| کد خبر: 220510 |

◄ وزیر راه: تحقق بهینه‌سازی سوخت در حوزه حمل‌و نقل و ساختمان

به گفته وزیر راه و شهرسازی بهینه سازی سوخت در حوزه ریلی با تبدیل دیزل‌های قطار به سوخت ال.ان.جی بود و تا حدودی محقق شده است و در حوزه جاده‌ای نیز با اجرای برنامه نوسازی ناوگان در تلاش برای کاهش مصرف انرژی هستیم.

تین نیوز

به گفته وزیر راه و شهرسازی بهینه سازی سوخت در حوزه ریلی با تبدیل دیزل‌های قطار به سوخت ال.ان.جی بود و تا حدودی محقق شده است و در حوزه جاده‌ای نیز با اجرای برنامه نوسازی ناوگان در تلاش برای کاهش مصرف انرژی هستیم.

به گزارش تین نیوز، محمد اسلامی امروز سه شنبه در مراسم رونمایی از سامانه پایش اطلاعات انرژی ساختمان که در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد، گفت: وزارت راه و شهرسازی از سال گذشته و به صورت ویژه اهتمام به بهینه‌سازی مصرف سوخت هم در حوزه حمل‌و نقل و هم در حوزه ساختمان داشته است.

وی گفت: بهینه سازی سوخت در حوزه ریلی با تبدیل دیزل‌های قطار به سوخت ال.ان.جی بود و تا حدودی محقق شده است و در حوزه جاده‌ای نیز با اجرای برنامه نوسازی ناوگان در تلاش برای کاهش مصرف انرژی هستیم. اکنون مراحل ثبت نام و شناسایی انجام شده است و شاهد خارج سازی ناوگان فرسوده از حمل‌و نقل جاده‌ای هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با گلایه از اینکه هنوز در ساخت‌و ساز به شیوه سنتی عمل می‌شود، گفت: مباحث مربوط به مقررات ملی ساختمان در بخش مصرف انرژی، مادامی که در طراحی و ساخت مورد اعمال نشود کاهش مصرف انرژی رخ نخواهد داد.

وی تصریح کرد: استانداری سازی مصرف سوخت در بخش ساختمان نیز موضوع بسیار مهمی است که با ابلاغ مبحث ۱۹مقررات ملی ساختمان بر اجرای آن همت داریم، وزارت نفت و وزارت راه و سایر نهادها متعهدانه بحث کاهش مصرف انرژی در بخش ساختمان را دنبال می‌کنند و آخرین ویرایش مبحث ۱۹ را هم منتشر کردیم با این حال واجب است که مبحث مقررات ملی ساختمان در فرآیندهای طراحی ساختمان رعایت شود .

به گفته وزیر راه و شهرسازی مادامی که مقررات ملی ساختمان در طراحی و ساخت اعمال نشود و تنها به صورت نمایشی به شکل مصوبه و قانون باشد کاهش مصرف انرژی محقق نخواهد شد.

وی با بیان اینکه هنوز در ساخت و ساخت به شیوه سنتی عمل می‌شود، گفت: موضوع دیگر استفاده از مصالح و لوازمی است که باید بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی را دنبال کند و نکته مهم دیگر دانش ساخت است که می‌تواند منجر به کاهش مصرف انرژی شود و همچنین تمام این موضوعات باید توسط سازندگان ذی‌صلاح به خدمت گرفته شود.

اسلامی درباره اخذ عوارض از عدم رعایت کنندگان مقررات ملی ساختمان نیز گفت: از سازندگانی که این مباحث را رعایت نکنند اخذ عوارض در نظر گرفته‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: رونمایی از سامانه پایش اطلاعات انرژی ساختمان می‌تواند گامی باشد که ایران را برای رسیدن به کشوری پاک با کاهش مصرف انرژی کمک کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان 0 0

    با سلام - وقتي سوخت ديزلهاي قطار از گازوييل به ال ان جي تغيير مي كند آيا مشابه آن براي كاميونها هم مقدور است؟ اين تغيير براي بهبود مصرف سوخت و صرفه جويي در ارزش سوخت و كاهش آلايندگي بسيار مهم است.