بخش مسکن در شهریورماه نسبت به مردادماه ۱.۷ درصد رشد کرده است. بخش مسکن یکی از مهم‌ترین گروه‌های شاخص بهای مصرف‌کننده است که حدود یک‌سوم از وزن کل این شاخص را در بر می‌گیرد. بنابراین تغییرات این گروه اثر قابل‌توجهی در روند کلی تورم دارد. آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در مردادماه تورم ماهانه بخش مسکن ۱.۴ درصد ثبت شده بود.

این موضوع نشان می‌دهد که کمی به تورم ماهانه بخش مسکن در شهریورماه افزوده شده که با توجه به افزایش تقاضا برای جابه‌جایی در انتهای شهریور این روند طبیعی و دور از ذهن نیست. پیش‌بینی می‌شود که در ماه‌های پاییز به‌مرور از سطح تورم بخش مسکن کاسته شده باشد. دیگر آمار منتشرشده درباره بخش مسکن، تورم نقطه‌به‌نقطه است. این رقم تغییرات قیمت را در شهریورماه سال جاری نسبت به شهریورماه سال قبل در نظر می‌گیرد. در بسیاری از کشورهای پیشرفته، تورم نقطه‌به‌نقطه به‌عنوان معیار اصلی تغییرات سطح عمومی قیمت‌ها مدنظر قرار می‌گیرد و بر اساس تغییرات آن، سیاست‌گذاری و روندها ارزیابی می‌شود. بررسی‌ها حاکی از آن است که روند تورم نقطه‌به‌نقطه در بخش مسکن نزولی بوده است. 

بر اساس این آمارها، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه بخش مسکن در شهریورماه به سطح ۲۲.۴ درصد رسیده است. این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در مردادماه ۲۳ درصد گزارش شده بود. با توجه به تغییرات صورت گرفته، به نظر می‌رسد که در پاییز نیز باید شاهد کاهش تورم نقطه‌به‌نقطه بخش مسکن باشیم.

آمارهای این گزارش نشان می‌دهد که نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه شاخص کل در شهریورماه به رقم ۳۵ درصد رسیده است. بنابراین اثربخش مسکن در تورم کل، کاهشی بوده و تورم این بخش نسبت به سایر گروه‌ها کمتر گزارش شده است. بنابراین یکی از عوامل کاهشی تورم در ماه‌های اخیر، افت تورم در بخش مسکن بوده است. یکی از نکات مدنظر این است که کاهش تورم هرگز به معنی کاهش سطح قیمت‌ها نیست. بلکه به این معنا است که از سرعت افزایش سطح قیمت‌ها کاسته شده است. تنها درصورتی‌که تورم منفی باشد می‌توان عنوان کرد که سطح عمومی قیمت‌ها کاهشی بوده است.

مرکز آمار ایران تورم بخش روستایی و بخش شهری را در گزارش خود منعکس کرده است. بر اساس آمارهای این گزارش در شهریورماه تورم ماهانه مسکن در بخش شهری معادل با ۱.۷ درصد بوده است. این رقم رشد ماهانه در بخش روستایی بیشتر بوده و به سطح ۱.۹ درصد رسیده است. همچنین بر اساس این آمارها تورم نقطه‌به‌نقطه بخش شهری معادل با ۲۲.۶ درصد بوده است، اما در بخش روستایی تورم روستایی ۱۹.۱ درصد ثبت شده است. این آمارها نشان می‌دهد که در بازه ماهانه تورم روستایی بیشتر از شهری بوده، اما در یک سال منتهی به شهریور رشد قیمت در مناطق شهری بیشتر از مناطق روستایی بوده است.

مرکز آمار همچنین در گزارش دیگری تحولات قیمتی بازار معاملات مسکن و اجاره کشور در سه‌ماهه نخست سال جاری را منتشر کرد. مطابق با گزارش منتشرشده از سوی این مرکز، در بهار امسال قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در کشور، به ۳ میلیون و ۵۳۱ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده که نسبت به زمستان سال گذشته معادل ۲۰.۷ درصد و در مقایسه بهار سال ۹۷ معادل ۸۲.۲ درصد افزایش را تجربه کرده است.

بر اساس این گزارش، تحولات قیمتی بازار زمین در بهار امسال نیز موردتوجه بوده است. به‌طوری‌که متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور با میانگین مساحت ۲۶۵ مترمربع، معادل ۳ میلیون و ۳۲۵ هزار و ۱۰۰ تومان بوده است.

مقایسه روند قیمتی هر مترمربع زمین فروخته در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حاکی از آن است که قیمت هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان کلنگی نسبت به بهار سال گذشته معادل ۱۴۸.۶ درصد رشد داشته است. همین‌طور قیمت هر مترمربع زمین نسبت به زمستان سال گذشته نیز معادل ۱۶.۱ درصد افزایش پیدا کرده است.

بخش دیگری از گزارش تحولات بهاری بازار مسکن کشور، به شاخص اجاره‌بها مربوط می‌شود. مطابق با این گزارش، متوسط مبلغ اجاره ماهانه به‌علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کل کشور ۱۲ هزار و ۶۵۲ تومان با میانگین مساحت ۹۸ مترمربع و متوسط عمر بنای ۱۳ سال بوده است، که نسبت به فصل قبل ۱۳.۹ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل۲۹.۱ درصد افزایش داشته است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.