| کد خبر: 174732 |

مدیرکل مطالعات و تحقیقات مسکن روستایی مطرح کرد:

خرده فرهنگ‌ها فقط با گردشگری حفظ می‌شوند

مدیرکل مطالعات و تحقیقات مسکن روستایی گفت: تنها راهکار و نسخه برای حفظ معماری بومی گردشگری است. خرده فرهنگ‌ها تنها در صورت فعال شدن صنعت گردشگری حفظ خواهند شد و درآمد حاصل از بوم‌گردی باید به اقتصاد روستاییان وصل شود.

تین نیوز

 

مدیرکل مطالعات و تحقیقات مسکن روستایی گفت: تنها راهکار و نسخه برای حفظ معماری بومی گردشگری است. خرده فرهنگ‌ها تنها در صورت فعال شدن صنعت گردشگری حفظ خواهند شد و درآمد حاصل از بوم‌گردی باید به اقتصاد روستاییان وصل شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امیرحسین گرکانی، مدیرکل مطالعات و تحقیقات مسکن روستایی، در هجدهمین همایش "سیاست‌های توسعه مسکن در ایران"در سلسله گفت‌وگوهای تخصصی با موضوع "سیاست‌های توسعه و تامین مسکن روستایی"، به ارایه سخنرانی با محور معماری بومی روستایی؛ چالش‌ها و راهکارها پرداخت و گفت: معماری بومی بر طبیعت مبتنی است. این معماری براساس همخوانی با طبیعت شکل گرفته و قانونمندی‌های بسیار دارد و کاملا منطبق بر محور طبیعت است.

وی با برشمردن ویژگی‌هایی از معماری بومی افزود: معماری بومی در همه وجوه سادگی دارد و معیشت‌پذیر است. دیگر آنکه این معماری همواره انسان‌مدار بوده است. معماری بومی کاملا متحول شده و هر دوره ارتقا یافته است. از معیارهای آن انطباق با زمان است و برای معماری بومی، گذشته، منبع موثقی برای زمان حال نیست.

گرکانی در ادامه با طرح یک سوال توضیح داد: آیا سازه‌های قدیمی پاسخ نیاز امروز است؟ یا باید تغییر کند؟ این در حالی است که معماری بومی پویا است و خود را با زمان منطبق می‌کند. این معماری در عین پویایی، هوشمند هم هست و به معنای تکرار محض گذشته نیست و خودش را با گذشته منطبق می‌کند.

وی با بیان برخی چالش‌های پیش رو در معماری بومی اضافه کرد: یکی از چالش‌های مهم ما در این حوزه بی نظمی است و موضوع دیگر مساله نابودی خرده‌فرهنگ‌ها است و جایگزین شدن تکنولوژی‌های جدید به بافت اصلی معماری بومی. در واقع کعبه آمال جامعه روستایی شهرها شده‌اند؛ در حالی که هویت شهرها هم رو به نابودی است.

مدیرکل مطالعات و تحقیقات مسکن روستایی با اشاره به اینکه دانش بومی در تدوین مقررات ملی ساختمان لحاظ نشده است، گفت: متاسفانه نگاه ما در تدوین مقررات ساختمان، شهری است و دانش بومی در آن لحاظ نشده است. دانش بومی در حال فراموشی است و مسایل روستایی در حوزه‌های تخصصی مهجور مانده‌اند.

وی با اشاره به نبود تحقیقات حوزه روستا در دانشگاه‌ها اضافه کرد: خوب است بدانیم مسایل روستایی چقدر در دانشگاه‌ها مطرح می‌شوند. متاسفانه برخی استادان دانشگاه فکر می‌کنند روستا تنها موضوعی نوستالژی و تاریخی است که باید پاک شود؛ در حالی که معماری صادقانه‌ترین رسانه است.

گرکانی که در ادامه سخنانش به بیان راهکارها در این باره پرداخت، افزود: تنها راهکار برای حفظ معماری بومی گردشگری است. با گردشگری اقتصاد و ارز تولید می‌شود و واضح است که خرده‌فرهنگ‌ها تنها در صورت فعال شدن صنعت گردشگری حفظ خواهند شد و تنها نسخه ما از این منظر، بوم‌گردی است.

این پژوهشگر اضافه کرد: هر جا بومگردی وارد شده است، زمین نیز دارای ارزش شده و درآمد خوبی را برای هم برای روستاییان بوجود آورده است.

وی گفت: اگر تلاش نکنیم که چنین درآمدهایی ایجاد شود و آنها را به جیب و اقتصاد روستایی وصل نکنیم، فقط شعار داده‌ایم.

مدیر کل مطالعات و تحقیقات مسکن بنیاد مسکن در پایان گفت: بهترین راهکار در معماری بومی، بومگردی است با تلاش‌های همکاران مرتبط در بنیاد مسکن این برنامه در حال آغاز شدن است. برآنیم تا خانه روستایی با معماری بومی بسازیم.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.