| کد خبر: 172422 |

4 سوال از روحانی به قوه قضائیه رفت؛ پایان رفاقت مجلس و دولت؟

ترکیب رای‌ نمایندگان به پاسخ‌های رئیس‌جمهور به نوعی نشان‌دهنده نوعی انشقاق بین نمایندگان همسو با دولت با برخی فراکسیون‌های تندرو مجلس است. در حال حاضر نزدیک به نیمی از کرسی‌های مجلس در اختیار نمایندگان عضو فراکسیون امید است که با لیست مورد حمایت اصلاح‌طلبان و حتی دولت روحانی به مجلس راه یافتند. با این حال رای‌گیری امروز نشان داد که حتی بسیاری از نمایندگان عضو این فراکسیون نیز از توضیحات روحانی و عملکرد تیم اقتصادی او در حوزه اقتصادی قانع نشده‌اند.

تین نیوز

با پایان یافتن صحبت‌های رئیس جمهور و پاسخ به سوالات مطرح شده، نمایندگان مجلس با قانع نشدن از چهار پاسخ رئیس‌جمهور به سؤالاتشان، گزارش سؤال‌ها و پاسخ‌ها و قانع نشدن مجلس را به قوه قضائیه ارسال کردند.

به گزارش تین‌نیوز، سؤال اول نمایندگان در خصوص علت ضعف عملکرد دولت در کنترل پدیده قاچاق و واردات بی‌رویه بود نمایندگان با 123 رای موافق ، 138 رای مخالف و 6 رای ممتنع از 271 نماینده حاضر پاسخ های رئیس جمهور در حوزه کنترل قاچاق و ارز قانع کننده ندانستند.

سؤال دوم در خصوص علت استمرار تحریم های بانکی با وجود گذشت بیش از دوسال از آغاز اجرای برجام بود که نمایندگان با ۱۳۷ رأی موافق، ۱۳۰ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۷۱ نماینده حاضر در صحن پاسخ های حسن روحانی را قانع کننده تشخیص دادند.

سؤال سوم نمایندگان مردم در مجلس در خصوص علت افزایش بیکاری بود که در این بخش نیز نمایندگان با ۷۴ رأی موافق، ۱۹۰ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۷۲ نماینده حاضر در صحن پاسخ های رئیس جمهور را قانع کننده ندانستند.

سؤال چهارم وکلای ملت از رئیس‌جمهور در خصوص علت استمرار رکود با وجود اعلام مکرر اخبار خروج از رکود و وعده های مکرر بود که در این رابطه نیز نمایندگان با ۱۱۶ رأی موافق، ۱۵۰ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۷۲ نماینده حاضر در صحن پاسخ های حسن روحانی را قانع کننده تشخیص ندادند.

و در نهایت سؤال پنجم در خصوص علت افزایش شتابان نرخ ارزهای خارجی به ویژه دلار و کاهش ارزش پول ملی بود که در این رابطه نیز نمایندگان با ۶۸ رأی موافق، ۱۹۶ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۷۲ نماینده حاضر در صحن، پاسخ های رئیس جمهور را قانع کننده ندانستند.

ترکیب رای‌ نمایندگان به پاسخ‌های رئیس‌جمهور به ویژه در رای‌گیری سوال پنجم، به نوعی نشان‌دهنده نوعی انشقاق بین نمایندگان همسو با دولت با برخی فراکسیون‌های تندرو مجلس است. در حال حاضر نزدیک به نیمی از کرسی‌های مجلس در اختیار نمایندگان عضو فراکسیون امید است که با لیست مورد حمایت اصلاح‌طلبان و حتی دولت روحانی به مجلس راه یافتند. با این حال رای‌گیری امروز نشان داد که حتی بسیاری از نمایندگان عضو این فراکسیون نیز از توضیحات روحانی و عملکرد تیم اقتصادی او در حوزه اقتصادی قانع نشده‌اند.

هم‌اکنون فراکسیون امید به ریاست محمدرضا عارف، چهره نزدیک به اصلاح‌طلبان که در دوره‌ای معاون اول محمد خاتمی نیز بود؛ بالاترین میزان اعضا را در مجلس دهم در اختیار دارد. در مقابل این فراکسیون، فراکسیون ولایی قرار دارد که متشکل از اصولگرایان بود. تا این که یک فراکسیون دیگر از دل این فراکسیون بیرون آمده و تحت عنوان «مستقلین» راه خود را از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان مجلس جدا کرد.

حالا و با نگاهی به ترکیب آرای سوال از رئیس‌جمهور، می‌توان نشانه‌هایی از رویکرد فراکسیون امید به سمت و سوی مخالفت با روحانی را مشاهده کرد. اتفاقی که در هفته‌های اخیر نیز دیده شده و با استیضاح و برکناری دو وزیر از تیم اقتصادی کابینه حسن روحانی، به اوج خود رسید. دو روز پیش، الیاس حضرتی یکی از چهره‌های شاخص فراکسیون امید و نزدیک به دولت، ابتدا از این فراکسیون «استعفا» داد و سپس به عنوان «موافق استیضاح» مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی صحبت کرد و در بیان استدلال‌های خود گفت که «برنامه اقتصادی دولت روحانی به گونه‌ای چرخیده که امروز با مردم اقشار کم‌درآمد مواجه هستیم که نابود و بیچاره شدند و از بین رفتند و له شدند...»

 در روزهایی که دولت روحانی با تحریم‌های تازه‌ای نیز در آبان ماه امسال روبرو خواهد شد؛ دو وزیر دیگر از این کابینه نیز در آستانه استیضاح قرار دارند و با توجه به فضای موجود در جلسه امروز مجلس و اظهارات نمایندگان و آرای به دست آمده، به نظر می‌رسد که محمد شریعتمداری و عباس آخوندی، وزرای صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی کار سختی را برای تداوم حضور در پست خود دارند.

مطابق آئین‌نامه داخلی مجلس، رئیس جمهور موظف است ظرف یک ‌ماه از تاریخ دریافت سؤال یا سؤالات، در جلسه علنی مجلس حضور یابد و به سؤال یا سؤالات مطروحه نمایندگان پاسخ گوید مگر با عذر موجه با تشخیص مجلس. مدت طرح سؤال یا سؤالات از طرف نمایندگان منتخب سؤال‌کنندگان حداکثر سی دقیقه و مدت پاسخ رئیس جمهور حداکثر یک ‌ساعت است که طرفین می‌توانند وقت خود را به دو بخش تقسیم کنند. در این صورت همه سؤالات و پاسخ‌ها در بخش اول وقت هر یک از دوطرف بیان می‌شود و در بخش دوم ابهامات سؤال‌کنندگان و پاسخ‌های رئیس جمهور مطرح می‌شود.

پس از این مرحله، درباره پاسخ رئیس جمهور به هر یک از سؤالات از نظر قانع‌کننده بودن به صورت جداگانه رأی‌گیری می‌شود.

چنانچه اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رئیس جمهور به سؤالی قانع نشده باشند و موضوع مورد سؤال، نقض قانون و یا استنکاف از قانون محسوب شود، آن سؤال به قوه قضاییه ارسال می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.