| کد خبر: 189196 |

◄ عدم تحقق بندهای طرح جامع مسکن سابق

نبود سیاست واحد به منظور قیمت گذاری در بخش مسکن، موجب اختلاف فاحشی شده که به ویژه در تهران بیش از سایر شهرها قابل لمس است.

تین نیوز

کارشناس مسکن در خصوص کاهش ساخت واحدهای مسکونی علی‌رغم وعده‌های داده شده در طرح جامع، گفت: در طرح جامع قبلی ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکن پیش‌بینی شده بود که در بازنگری سال 96 این عدد به 800 هزار واحد تغییر پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، مهدی روانشادنیا با تاکید بر این نکته این کاهش بازار مسکن را متاثر از خود خواهد کرد، اظهار کرد: واقعیت این است که درسال‌های گذشته تولید مسکن به 500 هزار واحد رسید و در سال 91 بیش از یک میلیون واحد ساخته شد. این آمار بیانگر این مطلب است که در اصل موضوع اختلاف حاصل خواهد شد.
 
وی در ادامه با بیان این مطلب که در طرح جامع پیش‌بینی‌ها حاکی از کاهش متراژ مسکن در سال‌های جدید است، افزود: متراژ هر واحد آپارتمانی در سال 95 باید به 125 متر مربع می‌رسید که نه تنها، کاهش پیدا نکرد بلکه، به 155 متر در هر مترمربع نیز افزایش پیدا کرد.
 
روانشادنیا دلیل عمده عدم تحقق این بند از طرح جامع مسکن را علت‌هایی چون مکانیزم‌های اقتصاد، ضوابط شهرسازی وعدم تعادل در بخش عرضه و تقاضا دانست و ابراز داشت: استفاده نکردن مناسب از ظرفیت مهندسان بخش مسکن و محدودیت ساختارهای مالی که بیش‌تر متکی به تسهیلات و بانک مسکن هستند محدودیت‌های زیادی برای قدرت خرید ساختمان برای مردم ایجاد می‌کند.

وی با بیان این نکته که، اراده حاکمیت و دولت بر این است که بخش مسکن فعال شود بنابراین محدودیت‌ها را می‌توان در بازار سرمایه و پول برطرف کرد، گفت: امروزه هزار و ششصد هزار میلیارد تومان نقدینگی دست مردم سرگردان است و مردم به دنبال فضایی سودآور به منظور سرمایه‌گذاری هستند. لذا مسئولان باید به گونه‌ای سیاست‌گذاری کنند تا سرمایه‌گذاری در بخشی صورت بگیرد که امروزه کشور به آن نیاز دارد.

کارشناس مسکن، به این نکته نیز اشاره کرد که، نبود سیاست واحد به منظور قیمت‌گذاری در بخش مسکن، موجب اختلاف فاحشی شده که به ویژه در تهران شکاف طبقاتی را باعث شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.