| کد خبر: 215298 |

هدف از طرح مالیات بر خانه‌های خالی کنار زدن دلالان از بازار مسکن است

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که هدف از طرح مالیات بر خانه‌های خالی می‌تواند در کوتاه مدت در کنترل قیمت‌ها و افزایش عرضه تاثیرگذار باشد، اما در کنار آن باید سیاست ساخت مسکن و تسهیلات حمایتی با جدیت دنبال شود.

تین نیوز

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که هدف از طرح مالیات بر خانه‌های خالی می‌تواند در کوتاه مدت در کنترل قیمت‌ها و افزایش عرضه تاثیرگذار باشد، اما در کنار آن باید سیاست ساخت مسکن و تسهیلات حمایتی با جدیت دنبال شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مجتبی یوسفی با اشاره به طرح مالیات بر خانه‌های خالی بیان کرد: با توجه به آشفتگی و بی‌برنامگی در وزارت مسکن در ۶ سال گذشته امروز شاهد نابسامانی بازار مسکن هستیم. وزارت مسکن در حوزه ساخت مسکن و حوزه نظارت دچار بی‌برنامگی بوده است و آنچه که مسلم است برای ساخت مسکن از زمان شروع تا پایان ساخت حداقل دو سال زمان لازم است تا وارد چرخه مصرف شود.

وی در ادامه اظهار کرد: عدم تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار مسکن باعث افزایش لجام‌گسیخته قیمت مسکن شده است و امروز دهک یک تا ۶ جامعه یعنی اقشار متوسط و ضعیف در تامین مسکن با مشکل روبرو هستند و حتی خرید مسکن برای عده‌ای آرزو شده است. براساس نظرات کارشناسی امروز برای خرید یک واحد ۸۰ متری در تهران ۴۸ سال زمان لازم است.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس یازدهم و کمیسیون عمران در دو حوزه وارد ساماندهی بازار مسکن شده است یکی بحث ساخت مسکن است که طرحی در این زمینه در حال تهیه در کمیسیون عمران بوده و به زودی نهایی می‌شود، اما قطعا ساخت مسکن چند سالی طول می‌کشد تا آثار خود را در بازار نشان دهد، اما سیاست دیگری که می‌تواند تاثیر زودتری بر ساماندهی بازار داشته باشد، طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی است.

وی در ادامه تاکید کرد: براساس این طرح قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی که از سه سال پیش باید اجرا می‌شده امروز لازم‌الاجراست و یک تنفس سه ماهه به مالکان خانه‌های خالی داده می‌شود تا واحدها را وارد بازار کرده و رهن یا اجاره و یا به فروش بگذارند بعد از این معافیت سه ماهه در صورت عدم ورود خانه‌ها به بازار باید افراد مالیات سه سال گذشته را نیز پرداخت کنند و این مالیات به صورت پلکانی افزایش می‌یابد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: براساس این طرح مالکان خانه‌های خالی مجبور خواهند بود تا خانه‌ها را وارد بازار کنند. تا به امروز عده‌ای با نگاه دلال‌بازی به بازار مسکن نگاه می‌کردند و با خرید خانه و نگه‌داشتن آن به دنبال افزایش قیمت و سود بودند، اما با گرفتن مالیات دیگر نگاه دلالی به مسکن وجود نخواهد داشت و برای افراد صرفه اقتصادی ندارد تا خانه خریداری کرده و آن را نگهداری کند.

یوسفی تاکید کرد: این طرح در کوتاه مدت می‌تواند تاثیر خود را نشان داده و عرضه را افزایش دهد سپس باید در کنار این طرح بحث ساخت مسکن و سیاست‌های حمایتی دنبال شود. ان‌شاء‌الله مجلس شورای اسلامی در این زمینه طرحی داشته و ارائه خواهد کرد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.