| کد خبر: 251485 |

از ۴۵ عضو کمیسیون تلفیق، فقط ۴ نفر اقتصاد خوانده اند؛

سرنوشت بودجه ۱۴۰۲ در دست نمایندگانی با رشته‌ های الهیات، فقه و سطح سه حوزه

بودجه سال آینده تقدیم مجلس شده است و حال در دستان ۴۵ عضو کمیسیون تلفیق بودجه قرار دارد تا برنامه مالی یک ساله کشور را بررسی کنند و در کمیسیون به رای بگذارند.

تین نیوز

بودجه سال آینده تقدیم مجلس شده است و حال در دستان ۴۵ عضو کمیسیون تلفیق بودجه قرار دارد تا برنامه مالی یک ساله کشور را بررسی کنند و در کمیسیون به رای بگذارند.

به گزارش تین نیوز به نقل از انتخاب، از آنجایی که بودجه مهمترین سند اقتصادی کشور است و برآورد های آن بر اقتصاد خرد و کلان کشور تاثیر می گذارد، تخصص اعضای کمیسیون تلفیق بودجه هم مسئله ای حائز اهمیت است.

کمیسیون تلفیق، ۴۵ عضو دارد که ۹ نفر از کمیسیون برنامه و بودجه و ۳۶ نفر از دیگر کمیسیون های تخصصی معرفی می شوند. با این حال از ۴۵ عضو این کمیسیون تنها چهار نفر یعنی آرش زره تن، سید شمس الدین حسینی، علی بابایی کارنامی و مهدی طغیانی اقتصاد خوانده هستند و باقی اعضا تحصیلات غیرتخصصی دارند.

حتی از هیئت رئیسه کمیسیون هم، به جز سید شمس الدین حسینی ، باقی آن ها تحصیلات اقتصادی ندارند. البته عدم مرتبط بودن رزومه تحصیلی اعضا، تنها محدود به کمیسیون تلفیق بودجه و حتی مجلس فعلی نیست چراکه انتخاب هیئت رئیسه کمیسیون ها در اغلب موارد و در ادوار مجلس هم بیش از آنکه با نگاه کارشناسانه باشد، بیشتر به دلایل سیاسی بوده است.

در ادامه تحصیلات اعضای این کمیسیون را بنابر آنچه در سایت مرکز پژوهش های مجلس آمده است، بررسی می کنیم.

کمیسیون برنامه و بودجه

حمیدرضا حاجی بابایی با وجود داشتن مدرک تحصیلی دکتری الهیات، اما از مجلس پنجم تا مجلس فعلی نامش با کمیسیون برنامه و بودجه گره خورده است. او همچنین وزیر آموزش و پرورش دولت دوم محمود احمدی نژاد بوده است.

سمیه محمودی نماینده مردم اصفهان با تحصیل در مقطع ارشد جامعه شناسی عضو کمیسیون برنامه و بودجه است و امسال هم به عنوان عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ معرفی شده است.

مهدی فرشادان، احسان ارکانی و رجب رحمانی هم به ترتیب دکتری پزشکی، کارشناسی ارشد عمران و کارشناسی ارشد مدیریت را دارند.

رحیم زارع در کسوت سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه، دکتری مدیریت بازرگانی استراتژیک دارد و مدیریت بازرگانی خارجی سازمان بازرسی در سوابق اجرایی او دیده می شود. وی در مجلس نهم و دهم نیز عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بوده است.

سیدمحمدرضا میرتاج الدینی به عنوان دیگر عضو این کمیسیون تحصیلات حوزوی دارد، البته مدرک تحصیلی او در برخی منابع، دکترای مدیریت استراتژیک ذکر شده است. میرتاج الدینی در دولت محمود احمدی نژاد معاون پارلمانی رئیس جمهوری بود و سه دوره نمایندگی مجلس را در کارنامه دارد.

آرش زره تن از معدود نمایندگانی است که تحصیلات مرتبط با کمیسیون تلفیق بودجه دارد. او در رشته اقتصاد بین الملل تحصیل کرده است.

سید شمس الدین حسینی به عنوان سکاندار کمیسیون تلفیق بودجه دکتری اقتصاد دارد؛ عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی است و در دولت احمدی نژاد، وزیر اقتصاد بوده است.

کمیسیون آموزش و تحقیقات

امان قلیچ شادمهر با مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عرب و حسین حق وردی با مدرک دکتری تاریخ اسلام به کمیسیون تلفیق بودجه پیوسته اند. همچنین محمد وحیدی، دیگر عضو کمیسیون آموزش که به کمیسیون تلفیق معرفی شده است تا مقطع دکتری تحصیل کرده است، اما در وب سایت مرکز پژوهش های مجلس از رشته تحصیلی او چیزی موجود نیست؛ بنابراین از میان اعضای این کمیسیون نمی توان هیچ خط و ربطی به کمیسیون تلفیق بودجه پیدا کرد.

کمیسیون اجتماعی

از تحصیلات علی اکبر بسطامی تنها به ذکر کارشناسی ارشد مدیریت بسنده شده و مشخص نیست در کدام زیر شاخه مدیریت تحصیل کرده است. خلیل بهروزی فر دیگر عضو کمیسیون اجتماعی که به کمیسیون تلفیق بودجه راه یافته است، در رشته مدیریت دفاعی در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کرده و بازنشسته سپاه پاسداران و فرماندار تالش بوده است.

علی بابایی کارنامی، تنها عضو کمیسیون اجتماعی است که تحصیلات مرتبطی با مهم ترین سند مالی کشور دارد. او دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد رشته اقتصاد بین الملل است.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

 تحصیلات محمود عباس زاده و ابراهیم رضایی به حوزه ارتباطات و رسانه گره می خورد. عباس زاده دکتری مدیریت رسانه دارد و مدیر کل اسبق سیاسی وزارت کشور و استاندار اسبق ایلام بوده است و رضایی هم دکتری علوم ارتباطات دارد و پیشتر روزنامه نگار و مدرس دانشگاه بوده است. سومین سهم این کمیسیون برای کمیسیون تلفیق بودجه متعلق به حسین نوش آبادی است که مدرک تحصیلی دکتری حقوق بین الملل دارد و نماینده مجلس ششم و هفتم هم بوده است.

کمیسیون امور داخلی کشور و شورا ها

جلال رشیدی کوچی و محمدرضا صباغیان هر دو در رشته و میزان تحصیلات مشترک هستند. آن ها در رشته علوم سیاسی در مقطع ارشد تحصیل کرده اند. دیگر عضو این کمیسیون یعنی محمد صفر ملک میان تحصیلا حوزوی دارد و پیش از ورود به بهارستان امام جمعه املش بوده است.

کمیسیون انرژی

از کمیسیون انرژی هادی بیگی نژاد با دکتری شیمی، مصطفی نخعی با دکتری مکانیک و کیوان مرادیان با تحصیلات دکتری به کمیسیون تلفیق راه پیدا کرده اند. البته در وب سایت مرکز پژوهش های مجلس اشاره ای به رشته تحصیلی او نشده است.

کمیسیون بهداشت و درمان

 علی اصغر باقرزاده در حالی عهده دار دبیر اول کمیسیون تلفیق بودجه است که در کمال تعجب پزشک عمومی است. همچنین سید جلال میرمحمدی و رضا آریان پور هم به عنوان دیگر اعضای کمیسیون تلفیق، پزشک هستند.

کمیسیون صنایع و معادن

مدرک تحصیلی سید محسن دهنوی که بر مسند نایب رئیس اول کمیسیون تلفیق نشسته، دکتری نانو زیست فناوری است. همچنین دو سهم دیگر از این کمیسیون متعلق به عبدالناصر درخشان و حجت الله فیروزی است که به ترتیب در رشته مدیریت صنعتی و حقوق تحصیل کرده اند.

کمیسیون عمران

احمد دنیا مالی دکترای برنامه ریزی شهری دارد و در شورای چهارم شهر تهران، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل بوده و هم اکنون بر جایگاه نایب رئیس دوم کمیسیون تلفیق تکیه زده است. اسماعیل حسین زهی و غلامعلی کوهساری هم به ترتیب مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی و کشاورزی دارند.

کمیسیون فرهنگی

از سه سهم کمیسیون اجتماعی برای کمیسیون تلفیق بودجه، هیچگونه تخصص مرتبطی با این سند اقتصادی نمی توان پیدا کرد. از آن عجیب تر اینکه مجید نصیرایی با تحصیلات سطح سه حوزه بر مسند دبیر دوم کمیسیون تلفیق نشسته است. از سوی دیگر احسان قاضی زاده هاشمی با دکتری فقه و امیرحسین بانکی پور هم با دکتری فلسفه عرب برای بودجه سال آینده تصمیم گیری می کنند.

کمیسیون قضایی و حقوقی

حسین علی حاجی دلیگانی دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی است که در مجلس نهم و دهم هم عضو کمیسیون بودجه بوده است. محمد تقی نقدعلی در حالی به عنوان عضوی از کمیسیون تلفیق راه پیدا کرده که تحصیلات حوزوی دارد. سید کاظم دلخوش هم دانشجوی دکتری مدیریت راهبرد فرهنگی است و سابقه عضویت در کمیسیون اقتصادی در مجالس هفتم، هشتم و دهم را دارد.

کمیسیون اقتصادی

سید کاظم موسوی با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد حقوق و سابقه اجرایی در سازمان بازرسی کل کشور نه تنها ارتباطی با کمیسیون تلفیق بودجه بلکه با کمیسیون اقتصادی که در آن عضو است هم چندان تحصیلات و سوابق مرتبطی ندارد. مهدی طغیانی از جمله چهار نماینده ای است که از کل اعضای کمیسیون تلفیق، تحصیلات مرتبطی دارد. او دکتری علوم اقتصاد دارد و استاد دانشگاه اصفهان است. در وب سایت مرکز پژوهش های مجلس درمقابل تحصیلا علیرضا زندیان تنها به ذکر کارشناسی ارشد بسنده شده است.

کمیسیون کشاورزی

پرویز اوسطی و عبدالله ایزدی به ترتیب در رشته های مهندسی کشاورزی و عرفان تا مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کرده اند. از رشته تحصیلی امان الله حسین پور هم در وب سایت مرکز پژوهش های مجلس چیزی یافت نمی شود و گویا وی تا مقطع کارشناسی تحصیل کرده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان 1 0

    بودجه نويسي نياز به دانش اقتصاد دارد ولي تنها دانش اقتصادي براي اين موضوع كافي نيست و بودجه براي اداره سالانه كشور نوشته مي شود و دانش هاي ديگر هم لازم است. ممكن است تركيب تخصصي كميسيون تلفيق را مناسب ندانيد ولي اين مطلب مغرضانه و با بزرگنمايي روي فاصله رشته هاي تحصيلي كميسيون از رشته اقتصاد تهيه شده و در مقدمه و تيتر هم مغرضانه بودن را نشان مي دهد. جاي تاسف است كه تين نيوز مطالبي كه مغرضانه و كاملا جناحي تهيه مي شوند را بازنشر مي كند