| کد خبر: 178168 |

◄ کشش تقاضا را مدنظر قرار دهیم

محمد شریف‌زادگان اولین وزیر رفاه پس از انقلاب، در حوزه مسکن‌وشهرسازی نیز صاحب‌نظر است. این عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی اعتقاد دارد دستور توقف فروش تراکم در دوره جدید شهرداری نمی‌تواند بر بازار اثر بگذارد. او عامل این بی‌اثری را پیش‌فروش تراکم در دورهای گذشته می‌داند.

تین نیوز

محمد شریف‌زادگان اولین وزیر رفاه پس از انقلاب، در حوزه مسکن‌وشهرسازی نیز صاحب‌نظر است. این عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی اعتقاد دارد دستور توقف فروش تراکم در دوره جدید شهرداری نمی‌تواند بر بازار اثر بگذارد. او عامل این بی‌اثری را پیش‌فروش تراکم در دورهای گذشته می‌داند.

در تجربه مدیریت شهری تهران، یک‌بار در دوره آقای ملک مدنی فروش تراکم متوقف شد، در آن دوره برخی از اعضای شورای شهر در اعتراض به این سیاست گفتند فروش تراکم موجب جهش قیمت شده است در این دوره اگر تصمیم مشابهی گرفته شود می‌تواند بازار را تحت تأثیر قرار دهد؟

مقایسه این دو دوره ازنظر من اشکال دارد چون بوم ساخت‌وساز در آن زمان با دوره کنونی تفاوت دارد.

چه تفاوتی؟

در آن زمان ابتدای راه تراکم فروشی بود ساخت‌وساز رونق گرفته بود و بازار کشش داشت اما الآن این‌طور نیست، ساخت‌وساز دیگر کشش گذشته را ندارد حتی امکان دارد مجددا رکود برقرار شود.

نکته دیگر بحث تراکم مجازی است که در دوره‌های قبلی مدیریت شهری به اجرا گذاشته شد.

منظورتان دوره قبل از سال ۹۶ است؟

بله، طبق گزارشی که برخی اعضای شورای شهر در آن دوره دادند از طریق فروش هولوگرام که یک گونه تسویه غیر نقدی با پیمانکاران بود تا بیست سال آینده تراکم فروخته شده است. البته شهردار وقت (آقای قالیباف) این آمار را قبول نداشت اما اگر نصف این زمان را هم مبنا بگیریم برای چند سال آتی تراکم فروخته شده است؛ بنابراین با حذف کامل آن اتفاق خاصی در بازار رخ نمی‌دهد.

وقتی سیاستی ولو برای آینده دور قرار باشد از دستور کار خارج شود در بازار اثر آنی دارد چرا فکر می‌کنید این بار اثرگذار نباشد؟

بخشی از پاسخ را در سؤال قبلی دادم، اما چند نکته را مدنظر داشته باشید؛ حذف سیاست فروش تراکم وعده همه شهرداری‌ها بوده اما به دلیل وابستگی درآمدی به آن ادامه یافته است.

فارغ از این، در اقتصاد بحثی داریم در قالب کشش‌پذیری تقاضا.

الان کشش تقاضا به‌گونه‌ای نیست که بازار مسکن را از این ناحیه تحت‌تأثیر قرار دهد، تقاضای مؤثر در تهران محدود به متراژهای ۶۰ و نهایتا ۸۰ متر محدود شده، در کنار آن هم ممکن است تقاضای لاکچری کشش داشته باشد.

تقاضای اولی در مناطقی است که طبیعتا شهرداری نیز تمایل دارد ساخت‌وساز را تقویت کند. برای تقاضای لاکچری نیز هم عرضه از گذشته وجود دارد هم بازار آن محدود است و به شکل‌های مختلف می‌توان جواب داد.

منظورتان از تقاضای لاکچری چیست؟

تقاضا برای واحدهایی که هر متر آن در محدوده ۴۵ میلیون تومان است.

قیمت‌ها در این بازار به سایر بخش‌های مسکن سرریز نمی‌شود؟

نه؛ چون مسکن تقاضای همگن نیست امکان سریزی وجود ندارد؛ به لحاظ منطقه عرضه، نهادهای تولید و...کاملا متفاوت هستند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.