| کد خبر: 174524 |

◄ اصولگرای ۱۰ شغله‌ با مدرک جعلی

در آستانه انتخابات جدید سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور، این بار افشاگری تازه عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی درباره مدرک تحصیلی سیدمهدی هاشمی، رئیس اسبق این سازمان، جنجال‌آفرین شده است.

تین نیوز

در آستانه انتخابات جدید سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور، این بار افشاگری تازه عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی درباره مدرک تحصیلی سیدمهدی هاشمی، رئیس اسبق این سازمان، جنجال‌آفرین شده است.

سیدمهدی هاشمی، ۵۵‌ساله و چهره نزدیک به آبادگران ایران اسلامی است؛ تشکلی که از دل آن، محمود احمدی‌نژاد بیرون آمد و به ریاست‌جمهوری رسید. در اوج قدرت گرفتن اصولگرایان تندرو، نام او بیش‌تر به چشم می‌خورد تا همین دو سال پیش که از ریاست فدراسیون تیراندازی هم برکنار شد تا آخرین پست مدیریتی را نیز ترک کند.

اولین تلاش محمود احمدی‌نژاد در رساندن سیدمهدی هاشمی به مقام وزارت، دوم شهریور سال ۸۴ ناکام ماند. هاشمی به‌عنوان وزیر پیشنهادی رفاه و تأمین اجتماعی به مجلس هفتم معرفی شده بود، اما نمایندگان در آن تاریخ به دلیل «بی‌تجربگی در امور اجرایی»، «غیرمتخصص بودن در حوزه رفاه» و «عدم ارائه برنامه قابل‌توجه برای دوران وزارت خود» از دادن رأی اعتماد به او خودداری کردند؛ اما با پنج شغل دولتی دیگر در دولت نهم باقی ماند.

در ابتدا او کار خود را در دولت احمدی‌نژاد از ستاد تبصره ۱۳ آغاز کرد. در زمان آغاز به کار این ستاد، بودجه هنگفتی در اختیار این ستاد قرار گرفت تا طبق احکام و آئین‌نامه‌های بودجه سال ۸۵، شرایط برای جایگزینی خودروهای فرسوده هم‌زمان با اصلاح قیمت انرژی تغییر کند. در این زمان، هاشمی با تیمی به مدیریت علی‌اکبر محرابیان، وزیر وقت صنایع و معادن همکاری می‌کرد که خود از دوران استانداری احمدی‌نژاد در اردبیل، با او سابقه آشنایی داشت.

پس از این انتصاب بود که او در دولت نهم به «مرد ۱۰ شغله» معروف شد. چراکه همزمان معاون عمرانی وزارت کشور بود و در پست رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور باقی ماند. همچنین به‌عنوان نماینده دولت در کمیته پدافند غیرعامل کشور معرفی شد و در عرصه ورزشی نیز در فدراسیون تیراندازی حضور داشت. ریاست شورای حمل‌ونقل و ترافیک کشور را به عهده داشت، رئیس بازنگری مبحث دوم مقررات ملی ساختمان بود، به‌عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور در کارگروه مسکن کشور و عضو شورای‌عالی مسکن معرفی شده و جانشین رئیس ستاد حوادث کشور و حتی معاون امور مناطق شهرداری تهران بود. البته بعدها، سرپرستی و مدیریت شرکت واحد اتوبوسرانی تهران را نیز در دست گرفت.

در اردیبهشت ۸۷، زمانی که مصطفی پورمحمدی، وزیر وقت کشور با احمدی‌نژاد به مشکل خورد و یک سال پیش از انتخابات جنجالی و پرحادثه ۸۸، از سمت خود کناره‌گیری کرد، سیدمهدی هاشمی گزینه جانشینی «موقت» او شد. احمدی‌نژاد در حکم سرپرستی وی، هاشمی را «فردی متعهد» و «شایسته» خواند که «خدمات ارزنده‌ای نیز داشته است.» البته شواهد نیز نشان از همکاری کامل وی با دولت داشت. در آن زمان نام سیدمهدی هاشمی به‌عنوان یکی از معاونان تحمیلی بر پورمحمدی مطرح می‌شد که در عمل یکی از سیاسی‌ترین نقش‌ها را در وزارت کشور داشت.

به‌گونه‌ای که در موضوعات مورد اختلاف دولت و شهرداری ازجمله مسائل مربوط به مترو و مونوریل، واگذاری اتوبوس‌ها به شرکت واحد، خطوط موسوم به BRT و نیز مهم‌ترین موضوع مورد اختلاف بین دولت و شهرداری، یعنی پروژه تونل توحید، نقش محوری را از طرف دولت در این رقابت‌ها ایفا کرده بود.

تا این زمان، تقریبا هیچ منبع قابل استنادی درباره سوابق و تحصیلات وی وجود خارجی نداشت. او در نطق دفاعیه خود برای گرفتن رأی اعتماد از مجلس، عنوان کرد که دارای تحصیلات مدیریتی است و پیش ‌از این سمت‌هایی در شهرداری و برای دوره‌ای کوتاه ریاست شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران را به عهده داشته است.هرچند در طول ریاست وی در فدراسیون تیراندازی، سایت این فدراسیون از وی به‌عنوان «سردار هاشمی» یاد می‌کرد.

در واقع این دوره‌ای است که هاشمی برای خود «رزومه» تهیه می‌کند. چراکه قصد دارد بعد از تجربه‌ای کوتاه در وزارت کشور، بخت خود را برای حضور در مجلس امتحان کند. در این زمان است که شنیده می‌شود او سابقه عضویت در کمیته انقلاب اسلامی و سپاه پاسداران از سال ۵۷ را دارد. همچنین مدیر پروژه، مجری و مشاور پروژه‌های مختلف وزارت دفاع در زمینه‌های مختلف دفاعی، فرهنگی، ورزشی و مسکونی و حتی معاون مهندسی نیروی مقاومت بسیج، رئیس هیئت‌مدیره شرکت‌های مختلف مشاور عمران دولتی، عضو شورای مرکزی و دبیر جامعه مهندسی بسیجی، فرمانده مهندسی نیروی انتظامی و عضو هیئت‌مدیره شرکت تولیدی عمران پرو نیز بوده است.

 در انتخابات مجلس نهم که پس از رویدادهای انتخابات ۸۸ با استقبال سرد واجدان شرایط برای رأی دادن مواجه بود؛ او در لیست ائتلاف اصولگرایان قرار گرفت و به مجلس راه یافت. او که از سال ۱۳۸۹ ریاست سازمان نظام‌مهندسی را به دست گرفته بود، این بار رئیس کمیسیون عمران مجلس نهم نیز شد؛ گرچه، هاشمی در انتخابات مجلس دهم، در فهرست اصولگرایان قرار نگرفت و به‌عنوان کاندیدای مستقل نیز رأی نیاورد. هاشمی همچنین در سال ۱۳۹۰ به سمت قائم‌مقامی وزیر راه و شهرسازی منصوب شد.

پیش از آن نیز او از فدراسیون تیراندازی برکنار شده‌بود و حالا با حاشیه تازه‌ای روبه‌روست. نامه عباس آخوندی به معاون خود درباره مدرک جعلی او در مقطع کارشناسی عمران، آن‌هم پس از آنکه وی به‌عنوان «رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان» فعالیت می‌کرده، فاز تازه‌ای از حاشیه‌هایی است که او می‌سازد. چهره‌ای اصولگرا که حالا مشخص نیست مطالبه افکار عمومی و جامعه مهندسان کشور را قرار است چگونه پاسخ دهد؟

 

منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سهیل 3 0

    یاد دکتر کردان افتادم. وزیر دولت احمدی نژاد

  • ناشناس 2 0

    سلام.باتاسف درزمان دولت احمدی نژادازین گونه افرادمتعهدوشایسته که هیچگونه تحصیلاتی نداشته زیادبودوهیچ وقت هم برایشان مشکلی نبود.چون هیچ گونه تعهدی نسبت به رعایت قانون وجودنداشته ونداردفقط تدین.حتی بیسواد.
    ایشان بایدبه دادگاه صالحه ارجاء وبازداشت شده وپاسخگوی تمام زیانهایی که بخاطرسوء مدیریت وضرروزیانهای ناشی موردسوال قرارگرفته وطبق قانون تمام حقوق ومزایا ودرآمدهای نجومی که از این طریق کسب نموده برگردانده وبه خزانه دولت واریزوبه زندان محکوم شودطبق قانون.البته اگربخواهند قانون را اجرا کنند.