| کد خبر: 227955 |

ضرورت بهره‌مندی از تکنولوژی میراگرها و جداگرهای لرزه‌ای در ساخت‌و‌ساز شهری

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان بهره‌مندی از تکنولوژی میراگرها و جداگرهای لرزه‌ای را به منظور تاب‌آوری برای ساختمان‌ها برابر مخاطرات زلزله ضروری دانست و بر حمایت از این طراحی و تولید این تکنولوژی در ایران تاکید کرد.

تین نیوز

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان بهره‌مندی از تکنولوژی میراگرها و جداگرهای لرزه‌ای را به منظور تاب‌آوری برای ساختمان‌ها برابر مخاطرات زلزله ضروری دانست و بر حمایت از این طراحی و تولید این تکنولوژی در ایران تاکید کرد.

به گزارش تین نیوز، حامد مانی‌فر، مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان و عضو شورای تدوین مقررات ملی و کنترل ساختمان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی میراگرها و جداگرهای لرزه‌ای از ۲۵ تا ۲۷ اسفند به شکل وبیناری با حضور متخصصان کشور ژاپن و همچنین متخصصان ایرانی، در خصوص اهمیت این تکنولوژی در ساخت‌و‌ساز شهری، با اشاره به اینکه به طور متوسط ایران هر ۱۰ سال یکبار شاهد زلزله مخرب است، گفت: تجربه نشان داده روش‌های ساخت‌و‌ساز کنونی و آیین‌نامه‌های فعلی برای دستیابی به ساخت وسازی ایمن کافی نیست. به طور نمونه در زلزله کرمانشاه شاهد بودیم نه تنها اجزای سازه‌ای بلکه اجزای غیرساز‌ه‌ای نیز لازم است تا در برابر زلزله عملکرد مناسبی از خود نشان بدهند.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان یادآور شد: اهداف آیین‌نامه‌های لرزه‌ای فعلی دستیابی به ایمنی جانی در زلزله‌ای با دوره بازگشت ۴۷۵ سال است و با این رویکرد، آیین‌نامه‌های فعلی آسیب به اجزای سازه‌ای و غیرسازه‌ای را محتمل دانسته‌اند.  

مانی‌فر تصریح کرد: در طراحی لرزه‌ای سازه‌ها نیازمند اصلاحاتی هستیم که علاوه بر حفظ جان انسان‌ها، اموال و کسب و کار نیز پس از وقوع زلزله دچار آسیب نشود.

دستورالعمل استفاده از میراگرها و جداگرها در ساختمان های کشور

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان، یکی از روش‌های ایمن شدن در برابر مخاطراتی همچون زلزله را برای ساختمان‌ها، استفاده از تکنولوژی میراگرها و جداگرهای لرزه‌ای برشمرد و توضیح داد: در خصوص استفاده از تکنولوژی میراگرها و جداگرها، ژاپن تجربیات خوبی داشته که در وبیناری که از ۲۵ تا ۲۷ برگزار می‌شود به شکل ویژه به روش‌های بهره‌مندی از این تکنولوژی و تبادل تجربیات آن کشور در خصوص تاب‌آوری شهرها و ساختمان‌ها در برابر زلزله می‌پردازیم.

وی توضیح داد: استفاده از تکنولوژی طراحی و تولید میراگرها و جداگرهای لرزه‌ای در ایران نیز آغاز شده است. در عین حال، با توجه به سیاست‌های کشور مبنی بر تکیه بر توان داخل و حمایت از تولید ملی و نیاز صنعت ساخت و ساز به این تکنولوژی به منظور یکی از روش‌ها برای ارتقای تاب آوری ساختمان‌ها، حمایت از آن ضروری به نظر می‌رسد.

وی در عین حال از تدوین دستورالعمل طراحی سازه‌های مجهز به میراگرها و جداگرها و نیز کنترل کیفیت محصولات به منظور ایجاد وحدت رویه  در اجرای آن برای ساختمان‌های مهم خبر داد.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.