| کد خبر: 226354 |

دستورالعمل بهسازی نسبی ساختمان‌های متداول تدوین شد

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن تاکید بر ارتقای تاب‌آوری ۲۳ میلیون واحد مسکونی در کشور از تدوین دستورالعمل بهسازی نسبی ساختمان‌های متداول پایتخت خبر داد.

تین نیوز

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن تاکید بر ارتقای تاب‌آوری ۲۳ میلیون واحد مسکونی در کشور از تدوین دستورالعمل بهسازی نسبی ساختمان‌های متداول پایتخت خبر داد.

به گزارش تین نیوز، محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: ارتقای تاب‌آوری شهرها موضوعی مهم و حیاتی است که در دستور کار مرکز تحقیقات قرار دارد. مرکز برای تحقق این مهم برای ساختمان‌های موجود در همکاری با سازمان مدیریت بحران، اقدام به بهسازی نسبی ساختمان‌های متداول (ساختمان‌های ۳ تا ۴ طبقه فولادی، بتنی و بنایی) خواهد کرد تا رفتارهای لرزه‌ای ساختمان‌های موجود تغییر یافته و ارتقا پیدا کند.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی هدف از مقاوم‌سازی ساختمان‌های موجود را کاهش مخاطرات و خسارت‌های مالی و جانی ناشی از حوادث مختلف برشمرد و افزود: یکی از مخاطرات مهم کشور، زمین‌لرزه است که ضروری است تا ساختمان‌های موجود در این زمینه تاب‌آوری لازم را به دست آورند.

شکرچی‌زاده از تدوین دستورالعمل‌های بهسازی نسبی ساختمان‌های متداول در کمیته‌های تخصصی مرکز تحقیقات، خبر داد و تصریح کرد: مقرر است در همکاری با شهرداری تهران، دستورالعمل بهسازی نسبی ساختمان‌های متداول منتشر شود که با ابلاغ این دستورالعمل‌ها، شهرداری‌ها آن‌ها را در برخی از ساختمان‌ها که مالکان تمایل به همکاری دارند مورد استفاده قرار خواهد داد.

وی با یادآوری اینکه دستورالعمل‌ها جنبه توصیه‌ای دارند، توضیح داد: مالکانی که بخواهند واحدهای مسکونی خود را مقاوم‌سازی کنند الزامی برای انجام کار ندارند. با این حال اگر این کار را انجام دهند با هزینه نسبتا کم می‌توانند ایمنی ساختمان خود را بالا ببرند.

شکرچی‌زاده تاب‌آوری ۲۳ میلیون واحد مسکونی در کشور را از ضرورت‌های غیر قابل‌انکار برشمرد و گفت: درصد قابل ملاحظه‌ای از ۲۳ میلیون واحد مسکونی موجود در کشور، ایمنی لازم را برای زلزله شتاب مبنای منطقه‌ای که در آن هستند، دارا نیستند و این وضعیت به ویژه در کلانشهرها در هنگام وقوع زلزله می‌تواند، خطرآفرین باشد.

شکرچی‌زاده گفت: مرکز تحقیقات مذاکرات جدی با شهرداری و شورای شهر تهران داشت. بر اساس این مذاکرات، مقرر شده، شهرداری امکان این را فراهم کند تا فرآیند صدور پروانه ساختمانی برای ساختمان‌هایی که می‌خواهند مقاوم‌سازی انجام دهند در مدت زمان کوتاه و با هزینه کم انجام شود تا مالکان به ارتقای تاب‌آوری در ساختمان‌ها گرایش پیدا کنند.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: طبق مذاکراتی که با معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور انجام شد، در صدد هستیم تا علاوه بر تهران، دستورالعمل بهسازی نسبی ساختمان‌های متداول در سایر کلانشهرها، عملیاتی و اجرایی شود و شهرداری‌های شهرهای بزرگ فرآیند صدور پروانه به ویژه کلانشهرها را کوتاه کنند تا مردم با رغبت به مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی خود اقدام کنند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.