| کد خبر: 21524 |

مشوق‌های پوچ خرید ملک در کشور همسایه

تین نیوز | «خانه‌ای ویلایی همراه با اقامت دائم کشور ترکیه» جمله‌ای طلایی که بسیاری از سرمایه‌گذاران ایرانی را مشتاق خرید ویلاهای شهرهای آنتالیا و استامبول می‌کند.
در میان انبوه سایت‌های خرید‌وفروش آپارتمان در ترکیه هم یک نکته‌ مشترک وجود دارد، «اخذ ویزای دائم با خرید ملک در کشور ترکیه». اما به گفته کارشناسان حوزه بازرگانی در ترکیه خرید ملک در این کشور سبب ارائه چنین امتیازی به خریداران نمی‌شود و برای گرفتن ویزا باید مراحل قانونی این کشور را طی کرد.
یکی از شرکت‌های خرید‌و‌فروش ملک در ترکیه به متقاضیانی که برای خرید آپارتمان در شهر آنتالیا تماس می‌گیرند، می‌گوید: تمام روند گرفتن اقامت بدون گرفتن هزینه با شرکت فروشنده خانه است. او وعده می‌دهد خرید ملک همزمان با گرفتن ویزای دائم است.
به گفته این فعال بازار مسکن در ترکیه، برای هر میزان سرمایه می‌توان در ترکیه خانه‌ای پیدا کرد تنها کافی است مشخصات ملک مورد نظرتان را به این شرکت داده تا بر اساس بودجه و علاقه شما خانه‌ای را در این کشور برای شما پیدا کند.
 اما رضا کامی دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» به خریداران ملک در ترکیه هشدار می‌دهد: هرگونه سرمایه‌گذاری در کشورهای دیگر باید با آگاهی کامل باشد و حتما پیش از هر خریدی به قوانین این کشورها رجوع شود و از مقامات رسمی مانند سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها استعلامات و راهنمایی‌های لازم اخذ شود.
او تاکید می‌کند: مزایایی که در تبلیغات خرید ملک در ترکیه نام برده می‌شود غیرواقعی است و این گونه نیست که بلافاصله بعد از خرید اقامت به خریدار داده شود و این سرمایه‌گذاری هیچ امتیاز ویژه‌ای به خریدار خارجی نمی‌دهد.
کامی اضافه می‌کند: کشور ترکیه به دلیل رکودی كه در بازار مسکن درگیر آن شده است، مجوز اجاره و خرید و فروش ملک را به متقاضیان خارجی از جمله ایران داده است و این صرفا برای تحریك رونق اقتصادی این کشور است و خریداران برای اخذ اقامت باید روند قانونی خود را طی کنند.
او یادآوری می‌کند: در این کشور از خانه‌های خالی مالیات گرفته نمی‌شود و مالیات بر دارایی‌ها نیز شامل این خانه‌ها نمی‌شود و خریدار تنها باید شارژ ماهانه ملک را بپردازد. همچنین خریداران می‌توانند خانه‌های خود را به شرکت‌های توریستی کرایه داده و تنها زمانی را که خود به این کشور سفر می‌کنند مشخص کرده تا آپارتمان‌ها در آن زمان خالی باشد.
پس از مصوبه تملک اتباع بیگانه در ترکیه برخی با تبلیغ غیرواقعی تلاش می‌کنند خرید خانه در این کشور را مساوی اخذ ویزا بدانند حتی در برخی از این سایت‌ها گفته می‌شود که برای خریداران ملک در ترکیه می‌توانند علاوه بر اقامت دائم، گذرنامه ترکیه ای نیز اخذ کنندکه به گفته برخی تجار ایرانی فعال در ترکیه این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد و از نظر قانونی چنین چیزی در ترکیه ممکن نیست.
گذرنامه در هر کشوری صرفا به شهروندان آن کشور داده می‌شود و بنابراین بدون کسب مجوز شهروندی ترکیه که آن هم شرایط خاص خود را دارد، امکان اخذ گذرنامه هیچ کشوری از جمله ترکیه برای اتباع بیگانه ممکن نیست.
در ترکیه مجوز اقامت برای کار یا تحصیل و آن هم تحت شرایطی خاص صادر می‌شود و پدران و مادران دانشجویان رسمی در دانشگاه‌های ترکیه نیز تحت شرایطی می‌توانند با ارائه مدارک و مستندات لازم همراهی آنها با فرزندانشان در حین تحصیل، از اداره اتباع بیگانه شهربانی ترکیه مجوز اقامت محدود دریافت کنند.
مجوز کار نیز برای آن دسته از سرمایه‌گذارانی که با انتقال سرمایه مشخصی به ترکیه شرکتی به نام خود در این کشور به ثبت می‌رسانند، صادر می‌شود و این افراد می‌توانند با استناد به فعالیت شرکت خود در ترکیه ملک، دفتر و محل کار برای خود خریداری کنند.
علاقه‌مندان سرمایه‌گذاری در این کشور می‌توانند قوانین و مقررات و شرایط اعطای اقامت برای اتباع خارجی را نیز از تارنمای رسمی اداره کل اتباع بیگانه شهربانی ترکیه که به زبان‌های انگلیسی و ترکی استانبولی به وضوح تبیین شده، بررسی کنند و نسبت به کسب مجوز اقامت کاری یا دانشجویی در این کشور بدون نیاز به شرکت‌های واسطه در این زمینه اقدام کنند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین شهری که تاکنون اتباع خارجی در آن به خرید ملک اقدام کرده‌اند شهر قونیه است.
به گفته یکی از شرکت‌های ایرانی فروش ملک در ترکیه از 50 هزار یورو امکان خرید در این کشور وجود دارد تا هر قیمتی که خریدار امکان پرداختش را داشته باشد، البته آپارتمان‌های کوچک زیر 50 متری را می‌توان با قیمت مناسب‌تری مانند 40 هزار یورو که فاصله‌ای 2 کیلومتری با ساحل دارند پیدا کرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.