| کد خبر: 149883 |

بتن سبک را سبک نشمریم

آمارهای رسمی اخیر نشان می‌دهد بازار مسکن پس از حدود چهار سال درجازدن در رکود، در ریل پیش‌رونق افتاده است.

تین نیوز

آمارهای رسمی اخیر نشان می دهد بازار مسکن پس از حدود چهار سال درجازدن در رکود، در ریل پیش رونق افتاده است. حتی به زعم برخی کارشناسان، در ماه های آتی محتمل ترین سناریو در بازار ملک رسیدن به رونق نسبی بدون افزایش قیمت محسوس (رونق غیرتورمی) است. این امر به طور منطقی به تحریک سازندگان برای احداث بناهای جدید منجر خواهد شد.

به گزارش روزنامه شرق، با سرعت گرفتن تکنولوژی های ارتباطی و افزایش آگاهی و دانش عمومی متقاضیان مسکن از مسائل فنی، مسلما از این پس سازندگانی موفق خواهند بود که با فناوری های روز ساخت پیش رفته و بتوانند به لحاظ قیمت و کیفیت پاسخ گوی مطالبات متقاضیان باشند. در کشور ما چند سالی است که موضوع سبک سازی ساختمان ها به لحاظ تأمین ایمنی لازم در برابر زلزله در میان اهل فن مطرح است. با کاهش بار مرده ساختمان، علاوه بر ایمن بودن در مقابل نیروهای ناشی از زلزله، سازه ساختمان براساس بار مرده کمتر، طراحی مقرون به صرفه تری خواهد داشت. کاهش بار مرده در سازه موجب کاهش ابعاد پی ساختمان، ستون ها، تیرها و نیز کاهش ضخامت سقف می شود.

در این میان بتن به عنوان مهم ترین و پرمصرف ترین مصالح ساختمانی سهم بسزایی دارد. به طوری که به منظور کاهش وزن ساختمان، نوع سبک آن اغلب به عنوان جایگزین مناسب برای بتن معمولی می تواند به کار رود. بنابراین کاهش در وزن بتن مصرفی موجب صرفه جویی در هزینه ساخت می شود. ضمن اینکه میزان عایق بندی صوتی و حرارتی بتن سبک به گونه ای است که در اکثر موارد استفاده از لایه های اضافی برای عایق بندی جزئی یا کلی را منتفی می کند و از این حیث نیز به صرفه خواهد بود. بتن سبک در ساختمان به دو نوع سازه ای و غیرسازه ای قابل استفاده است. آنچه باعث سبک شدن بتن چه سازه ای و چه غیرسازه ای می شود، نوع سنگدانه های آن و تکنیک تهیه بتن است. همان طور که از نام بتن سازه ای بر می آید، این نوع برای اجزای سازه ای نظیر فونداسیون، ستون، تیر و سقف استفاده می شود، اما نوع غیرسازه ای آن برای مقاصد پرکننده و عایق بندی حرارتی و جداکننده های سبک نظیر تیغه های جداساز و عایق های صوتی در کف استفاده می شود.

با وجود اینکه سال هاست کشورهای پیشرفته از مزایای فناوری بتن های سبک بهره می گیرند، در کشور ما حداقل نوع سازه ای آن هنوز آنچنان که باید مورد استفاده قرار نگرفته است. پروفسور علی اکبر رمضانیانپور، استاد دانشگاه امیرکبیر، با اشاره به قدمت ٣٠ ساله بهره گیری از بتن سبک سازه ای در کشورهای پیشرفته نظیر آلمان، روسیه، آمریکا، کانادا و ژاپن درباره استفاده از این نوع بتن در ایران می گوید: «حدود ١٥ سال پیش با یکی از تولیدکنندگان سنگدانه سبک، پروژه ای را در دانشگاه شروع کردیم و با تمهیداتی به مقاومت های قابل قبولی دست پیدا کردیم و در مسابقات بتن دانشگاهی کشور دانشجویان موفق شدند بتن سبک و نیمه سبک با مقاومت های بالا تولید کنند.

در کلاس های دانشگاهی هم بر اهمیت موضوع در مناطق زلزله خیز تأکید می کردیم. اما نیاز بود تا این موضوع در مقررات ملی ساختمان گنجانده شود که در ویرایش ٩٢ مبحث نهم به آن پرداخته شد. در ویرایش ٩٦ هم که به زودی منتشر خواهد شد، بر این نوع بتن تأکید بیشتری شده است. برخی از اساتید به صورت موردی در تهران برای چند پروژه ساختمانی کوچک اقدام به تهیه این نوع بتن کردند و در زمینه ترویج آن قدم برداشتند. این نوع بتن به سه صورت قابل تهیه است؛ یکی اینکه کارگاه ها اقدام به ساخت آن کنند که کار سختی است چون در هر کارگاه باید به عوامل کارگاهی آموزش داده شود. روش دوم تهیه آن به صورت آماده در کارخانه بتن و انتقال آن به کارگاه است.

روش سوم تهیه قطعات و المان های سازه ای به صورت پیش ساخته است. مسلما روش های دوم و سوم از نظر کیفیت مطلوب تر است. به هرحال باید در تهیه و نگهداری آن به نکات فنی خاص مربوطه توجه کرد؛ به ویژه از نظر کنترل جمع شدگی و جلوگیری از ترک خوردگی باید به عوامل دخیل آموزش های لازم داده شود. سنگدانه های سبک مصنوعی مورد استفاده در بتن سبک از نوع رس منبسط شده معروف به لیکا است. درباره سنگدانه های سبک طبیعی برای تهیه این نوع بتن، به کار تحقیقاتی و عملیاتی بیشتری نیاز داریم. به هرحال در کشور راجع به تهیه سنگدانه به هیچ وجه مشکلی نداریم».

به این ترتیب در راستای اجرای اقتصادی پروژه های ساختمانی به صورت سبک و صنعتی باید با آموزش های لازم به مجریان، از منابع بالقوه و مصالح انبوه کشور بهره گرفت.

محمد مهدوی . پژوهشگر

 

 

منبع: روزنامه شرق

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.