| کد خبر: 15523 |

بررسی سیاست های سازماندهی سکونتگاه های غیر رسمی مشهد با حضور وزیر کشور

تین نیوز | یکی از زمینه های ناپایداری توسعه شهری به ویژه در کشورهای در حال توسعه گونه ای از سکونت با مشکلات حاد موسوم به اسکان غیر رسمی است که در حال گسترش فزاینده که نیازمند اتخاذ تدابیر ویژه برای ساماندهی وضعیت کنونی و جلوگیری از گسترش آن در آینده است. از آنجا که اسکان غیر رسمی در زمینه ای از عوامل فراتر از مکان آن شکل و گسترش یافته و متقابلاً بر محیطی فراتر از آن تاثیر می گذارد، چاره جویی این مسئله به سیاستگذاری و اقداماتی نه فقط در سطح محلی آن بلکه در سطح ملی نیاز دارد. در سفر دو روزه وزیر کشور به مشهد مسائل فرهنگی اجتماعی و همچنین عوامل تأثیر گذار در تشدید اسکان غیر رسمی و مهم ترین و عمده ترین علل پیدایش و گسترش اسکان غیر رسمی و راهکارها و سیاست های تکاملی ساماندهی اسکان غیر رسمی در حاشیه شهر مشهد بررسی شد.
 
به گزارش تین نیوز از روابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی خراسان رضوی، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در این سفر دو روزه از شهرک های شهید رجایی و شهید باهنر، کشف رود، مناطق جرم خیز حاشیه شهر در انتهای رسالت و مراکز تجمع معتادان در چند نقطه حاشیه شهر و محل نگهداری معتادان ماده 16 به تفکیک زنان و مردان بازدید کرد.
 
بازدید از جاده قدیم قوچان و ساخت وساز های غیر مجاز و تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی از دیگربرنامه های سفر وزیر کشور به مشهد بود.
 
وزیر کشور در این سفر ضمن حضور درمحل پروژه های در حال احداث پل شهید شوشتری در بافت پیرامونی حرم و نیز شارستان امیر المومنین (ع)از بافت فرسوده اطراف بلوار وحدت و خیابان طبرسی بازدید به عمل آورد.
 
وی همچنین با علما وائمه جمعه استان دیداری داشت و برگزاری نشست مشترک با مجمع نمایندگان خراسان رضوی از دیگر برنامه های سفر وی به مشهد بود.
 
در این بازدید هوشنگ خندان دل، معاون عمرانی وزیر کشور،سیدمحمد پژمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان ملی زمین و مسکن، رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری ها، جمعی از نمایندگان مجلس به ویژه رییس ادواری نمایندگان استان درمجلس شورای اسلامی، معاون وزیر و مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ،مدیرکل دبیرخانه ستاد توانمندسازی سکونتگاه های غیر رسمی کشور، استاندار و معاونان وی به همراه اعضای ستاد توانمند سازی سکونتگاه های غیر رسمی استان، سید صولت مرتضوی، شهردار مشهد و جمعی از اعضای شورای شهر، وزیر کشور را همراهی کردند.
 
پیگیری مسایل مشهد و استان در شورای امنیت کشور
 وزیر کشور بیان داشت: موضوعات ومسائل مرتبط با مشهد و استان خراسان رضوی در کمیته های تخصصی شورای امنیت کشور پیگیری می شود.
 
عبدالرضا رحمانی فضلی افزود: پس از بازدید از مناطق مختلف شهر مشهد،مراکز درمان معتادان وجمع بندی گزارش های تدوین شده ،درباره حاشیه شهر مشهد واقدامات انجام شده در حوزه مبارزه با قاچاق مواد مخدر،مقرر شد موضوعات برای بررسی نهایی و تصمیم گیری مقتضی به شورای امنیت کشور ارسال شود.
 
وی درخصوص نتیجه دیدار با مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی نیز افزود : با توجه به پراکندگی موضوعات، مقرر شده است مسائل مطرح شده، توسط استاندار جمع بندی و درجلسه ای با حضور وزرای مرتبط و استاندار خراسان رضوی پیگیری شود.
 
رحمانی فضلی همچنین از اقدامات وزارت راه و شهرسازی در زمینه طرح تحقیقاتی مطالعات ساماندهی سکونت گاه های غیر رسمی بعنوان گامی موثر و خوب در راستای رفع این معضل شهری یاد کرد.

وی گفت: این طرح تحقیقاتی بعد از گذر از مرحله تحقیق و مطالعه نیاز به همکاری و حمایت برای اجرای طرح ها و پروژه های موردنیاز دارد.

وزیر کشور اظهار داشت: با مطالعات تحقیقاتی نیاز هر منطقه به ایجاد فضاها و امکانات بررسی می شود و دستگاه های اجرایی مرتبط باید در مورد شناسایی امکانات موردنیاز همکاری کنند. در طرح ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی پس  از انجام کارهای تحقیقاتی و شناسایی کمبودها نسبت به اجرایی کردن طرح های موردنیاز با تخصیص اعتبار از سوی نهادها اقدامات لازم انجام  می شود.
 
استاندارخراسان رضوی با بیان اینکه بخشی از ناامنی های اجتماعی نشات گرفته از این مناطق پیرامون شهرهاست؛ تاکید کردوگفت : در این خصوص نیاز است به منظور مقابله با افزایش و رشد حاشیه نشینی در کلان شهرها و سکونت گاه های غیر رسمی اقدامات لازم توسط دستگاه های مربوطه انجام پذیرد.
 
وی از حاشیه نشینی به عنوان آپاندیس شهرهای بزرگ نام برد و اذعان داشت: باید برای کاهش مسایل و مشکلات حاشیه نشینی و سکونت گاه های غیر رسمی راهکارهای اساسی ارایه داد تا بتوان شاهد حداقل مشکلات در این مناطق باشیم.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: دستگاه های اجرایی بایستی با یک برنامه هماهنگ نسبت به توانمندسازی حاشیه نشینان از جمله آموزش فرهنگ شهرنشینی، کمک به اشتغال آنان ، تاسیس مراکز فرهنگی و مذهبی ، مقاوم سازی منازل مسکونی به همراه بالا بردن سطح بهداشت و همچنین ایجاد مراکز آموزشی و تفریحی جهت نوجوانان و جوانان در این مناطق حاشیه ای در شهرها برنامه ریزی و اقدامات لازم را انجام دهند.

در این جلسه بر ضرورت توسعه و توجه فعالیت‌های فرهنگی همسو و همزمان با عملیات عمرانی در مناطق حاشیه ای و سکونت گاه‌های غیر رسمی تاکید شد.
 
پژمان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان ملی زمین و مسکن نیز اظهار داشت: بافت فرهنگی نیز باید همزمان با توسعه عمرانی در این مناطق توسعه یابد و با آن تلفیق داشته باشد.
 
وی ضمن اشاره به پتانسیل سازمان های مردم نهاد برای انجام فعالیت‌های فرهنگی در مناطق آسیب پذیر، ارائه آموزش‌های مهارت‌های زندگی با کمک سازمان‌های مردم نهاد و همچنین آموزش متناسب با آسیب های اجتماعی در بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیر رسمی را ضروری عنوان کرد و افزود: ‌سازمان‌های مردم‌نهاد با توجه به بسترها و همچنین مشکلات این مناطق می‌توانند بستر مناسبی برای بررسی مشکلات در مناطق آسیب‌پذیر استان و ارائه راهکارهای مناسب برای جلوگیری از روند روبه رشد آسیب‌ها در این مناطق باشند.
 
امید آن است که با لحاظ کردن مسئله اسکان غیر رسمی در برنامه ریزی ها و سیاست تشریک مساعی با ساکنان جهت ساماندهی و بهسازی بافت های نابسامان شهر بتوان امکان توسعه پایدار شهری را فراهم ساخت.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.