| کد خبر: 23136 |

بهسازی بافت‌های حاشیه‌ای و ناکارآمد محور اساسی وزارت راه وشهرسازی

تین نیوز | آخوندی: بهسازی بافت‌های حاشیه‌ای و ناكارآمد محور اساسی وزارت راه وشهرسازی وزیر راه و شهرسازی گفت: امكان اینكه با مردم به صورت كالا برخورد و آنها را از محل سكونتشان جابه جا كنیم وجود ندارد پس باید با كمك خودشان، در راستای ارتقای بافت شهری اقدام كنیم و یكی از محورهای اساسی فعالیت وزارت راه و شهرسازی در دوره جدید، بهسازی بافت‌های حاشیه‌ای و ناكارآمد است.

به گزارش تین نیوز از مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی كه ظهر روز پنج شنبه  در مراسم افتتاح پروژه‌های 10گانه توانمندسازی سكونتگاه‌های غیر رسمی استان قم كه به صورت نمادین در مدرسه شهید احمدی روشن برگزار شد، با اشاره به اینكه باید بیش از گذشته به فكر ساماندهی بافت‌های حاشیه‌ای و ناكارآمد باشیم تا كیفیت زندگی ارتقا یابد، گفت: دو رویكرد در این زمینه وجود دارد؛ نخست اینكه تخریب صورت بگیرد و ساخت و ساز جدید انجام شود و دیگری اینكه وضعیت موجود با كمك ساكنان همین واحدهای مسكونی ارتقا یابد.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: رویكرد نخست ساده‌تر است، اما تجربه همه كشورها نشان داده كه این اقدامات شكست‌خورده‌اند و امكان اینكه با مردم به صورت كالا برخورد كنیم و بتوانیم آنها را جابه جا كنیم وجود ندارد بنابراین باید به همه مردم احترام بگذاریم و با كمك خودشان، در راستای ارتقای بافت شهری اقدام كنیم.
آخوندی با تاكید بر ایجاد هویت محله‌ای در همه شهرها اظهار كرد: ابتدا باید عناصر ایجاد یك محله را در بافت‌های فرسوده ایجاد و تقویت كنیم كه این عناصر می‌توانند مسجد، مدرسه، بوستان، حسینیه، ورزشگاه و ... باشند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: پس از گام نخست، باید در راستای ارتقا كیفیت سكونتگاه‌ها حركت كرد كه یكی از محورهای اساسی فعالیت وزارت راه و شهرسازی در دوره جدید، بهسازی بافت‌های حاشیه‌ای و ناكارآمد است.
 
یك ششم شهر قم گرفتار بافت فرسوده است
 آخوندی در بخش دیگری از سخنان با اشاره به وضعیت كلانشهرهای كشور یادآور شد: در بخش مسكن، یكی از گرفتاری‌هایی كه در كلانشهرهایی مانند قم با آن روبرو هستیم، بافت‌های حاشیه‌ای و ناكارآمد هستند كه بر اساس آمار موجود، یك ششم شهر قم گرفتار بافت فرسوده است و این آمار در شهری مانند مشهد یك سوم است.

وی با اشاره به اجرای 18 پروژه توانمندسازی سكونتگاه‌های غیررسمی در قم تصریح كرد: در همه این پروژه‌ها ایجاد عناصر ایجاد یك محله در محور كار قرار دارند.
آخوندی بیان كرد: قم فارغ از یك شهر و مركز استان، در هر صورت پایتخت تشیع هم محسوب می‌شود و مرجعیت شیعی در این شهر استقرار یافته است؛ قم موقعیتی بسیار راهبردی از نظر انقلاب و نظام جمهوری اسلامی دارد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه بر همین اساس، توجه به قم و حل مشكلات این شهر تنها خدمت به شهروندان قمی نیست گفت: تمام پروژه‌ها در این شهر اقدامی ملی هستند كه ثمرات آنها نصیب همه محصلان، سرمایه‌گذاران، زائران و گردشگران می‌شود به همین دلیل توسعه مركز شهر، حرم مطهر و محیط پیرامونی آن و نیز سامان‌بخشی به رفت و آمد زوار در دستور كار قرار دارد؛ توسعه صحن شرقی حرم مطهر و ایجاد كتابخانه حرم در همین راستا صورت می‌گیرد و ضروری است هر چه سریع‌تر این پروژه تكمیل شود.

آخوندی درادامه با اشاره به اهمیت توجه بیش از پیش به قم گفت: پایانه حمل ونقل تركیبی شهر قم باید ایجاد شود چرا كه نحو اتصال بین خطوط برون شهری و درون شهری درقم موضوع بسیار مهمی است چرا كه قم محل اتصال 17 استان كشور است.

وزیر راه و شهرسازی در بخش از سخنانش با اشاره به اینكه حضور در قم و در یك مدرسه برای او نوستالژیك است گفت: با گذشتن از مدرسه حكیم نظامی به یاد روزهایی افتادم كه در این شهر تحصیل می‌كردم.
این عضو هیأت دولت در پایان اظهار امیدواری امیدواریم با استعانت از درگاه الهی و نیز بهره‌گیری از لطف و كمك مردم و مسئولان و دعای خیر مراجع تقلید، بتوانیم پروژه‌های بیشتری را با كیفیت افزون‌تر در قم اجرایی كنیم.
 
تشكیل ستاد استانی برای اتمام پروژه های توانمندسازی سكونتگاه های غیر رسمی
 معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شركت عمران وبهسازی شهری نیز درمراسم افتتاح پروژه‌های 10گانه توانمندسازی سكونتگاه‌های غیر رسمی استان قم تصریح كرد: سیاست دولت یازدهم در بخش مسكن و شهرسازی توانمند سازی ، تامین خدمات عمومی و ارتقای زیرساخت ها در بافت های فرسوده و توجه به امور نرم افزاری آن ها است.

محمد سعید ایزدی به تلاش دولت برای ساماندهی سكونت گاه های غیر رسمی اشاره كرد و افزود: 85 هزار نفر در 240 هكتار سكونتگاه‌ غیررسمی قم سكونت دارند كه 17 محله تاكنون در این زمینه شناسایی شده است و حدود 2 هزار هكتار از بافت شهری قم به سكونتگاه‌های غیر رسمی و بافت فرسوده اختصاص دارد.
وی با اشاره به این كه دو هزار هكتار از مساحت شهر قم شامل سكونت گاه های غیر رسمی و بافت فرسوده می شود گفت: وزارت راه و شهرسازی برای حل مشكلات، 17 محله را معرفی كرده است و پنج محله در قم برای رفع مشكلاتشان در اولویت قرار گرفته اند.

معاون وزیرراه و شهرسازی خواستار ایجاد فضای هماهنگی و هم افزایی بین دستگاه ها و تشكیل ستاد استانی برای اتمام پروژه های توانمندسازی سكونتگاه های غیر رسمی شد و افزود: 14 پروژه ای كه تاكنون در این زمینه در استان قم به بهره برداری رسیده اند شامل ایجاد مراكز بهداشتی، درمان، مسجد ، مدرسه، احداث بوستان، فرهنگسرا و كمك به تكمیل كلانتری ها و اجرای روكش آسفالت می شوند كه از طریق این اقدامات ساماندهی مناطق شامل سكونتگاه های غیر رسمی را فراهم كرده باشیم.
 
افتتاح پروژه های مصوب سفر مقام معظم رهبری به قم 
در ادامه این مراسم مدیركل راه و شهرسازی استان قم گفت: 18 پروژه توانمندسازی سكونتگاه‌های غیر رسمی بر اساس مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به قم اولویت‌بندی شده‌ است.
محسن بهشتی بیان كرد: در پی سفر رهبر معظم انقلاب به قم به منظور توانمندسازی سكونتگاه‌های غیر رسمی مصوبه‌ای داشتیم كه طی آن شركت عمران و بهسازی شهری ایران مأموریت یافت تا پروژه‌های مطالعه شده قبلی را رفع محرومیت كند.

وی افزود: 18 پروژه در این زمینه در قم شناسایی شد كه قرار شد اعتبار آنها از محل ملی، استانی و شهری تامین شود؛ در حال حاضر شاهد بهره‌برداری از 10 پروژه به صورت همزمان هستیم و هشت پروژه دیگر هم در حال انجام عملیات عمرانی هستند.
مدیركل راه و شهرسازی استان قم توانمندسازی سكونتگاه‌های غیر رسمی را راهكاری برای تقسیم عادلانه امكانات شهری دانست.

ظهر روز پنج شنبه  با حضور وزیر راه و شهرسازی، مراسم افتتاح پروژه‌های 10گانه توانمندسازی سكونتگاه‌های غیر رسمی استان قم با اعتبار 80 میلیارد ریال به صورت نمادین در مدرسه شهید احمدی روشن برگزار شد.
ازجمله پروژه‌های افتتاح شده در استان قم شامل احداث مدرسه 12 كلاسه مهدیه با عرصه هزار و 860 متر و هزینه بیش از یك میلیارد تومان، احداث خانه دانش بوستان قلعه كامكار، احداث خانه بوستان شفق، احداث خانه دانش بوستان فدك و احداث سالن ورزشی در علی‌آباد سعدگان است.

همچنین از دیگر طرح‌های بهسازی سكونت‌گاه‌های غیر رسمی اجرای روكش آسفالت در مناطق دو و سه شهری است كه در 60 هزار متر مربع با هزینه یك و نیم میلیارد تومان اجرا شده است.
داروخانه مجتمع درمان جمكران و سالن ورزشی مدارس شیخ آباد و ولی عصر(عج) از دیگر طرح‌های اجرا شده در سكونت‌گاه‌های غیر رسمی است كه امروز با حضور وزیرراه و شهرسازی افتتاح شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.