| کد خبر: 184439 |

تعیین تکلیف 11هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی خراسان رضوی

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: ۱۱ هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضی در این استان در قالب واگذاری به کمیته امداد امام خمینی (ره) و انبوه سازان تعیین تکلیف شد.

تین نیوز

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: ۱۱ هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضی در این استان در قالب واگذاری به کمیته امداد امام خمینی (ره) و انبوه سازان تعیین تکلیف شد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از اداره ارتباطات و  اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی، مدیر این اداره کل گفت: ۱۱ هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضی در این استان در قالب واگذاری به کمیته امداد امام خمینی (ره) و انبوه سازان تعیین تکلیف شد.

 محمدرضا اخوان عبدالهیان افزود: پروژه مسکن مهر که از سال ۱۳۸۶ در خراسان رضوی آغاز شد شامل ۱۱۹ هزار و ۳۹۵ واحد در شهرهای جدید گلبهار و بینالود، شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت و زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت می باشد.

وی اظهار داشت: سال آینده تمرکز این نهاد بر روی اتمام ساخت پنج هزار واحد مسکن مهر دارای متقاضی و ۱۱ هزار واحد مسکن فاقد متقاضی خواهد بود.

وی گفت: تکمیل خدمات زیربنایی و روبنایی پنج هزار واحد مسکن مهر نیز در اولویت سال آینده قرار دارد.

اخوان عبداللهیان افزود: کمبود اعتبار دستگاه های خدمات رسان باعث به تاخیر افتادن خدمات زیربنایی پروژه مسکن مهر شده و با اینکه سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی اعتبارات لازم در این بخش را اختصاص داده اند اما هنوز این اعتبارات پرداخت نشده است.

وی اظهار داشت: از ۱۱ هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضی در این استان، تفاهم نامه برای واگذاری ساخت سه هزار واحد به کمیته امداد و انبوه سازان منعقد شده است.

وی گفت: اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی مسئولیت ساخت واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی را که در مرحله پی کنی قرار دارند برعهده گرفته که اعتبار آن نیز تامین شده است.

ساخت ۲۹ هزار واحد مسکن جدید در خراسان رضوی

اخوان عبداللهیان افزود: وزارت راه و شهرسازی ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکن برای اقشار کم درآمد در کشور را ابلاغ کرده است که از این تعداد باید ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار واحد توسط بنیاد مسکن و ۱۰۰ هزار واحد در حاشیه شهرها و بافت های ناکارآمد شهری ساخته شود.

وی اظهار داشت: سهم استان خراسان رضوی از این تعداد ۲۵ هزار واحد برای شهرهای جدید و چهار هزار واحد در حاشیه شهرهاست که مسئولیت ساخت آن برعهده اداره کل راه و شهرسازی است، تعدادی هم سهم بنیاد مسکن استان می باشد.

وی گفت: بنیاد مسکن خراسان رضوی در راستای عمل به تعهد خود برای ساخت مسکن، تاکنون هزار و ۱۰۰ واحد را به بهره برداری رسانده و عملیات اجرایی تعدادی از واحدها را نیز آغاز کرده است.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی افزود: تهیه طرح برای مرحله نخست ساخت ۲۵ هزار واحد مسکن در گلبهار نیز مراحل پایانی خود را می گذراند.

وی ادامه داد: از مجموع چهار هزار واحد مسکن تعهد اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در حاشیه شهر، عملیات اجرایی دو هزار و ۲۰۰ واحد در محله رسالت مشهد آغاز شده که ساخت آن برعهده انبوه ساز، تامین زمین برعهده شهرداری و پرداخت تسهیلات بر عهده بانک مسکن است.

وی اظهار امیدواری کرد، در سه ماهه نخست سال آینده ساخت دو هزار و ۲۰۰ واحد مسکن در حاشیه شهر مشهد به اتمام برسد.

تعریف الگوی جدید بازآفرینی برای مسکن سازی در حاشیه شهر مشهد

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: در نشست ستاد بازآفرینی که اخیرا با حضور وزیر راه و شهرسازی در مشهد برگزار شد، این نهاد مکلف شد ساخت واحدهای مسکن حاشیه شهر را در قالب طرح بازآفرینی انجام دهد.

وی افزود: در این ستاد، مدیریت الگوی جدید برای ساخت مسکن در قالب طرح بازآفرینی برعهده 'شرکت بازآفرینی شهری ایران' گذاشته شد و اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی مکلف شد الگوی عملیاتی را برای ساخت مسکن و بازآفرینی محلات حاشیه شهر ارائه دهد.

وی اظهار داشت: در مرحله نخست با همکاری شرکت بازآفرینی کشور، شهرداری مشهد و استانداری خراسان رضوی برنامه ریزی لازم انجام گرفت و یک منطقه ۳۰۰ هکتاری برای اجرای عملیات و همچنین تسهیلگر، توسعه گر و نهاد توسعه محله در نظر گرفته شد.

اخوان عبداللهیان گفت: در این الگو، دولت حداقل دخالت را خواهد داشت و با کمک تسهیلگر، توسعه گر و نهاد توسعه محله، اعتماد سازی لازم انجام خواهد شد تا براساس ظرفیت هر محله، مردم صاحب خانه شوند و دولت نیز از نظر خدمات روبنایی و زیربنایی بتواند کمکهای خود را انجام دهد.

وی با اشاره به وجود زمین های بایر در اطراف منطقه مورد نظر برای ساخت مسکن و همچنین تعداد بسیاری بافت های ریزدانه ناکارآمد در حاشیه شهر افزود: هدف این است که فضای توانمندسازی و مهارت آموزی بوجود آید و نهادهای توسعه، اعتماد مردم را جلب کنند تا در یک مدت هشت ساله الگویی برای ساخت مسکن در حاشیه شهر تعریف شود که هم مردم صاحب خانه شوند و هم محله توسعه یابد.

وی اظهار داشت: برای کاهش هزینه های ساخت مسکن در حاشیه شهر نیز طرحهای اقتصادی مناسبی برای سرمایه گذار تعریف شده که هزینه های مربوط به خدمات زیربنایی به حداقل برسد و شهرداری و سرمایه گذار بتوانند جابه جایی مردم از محل فعلی را به شکلی مدیریت کنند که زحمتی برای آنان ایجاد نشود.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: ظرف چند روز آینده تفاهم نامه الگوی جدید ساخت مسکن در حاشیه شهر مشهد با شهرداری و شرکت بازافرینی شهری ایران و استانداری منعقد می شود تا مردم منطقه از بافت های ناکارآمد رهایی پیدا کنند و سیاست هایی اعمال شود که حاشیه شهر بیش از این گسترش نیابد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.